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
auto
2024. 07. 27. szombat

Az M7-es autópálya velencei pihenőjében, a déli (tó felőli) oldalon telepítette első 75 kW-os DC töltőjét az AGT és az evDirect. A helyszín a Tekergő Étterem és Motel parkolója, amely mindkét irányból megközelíthető. Az autópályán Budapest felől érkezők 1.3 km-es (2 perces) kitérővel, a Balaton felől jövők 500 méteres (1 perces) kerülővel érhetik el a töltőoszlopot. A új készülék jelenleg tesztüzemben, helyszíni vagy előzetes regisztrációval, utólagos átutalásos vagy bankkártyás fizetést kínáló rendszerben kezdi meg működését. Az első hetek tapasztalatai és a felhasználói visszajelzések alapján az üzemeltető dönt a végleges fizetési rendszerről.

A tesztüzem alatt a CCS csatlakozón 75 kW (180 A), a CHAdeMO csatlakozón 50 kW (125 A), a Type2 AC csatlakozón 22 kW (3 × 32 A) teljesítmény (áramerősség) érhető el maximum. A töltőállomás alkalmas arra, hogy a két DC karja egyszerre működjön és megossza a 75 kW-os teljesítményt a CHAdeMO és CCS csatlakozók között, de ez a funkció csak később kerül bekapcsolásra. Jelenleg az AC és az egyik DC karon lehet tölteni párhuzamosan.

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

A gyártó és az üzemeltetők vizsgálják a 75 kW-os CHAdeMO töltés lehetőségének megteremtését. A készülék hardveresen és szoftveresen is tudja ezt a teljesítményt, ami a tesztek során bebizonyosodott, de a 180 A-es töltéshez majdnem dupla olyan vastag és nehéz töltőkábel szükséges, mint az 50 kW (125 A) átviteléhez. CHAdeMO csatlakozón keresztül 50 kW-nál nagyobb teljesítmény fogadására a forgalomban lévő villanyautók közül a 2014 – 2018-ig gyártott KIA Soul EV és a jelenleg is gyártásban lévő, talán utolsó CHAdeMO csatlakozóval rendelkező elektromos autó Európában a 62 kWh-s akkumulátorral szerelt Nissan Leaf képes. Komoly dilemma, hogy ezen két, viszonylag ritka és kevés példányszámban értékesített modell, rövid ideig tartó, kicsit gyorsabb töltési lehetősége miatt érdemes-e minden más felhasználót is egy kétszer olyan súlyos töltőkábel kezelésére kényszeríteni.

Ebben a régióban már hatalmas verseny alakult az elektromobilitás szolgáltatók között, a legtöbb cégnek van 20 kilométeren belül töltője. Konkrétan ebben a pihenőben most már két szolgáltató is jelen van, ami nem csak az árverseny, de a redundancia miatt is előnyös a villanyautósoknak: ha az egyik oszlop foglalt, esetleg meghibásodott, akkor ott a másik.

A töltőállomás éjjel-nappal elérhető és bárki által használható. Az töltés indításához regisztrálni kell az üzemeltető felületén (QR kód leolvasása a készülékről vagy evdirect.hu), de bankkártya adatok megadására nincs szükség. A töltésről a számlát e-mailben kapjuk meg és utólagos átutalással vagy az üzemeltető honlapján bankkártyával egyenlíthetjük ki.

Tesztüzemben a töltés az év végéig ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Töltést indítani és regisztrálni az alábbi linken lehet:  Velence M7 – evDirect

Az újonnan piacra kerülő elektromos autótípusok egy része már alkalmas 50 kW-nál nagyobb teljesítményű DC töltés fogadására, így egyre többen örülhetnek a gyorsabb töltési lehetőségnek. Kíváncsian várjuk a folytatást.

FRISSÍTÉS: 2021. január 1-től a töltési díj 109 Ft/kWh lesz, percdíj nélkül. A töltésindításhoz a továbbiakban sem kell majd bankkártya adatokat megadni, a fizetős időszak kezdetétől ugyanis az autós heti egy alkalommal kap számlát, melyet a SimplePay rendszerben bankkártyával tud kiegyenlíteni.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.