Így lehet nagyobb akkud a 10 éves Leafben

A Nissan LEAF az első nagy sorozatban gyártott tisztán elektromos autók egyike, már több mint 10 éve van a piacon. Két karosszéria változatban gyártották, és mindkettő kétféle akkumulátor kapacitással volt megvásárolható. A régi Leaf bruttó 24 kWh-s, és bruttó 30 kWh-s akkuval készült, az új pedig 40 kWh-s csomaggal lépett piacra, majd megjelent a bruttó 62 kWh-s akku is a kínálatban. A négyféle kapacitás valójában ennél több, összesen 9 különböző akkucsomagot jelentett az elmúlt évtized során, amelyből kettő hűtést is kapott. A két utóbbit sajnos a LEAF nem, csak a 2 üléses kisteherautó és 7 személyes személyszállító változatban egyaránt gyártott e-NV200 kapta meg.

Egy új-zélandi elektromos autók javításával és továbbfejlesztésével foglalkozó cég, az EVs Enhanced egy videóban foglalta össze a Nissan akkumulátorok fontosabb jellemzőit, eltéréseit, egyben bemutatva azokat a saját fejlesztésű és gyártású kiegészítőket, amelyekkel csereszabatossá tették a különböző évjáratok között az akkumulátorokat.

A 2010-2012 között gyártott akkumulátor könnyen felismerhető külső ismertető jegyéről, a több darabból hegesztett házról. További fontos jellemzője az akku tetején lévő nagy méretű áramtalanító, valamint a 22 érintkezős kommunikációs csatlakozó. Ezen az akkun még nem található külön csatlakozó a PTC fűtés számára. Az akku 48 modulból áll.

Nissan LEAF akku (24 kWh) 2010-2012 (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

Az első módosítás 2012-ben történt, amikor az akkucsomag házáról eltűnt a hegesztési varrat. Kisebb méretű lett az áramtalanító, megjelent a PTC tápellátás aljzata, valamint új, 36 érintkezős kommunikációs csatlakozó került az akkura. A modulok száma továbbra is 48, azonban újabb kémiával gyártott tasakos cellákat építettek be. A csatlakozók változása miatt az akkumulátorok csak megfelelő modulokkal lesznek egymással csereszabatosak.

2013-ban változott az akkumulátor modulokba épülő cellák kémiája is, így tartósabbak lettek a 2013 második felétől gyártott akkuk.

Nissan LEAF akku (24 kWh) 2012- (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

A következő jelentős változás 2015-ben történt, amikor megjelent a nagyobb kapacitású, 30 kWh-s akkumulátor. A modulok fizikai mérete nagyjából duplájára növekedett, számuk pedig felére, 24-re csökkent. A 30 kWh-s csomag kommunikációja is megváltozott, ezért a 24-es és 30-as LEAF között alapvetően nem cserélhető az akku, pontosabban ahhoz egy megfelelő kommunikációs modul beépítése szükséges.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos autót fog gyártani a legnagyobb kőolaj-exportőr

2016 közepén a 30-as akku új típusú cellákat és új BMS vezérlő szoftvert kapott. Ekkoriban derült fény az első változat szoftverének hibájára is, amelynek következtében az akku a valósnál kisebb kapacitást és magasabb degradációt jelzett az autó felé. Az első verzióval szerelt autókat visszahívták szoftverfrissítésre és korrigálták a hibát, melynek hatására a műszerfalon jelzett pálcikák száma is növekedhetett.

Nissan LEAF akku (30 kWh) 2015-2017 (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

2017 végén lépett piacra az új karosszériás Nissan LEAF ZE1 modell a 40 kWh kapacitású akkumulátorral. Ismét változott az akkumulátor belső kommunikációs megoldása, ezért alapvetően (azaz fordító modul nélkül) ez az akku sem cserélhető a korábbiakkal.

2019-ben megjelent a kínálatban a 62 kWh-s akkumulátor. Ennél az akkunál tervezték át először a modulok elrendezését. A modulok mérete sem egységes a csomagon belül, az akku csomag három különböző hosszúságú modulból épül fel. A modul elején a közepes méretű, középen a legrövidebb, hátul pedig a leghosszabb modulok kaptak helyet. Az áttervezésnek és az eltérő modulméreteknek köszönhetően a csomagban lényegesen jobb lett a helykihasználás, így a külső méret alig növekedett. Az 50%-os kapacitás növekedést tehát nem új, nagyobb energiasűrűségű cellákkal, hanem több cella beépítésével érték el.

A több modul miatt a csomag középső részén a kábeleknek nem maradt hely, ezért az akkumulátor házának tetején megjelent egy hosszirányú kiemelkedés. Bár a csomag magassága csak kis mértékben  növekedett, az akku tömege a korábbi 300 kg körüli értékről jelentősen megnőtt, 440 kg-ra, ezért több felfogatási pontban rögzítik az autó karosszériájához a legnagyobb csomagot. Ha valaki egy régebbi, eredetileg kisebb akkuval gyártott autóba szeretné beépíteni a legnagyobb akkut, akkor a rögzítési pontok problémáját is meg kell oldani.

További újítás, hogy míg a korábbi csomagokban 2-2 cellát kapcsoltak párhuzamosan, a 62-es csomagban már 3-3 cella van párhuzamosan csatlakoztatva. Ezzel a megoldással az akku kevésbé hajlamos melegedésre azonos töltési vagy kisütési teljesítmény mellett. A gyakorlatban sajnos a 62-es LEAF esetén is megmaradt a 30-as akkunál megjelenő, de a 40-esnél elhíresült „rapdigate” jelenség. Ennek oka, hogy a nagyobb akkuval a tulajdonosok bátrabban indulnak el hosszabb útra és haladnak gyorsan az autópályán. A 62 kWh-s akku esetében a maximális töltési teljesítmény is megnőtt, a korábbi maximum 50 kW helyett akár 75 kW teljesítménnyel is tölthető az akku, legalábbis amíg nem melegedett túl. Magyarországon azonban ritka a CHAdeMO csatlakozóval is felszerelt ultragyors töltő.

EZT OLVASTAD MÁR?  2 GW-os energiatárolókkal kombinálják a 150 kW-os villámtöltőket
Nissan LEAF akku (62 kWh) 2019- (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

A fenti hét különböző akkumulátor mellett két további csomagot is gyártott a Nissan, amelyek az e-NV200 modellekbe kerültek, 2014-től 24 kWh-s, majd 2018-tól 40 kWh-s kapacitással. Ezeket az akkukat egyrészt a nagyobb méretű ház, másrészt a csatlakozók különböztetik meg kívülről a LEAF akkuitól. A legfontosabb eltérés, hogy ezek az akkumulátorok hűtéssel is rendelkeznek, amelyhez az autó légkondicionálójától érkezik a hűvös fuvallat. Ehhez természetesen egy további csatlakozóval is ellátták a csomagokat.

Nissan e-NV200 akku 24 kWh (2014), illetve 40 kWh (2019) (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

Az EVs Enhanced alábbi videójában nem csak a fenti összefoglalót tekinthetitek meg részletesebben, de a cég azon termékeit is ismertetik, amelyekkel cserélhetővé válik a különböző évjáratok között az akkumulátor, és azt is megtudjuk, hogy az akku csere meglepően gyors. Egy megfelelően felszerelt műhelyben, általános szerelői készségekkel rendelkező szakemberek körülbelül 1 óra alatt elvégezhetik.

Címlapkép: EVs Enhanced / Youtube

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.