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
auto
2024. 12. 08. vasárnap
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

A Nissan LEAF az első nagy sorozatban gyártott tisztán elektromos autók egyike, már több mint 10 éve van a piacon. Két karosszéria változatban gyártották, és mindkettő kétféle akkumulátor kapacitással volt megvásárolható. A régi Leaf bruttó 24 kWh-s, és bruttó 30 kWh-s akkuval készült, az új pedig 40 kWh-s csomaggal lépett piacra, majd megjelent a bruttó 62 kWh-s akku is a kínálatban. A négyféle kapacitás valójában ennél több, összesen 9 különböző akkucsomagot jelentett az elmúlt évtized során, amelyből kettő hűtést is kapott. A két utóbbit sajnos a LEAF nem, csak a 2 üléses kisteherautó és 7 személyes személyszállító változatban egyaránt gyártott e-NV200 kapta meg.

Egy új-zélandi elektromos autók javításával és továbbfejlesztésével foglalkozó cég, az EVs Enhanced egy videóban foglalta össze a Nissan akkumulátorok fontosabb jellemzőit, eltéréseit, egyben bemutatva azokat a saját fejlesztésű és gyártású kiegészítőket, amelyekkel csereszabatossá tették a különböző évjáratok között az akkumulátorokat.

A 2010-2012 között gyártott akkumulátor könnyen felismerhető külső ismertető jegyéről, a több darabból hegesztett házról. További fontos jellemzője az akku tetején lévő nagy méretű áramtalanító, valamint a 22 érintkezős kommunikációs csatlakozó. Ezen az akkun még nem található külön csatlakozó a PTC fűtés számára. Az akku 48 modulból áll.

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

Nissan LEAF akku (24 kWh) 2010-2012 (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

Az első módosítás 2012-ben történt, amikor az akkucsomag házáról eltűnt a hegesztési varrat. Kisebb méretű lett az áramtalanító, megjelent a PTC tápellátás aljzata, valamint új, 36 érintkezős kommunikációs csatlakozó került az akkura. A modulok száma továbbra is 48, azonban újabb kémiával gyártott tasakos cellákat építettek be. A csatlakozók változása miatt az akkumulátorok csak megfelelő modulokkal lesznek egymással csereszabatosak.

2013-ban változott az akkumulátor modulokba épülő cellák kémiája is, így tartósabbak lettek a 2013 második felétől gyártott akkuk.

Nissan LEAF akku (24 kWh) 2012- (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

A következő jelentős változás 2015-ben történt, amikor megjelent a nagyobb kapacitású, 30 kWh-s akkumulátor. A modulok fizikai mérete nagyjából duplájára növekedett, számuk pedig felére, 24-re csökkent. A 30 kWh-s csomag kommunikációja is megváltozott, ezért a 24-es és 30-as LEAF között alapvetően nem cserélhető az akku, pontosabban ahhoz egy megfelelő kommunikációs modul beépítése szükséges.

2016 közepén a 30-as akku új típusú cellákat és új BMS vezérlő szoftvert kapott. Ekkoriban derült fény az első változat szoftverének hibájára is, amelynek következtében az akku a valósnál kisebb kapacitást és magasabb degradációt jelzett az autó felé. Az első verzióval szerelt autókat visszahívták szoftverfrissítésre és korrigálták a hibát, melynek hatására a műszerfalon jelzett pálcikák száma is növekedhetett.

Nissan LEAF akku (30 kWh) 2015-2017 (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

2017 végén lépett piacra az új karosszériás Nissan LEAF ZE1 modell a 40 kWh kapacitású akkumulátorral. Ismét változott az akkumulátor belső kommunikációs megoldása, ezért alapvetően (azaz fordító modul nélkül) ez az akku sem cserélhető a korábbiakkal.

2019-ben megjelent a kínálatban a 62 kWh-s akkumulátor. Ennél az akkunál tervezték át először a modulok elrendezését. A modulok mérete sem egységes a csomagon belül, az akku csomag három különböző hosszúságú modulból épül fel. A modul elején a közepes méretű, középen a legrövidebb, hátul pedig a leghosszabb modulok kaptak helyet. Az áttervezésnek és az eltérő modulméreteknek köszönhetően a csomagban lényegesen jobb lett a helykihasználás, így a külső méret alig növekedett. Az 50%-os kapacitás növekedést tehát nem új, nagyobb energiasűrűségű cellákkal, hanem több cella beépítésével érték el.

A több modul miatt a csomag középső részén a kábeleknek nem maradt hely, ezért az akkumulátor házának tetején megjelent egy hosszirányú kiemelkedés. Bár a csomag magassága csak kis mértékben  növekedett, az akku tömege a korábbi 300 kg körüli értékről jelentősen megnőtt, 440 kg-ra, ezért több felfogatási pontban rögzítik az autó karosszériájához a legnagyobb csomagot. Ha valaki egy régebbi, eredetileg kisebb akkuval gyártott autóba szeretné beépíteni a legnagyobb akkut, akkor a rögzítési pontok problémáját is meg kell oldani.

További újítás, hogy míg a korábbi csomagokban 2-2 cellát kapcsoltak párhuzamosan, a 62-es csomagban már 3-3 cella van párhuzamosan csatlakoztatva. Ezzel a megoldással az akku kevésbé hajlamos melegedésre azonos töltési vagy kisütési teljesítmény mellett. A gyakorlatban sajnos a 62-es LEAF esetén is megmaradt a 30-as akkunál megjelenő, de a 40-esnél elhíresült „rapdigate” jelenség. Ennek oka, hogy a nagyobb akkuval a tulajdonosok bátrabban indulnak el hosszabb útra és haladnak gyorsan az autópályán. A 62 kWh-s akku esetében a maximális töltési teljesítmény is megnőtt, a korábbi maximum 50 kW helyett akár 75 kW teljesítménnyel is tölthető az akku, legalábbis amíg nem melegedett túl. Magyarországon azonban ritka a CHAdeMO csatlakozóval is felszerelt ultragyors töltő.

Nissan LEAF akku (62 kWh) 2019- (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

A fenti hét különböző akkumulátor mellett két további csomagot is gyártott a Nissan, amelyek az e-NV200 modellekbe kerültek, 2014-től 24 kWh-s, majd 2018-tól 40 kWh-s kapacitással. Ezeket az akkukat egyrészt a nagyobb méretű ház, másrészt a csatlakozók különböztetik meg kívülről a LEAF akkuitól. A legfontosabb eltérés, hogy ezek az akkumulátorok hűtéssel is rendelkeznek, amelyhez az autó légkondicionálójától érkezik a hűvös fuvallat. Ehhez természetesen egy további csatlakozóval is ellátták a csomagokat.

Nissan e-NV200 akku 24 kWh (2014), illetve 40 kWh (2019) (fotó: EVs Enhanced / Youtube)

Az EVs Enhanced alábbi videójában nem csak a fenti összefoglalót tekinthetitek meg részletesebben, de a cég azon termékeit is ismertetik, amelyekkel cserélhetővé válik a különböző évjáratok között az akkumulátor, és azt is megtudjuk, hogy az akku csere meglepően gyors. Egy megfelelően felszerelt műhelyben, általános szerelői készségekkel rendelkező szakemberek körülbelül 1 óra alatt elvégezhetik.

Címlapkép: EVs Enhanced / Youtube

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.