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 Ausztria autópályáin jelenleg 130 km/h a megengedett maximális sebesség. Az osztrákok 2002 óta nem csak közlekedésbiztonsági okokból korlátozzák a megengedett sebességet. A nagyvárosok környékén kijelölt IG-L (Immissionsschutzgesetzes-Luft) zónákban szmogriadó esetén maximum 100 km/h-s sebességgel szabad haladni, mivel az alacsonyabb sebesség kisebb fogyasztást eredményez, így kevesebb nitrogén-oxid és szálló por kerül a levegőbe. Az IG-L korlátozás túllépéséért ráadásul különösen magas, akár 2000 eurós büntetésre is számíthat a gyorshajtó, környezetvédelmi bűncselekmény jogcíme alatt. IG-L zónák találhatók például a Linz (A1), Salzburg (A1, A10), Graz (A9, A2) és Tirol (A12, A13) melletti autópályákon, valamint ideiglenesen rövidebb szakaszokon Klagenfurt (A2) és Vorarlberg (A14) közelében. Először 2018-ban merült fel a kérdés, hogy milyen alapon büntetik az IG-L zónákban a tisztán elektromos autókat, melyek zéró lokális emisszióval rendelkeznek. A szabályozás némi késéssel, de igyekszik a technológiai fejlődés nyomába érni, ezért 2019 nyarától a hidrogén tüzelőanyagcellás és akkumulátoros tisztán elektromos járművek mentesültek a sebességkorlátozás hatálya alól. Mától nem vonatkozik az IG-L korlátozás Ausztriában az osztrák rendszámos elektromos autókra A 2019-ben bevezetett engedmény azonban – technikai okokból – kizárólag az osztrák rendszámos autókra vonatkozott, a rendszer ugyanis automatikusan küldi ki a büntetést a gyorshajtóknak, így csak az osztrák nyilvántartásban elektromosként regisztrált járművek mentességét volt képes kezelni. Természetesen az Ausztriába gyakran utazó villanyautósok nem vették jó néven a kivételezést, ezért 2020-ban egy német Tesla-tulajdonos szándékosan begyűjtött egy büntetést, és egyenlőtlen bánásmódra hivatkozva az Európai Unióhoz fordult. Az Európai Bizottság döntött, 2021. január 19-től a külföldi tisztán elektromos akkumulátoros, vagy hidrogén üzemanyagcellás autóval közlekedőkre is kiterjesztették a mentességet. Az ADAC beszámolója szerint az E-re végződő német rendszámmal rendelkező tisztán elektromos autók tulajdonosai már nem fognak büntetést kapni, de a szintén E végű rendszámra jogosult, legalább 50 km elektromos hatótávra képes PHEV modelleknek továbbra is be kell tartani az IG-L korlátozást. A technikai megoldásról egyelőre nem találtunk információt az osztrák hatóságok honlapján, így nem tudjuk, hogy előzetes regisztrációval, esetleg utólagos fellebbezéssel mentesülhetnek a külföldi villanyautósok a büntetés alól. Amennyiben sikerül tisztázni ezt a kérdést, frissítjük a cikket. Címlapkép: asfinag.at 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!