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
auto

Egy éve veszítettük el a zöld rendszám legvonzóbb előnyét

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

Sajnos már egy éve vagyunk kénytelenek együtt élni a koronavírus miatti korlátozó intézkedésekkel, így többek között a 2020. március 11-én, a tömegközlekedési eszközök zsúfoltságát csökkenteni hivatott ingyenes közterületi parkolással is. Az autóforgalom és a belvárosban parkolni kívánó autósok száma a rengeteg otthon dolgozó ember ellenére megnőtt, parkolóhelyből viszont természetesen nem lett több.

A levegőszennyezést nem csak az növeli, hogy többen ülnek autóba, mint korábban, de a parkolóhelyet keresve a városban feleslegesen köröző hagyományos autók is jelentős mértékben hozzájárulnak a szmoghoz. Bizonyított tény, hogy a koronavírus fertőzés veszélyeit növeli a légszennyezés. Egyrészt a szennyező részecskék segítik a vírus lebegését a levegőben, másrészt a szennyezett környezetben élő emberek egyéb légúti betegségek következtében legyengülő immunrendszere fogékonyabb a fertőzésre. A mindenki számára korlátlanul elérhető ingyenes parkolás tehát a távolságtartás megkönnyítése mellett jelentős mértékben hozzájárul a légszennyezettség növeléséhez is.

A szennyezett levegőjű nagyvárosok lakóira veszélyesebb a COVID-19

Azzal, hogy a helyben szennyező autók is jogosultak az ingyenes parkolásra, a villanyautósok elveszítették a zöld rendszámhoz kapcsolódó talán legfontosabb előnyüket. Hiába parkolhatunk ingyen, ha egyszerűen nincs hol, mert nincs szabad parkolóhely. Bár a villanyautóval parkolót keresve megtett extra kilométerek közvetlenül nem szennyezik a levegőt, a forgalmi dugókat minden egyes autó és minden feleslegesen megtett kilométer tovább növeli, így sajnos a parkolót kereső zöld rendszámos autók is hozzájárulnak a levegőszennyezés növekedéséhez.

Saját tapasztalatom az, hogy hiába ingyenes a parkolás most mindenki számára, inkább keresek egy magánparkolót, ahol bár fizetnem kell a parkolásért, de megtakarítok alkalmanként negyed órát, mert nem kell a célpont körül keringve szabad helyet keresni.

WHO: évente 4,2 millió ember halálát okozza a levegőszennyezés

A villanyautósok számára egy másik lehetőség, ha parkolás helyett töltik az autót. Az elmúlt években a legtöbb elektromos autó töltő fizetős lett, így a töltőknél megszűnt a potyázás. Ennek köszönhetően ma már sok helyen könnyebb szabad töltőhelyet találni, mint szabad parkolót. Aki a belvárosban szeretne parkolni, az ma már sokszor akkor is tölt, ha egyébként nem lenne rá szüksége. A parkolási lehetőségért cserébe az áramért kifizetjük az olcsó otthoni áramdíj többszörösét töltési költségnek. Tehát az a furcsa helyzet állt elő, hogy míg a szennyező autók ingyenesen parkolnak, a villanyautós kénytelen fizetni, ha le szeretné állítani az autóját valahol a nagyvárosokban.

Előfordul persze, hogy valaki a töltőt zöld rendszámos autók számára kijelölt parkolóhelynek tekinti, sőt előfordulnak ügyeskedők, akik a kábelt csatlakoztatják, de a töltést nem indítják el. Nekik érdemes figyelembe venni a kockázatot, hogy akár kerékbilincs is járhat a töltőhely töltés nélküli foglalásáért.

Címlapkép: Nagy László

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.