Egy éve veszítettük el a zöld rendszám legvonzóbb előnyét

Sajnos már egy éve vagyunk kénytelenek együtt élni a koronavírus miatti korlátozó intézkedésekkel, így többek között a 2020. március 11-én, a tömegközlekedési eszközök zsúfoltságát csökkenteni hivatott ingyenes közterületi parkolással is. Az autóforgalom és a belvárosban parkolni kívánó autósok száma a rengeteg otthon dolgozó ember ellenére megnőtt, parkolóhelyből viszont természetesen nem lett több.

A levegőszennyezést nem csak az növeli, hogy többen ülnek autóba, mint korábban, de a parkolóhelyet keresve a városban feleslegesen köröző hagyományos autók is jelentős mértékben hozzájárulnak a szmoghoz. Bizonyított tény, hogy a koronavírus fertőzés veszélyeit növeli a légszennyezés. Egyrészt a szennyező részecskék segítik a vírus lebegését a levegőben, másrészt a szennyezett környezetben élő emberek egyéb légúti betegségek következtében legyengülő immunrendszere fogékonyabb a fertőzésre. A mindenki számára korlátlanul elérhető ingyenes parkolás tehát a távolságtartás megkönnyítése mellett jelentős mértékben hozzájárul a légszennyezettség növeléséhez is.

Azzal, hogy a helyben szennyező autók is jogosultak az ingyenes parkolásra, a villanyautósok elveszítették a zöld rendszámhoz kapcsolódó talán legfontosabb előnyüket. Hiába parkolhatunk ingyen, ha egyszerűen nincs hol, mert nincs szabad parkolóhely. Bár a villanyautóval parkolót keresve megtett extra kilométerek közvetlenül nem szennyezik a levegőt, a forgalmi dugókat minden egyes autó és minden feleslegesen megtett kilométer tovább növeli, így sajnos a parkolót kereső zöld rendszámos autók is hozzájárulnak a levegőszennyezés növekedéséhez.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hyundai Sonata: évente 1300 km napenergiával

Saját tapasztalatom az, hogy hiába ingyenes a parkolás most mindenki számára, inkább keresek egy magánparkolót, ahol bár fizetnem kell a parkolásért, de megtakarítok alkalmanként negyed órát, mert nem kell a célpont körül keringve szabad helyet keresni.

A villanyautósok számára egy másik lehetőség, ha parkolás helyett töltik az autót. Az elmúlt években a legtöbb elektromos autó töltő fizetős lett, így a töltőknél megszűnt a potyázás. Ennek köszönhetően ma már sok helyen könnyebb szabad töltőhelyet találni, mint szabad parkolót. Aki a belvárosban szeretne parkolni, az ma már sokszor akkor is tölt, ha egyébként nem lenne rá szüksége. A parkolási lehetőségért cserébe az áramért kifizetjük az olcsó otthoni áramdíj többszörösét töltési költségnek. Tehát az a furcsa helyzet állt elő, hogy míg a szennyező autók ingyenesen parkolnak, a villanyautós kénytelen fizetni, ha le szeretné állítani az autóját valahol a nagyvárosokban.

Előfordul persze, hogy valaki a töltőt zöld rendszámos autók számára kijelölt parkolóhelynek tekinti, sőt előfordulnak ügyeskedők, akik a kábelt csatlakoztatják, de a töltést nem indítják el. Nekik érdemes figyelembe venni a kockázatot, hogy akár kerékbilincs is járhat a töltőhely töltés nélküli foglalásáért.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tisztán elektromos meghajtással mutatkozott be az eredeti MINI

Címlapkép: Nagy László

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.