Egy éve veszítettük el a zöld rendszám legvonzóbb előnyét
Sajnos már egy éve vagyunk kénytelenek együtt élni a koronavírus miatti korlátozó intézkedésekkel, így többek között a 2020. március 11-én, a tömegközlekedési eszközök zsúfoltságát csökkenteni hivatott ingyenes közterületi parkolással is. Az autóforgalom és a belvárosban parkolni kívánó autósok száma a rengeteg otthon dolgozó ember ellenére megnőtt, parkolóhelyből viszont természetesen nem lett több.
A levegőszennyezést nem csak az növeli, hogy többen ülnek autóba, mint korábban, de a parkolóhelyet keresve a városban feleslegesen köröző hagyományos autók is jelentős mértékben hozzájárulnak a szmoghoz. Bizonyított tény, hogy a koronavírus fertőzés veszélyeit növeli a légszennyezés. Egyrészt a szennyező részecskék segítik a vírus lebegését a levegőben, másrészt a szennyezett környezetben élő emberek egyéb légúti betegségek következtében legyengülő immunrendszere fogékonyabb a fertőzésre. A mindenki számára korlátlanul elérhető ingyenes parkolás tehát a távolságtartás megkönnyítése mellett jelentős mértékben hozzájárul a légszennyezettség növeléséhez is.
Azzal, hogy a helyben szennyező autók is jogosultak az ingyenes parkolásra, a villanyautósok elveszítették a zöld rendszámhoz kapcsolódó talán legfontosabb előnyüket. Hiába parkolhatunk ingyen, ha egyszerűen nincs hol, mert nincs szabad parkolóhely. Bár a villanyautóval parkolót keresve megtett extra kilométerek közvetlenül nem szennyezik a levegőt, a forgalmi dugókat minden egyes autó és minden feleslegesen megtett kilométer tovább növeli, így sajnos a parkolót kereső zöld rendszámos autók is hozzájárulnak a levegőszennyezés növekedéséhez.
Saját tapasztalatom az, hogy hiába ingyenes a parkolás most mindenki számára, inkább keresek egy magánparkolót, ahol bár fizetnem kell a parkolásért, de megtakarítok alkalmanként negyed órát, mert nem kell a célpont körül keringve szabad helyet keresni.
A villanyautósok számára egy másik lehetőség, ha parkolás helyett töltik az autót. Az elmúlt években a legtöbb elektromos autó töltő fizetős lett, így a töltőknél megszűnt a potyázás. Ennek köszönhetően ma már sok helyen könnyebb szabad töltőhelyet találni, mint szabad parkolót. Aki a belvárosban szeretne parkolni, az ma már sokszor akkor is tölt, ha egyébként nem lenne rá szüksége. A parkolási lehetőségért cserébe az áramért kifizetjük az olcsó otthoni áramdíj többszörösét töltési költségnek. Tehát az a furcsa helyzet állt elő, hogy míg a szennyező autók ingyenesen parkolnak, a villanyautós kénytelen fizetni, ha le szeretné állítani az autóját valahol a nagyvárosokban.
Előfordul persze, hogy valaki a töltőt zöld rendszámos autók számára kijelölt parkolóhelynek tekinti, sőt előfordulnak ügyeskedők, akik a kábelt csatlakoztatják, de a töltést nem indítják el. Nekik érdemes figyelembe venni a kockázatot, hogy akár kerékbilincs is járhat a töltőhely töltés nélküli foglalásáért.
Címlapkép: Nagy László