Tesla önvezetés. Mindenkinek?

A Tesla önvezetés (FSD) rendszere hamarosan eléri az u.n. feature complete állapotot, ami azt jelenti, hogy elkészül az összes olyan fő funkció, amely a cég szerint szükséges lesz a majdani ötös szintű autonómiához.

Ez természetesen még messze nem egyenlő a teljes önvezetés megérkezésével, hiszen mostantól kezdve jön a munkának az a kőkemény része, amikor a megbízhatóságot az emberi sofőrök teljesítményének sokszorosára kell emelni. Most azonban egy fontos mérföldkőhöz érkeztünk ezen az úton.

Ezrek, tízezrek, mindenki

Az FSD legújabb nagy, 8-as számú frissítése most már a 8.2-es alverziónál tart, és az internet továbbra is tele van számos videóval arról, hogyan is teljesít a rendszer a valóságban. A javulás továbbra is szembeötlő, de természetesen még messze nem hibátlan a rendszer.

A fejlesztés azonban nem áll meg, a legújabb kiadással jelenlegi nagyjából 1000 fős vásárlói tesztflottát a duplájára akarják növelni, majd pedig a 8.3-as verzió a résztvevők számát tízszeresére, tehát nagyjából 20 ezer autóra bővíti és ehhez már várják az önként jelentkezőket is.

Ahogy ezt előre sejteni lehetett, ez a felhívás egy kicsit túl jól sült el, ugyanis a jelentkezők ellepték Musk és az AI csapat vezetője, Andrej Karpathy Twitter csatornáját, ezért a Tesla módosítottja a feliratkozás menetét. Nagyjából egy héten belül meg fog jelenni az – amerikai – autók menüjében egy „FSD letöltése” gomb, amivel közvetlenül lehet majd igényelni a programba történő bekerülést.

Ha hihetünk Elon Musk prognózisának, akkor még április vége előtt megjelenik a következő, 9-es számú főváltozat is, amivel még tovább bővítik a kört.

EZT OLVASTAD MÁR?  WEY - a Great Wall luxusmárkája

Természetesen, mint Musk emlékeztette Twitter követőit, az FSD béta változata nem egyszerre jelenik meg majd a világon mindenütt, hiszen régiónként eltérő időpontban készülnek el a helyi sajátosságokat ismerő finomhangolások, illetve van ahol a különböző hivatalok hozzájárulása is kell ehhez. Azért dolgoznak rajta, hogy Európában is elérhető legyen a rendszer, de úgy tűnik, hogy itt a hivataloknak is rá kell bólintaniuk a bevezetésre.

Tökéletes példa

Az elmúlt hetekben egyik rendszeres olvasónkkal keveredtem vitába a kommentekben, mivel úgy érezte nem beszélünk róla, hogy a Plainsite nevű internetes jogi oldal milyen terhelő bírósági dokumentumokat ás elő rendszeresen a Tesláról és Muskról. Mint ott is leírtam, először is jó, ha mindenki tisztában van vele, hogy ez a fehér lovag egy ismert wall street-i shortóló, aki arra használja az oldalát, hogy a kipécézett cégeket lejárassa, ezzel lejjebb tolva részvényeik árfolyamát. Egyik kedvenc célpontja a Tesla.

Abban egyetértek olvasónkkal, hogy a shortolás nem egy szitokszó, van helye – példának mindjárt a Hindenburg Researchöt hoznám fel, amely sikeresen göngyölítette fel a Nikola Motorshoz köthető hazugsághalmazt, ami a cég vezetőjének bukásához, és a részvényárfolyam 60%-os zuhanásához vezetett. Erről többször írtam jómagam is.

Mégis azt gondolom, a Plainsite és üzemeltetője Aaron Greenspan esetében nem erről van szó. Bár az oldal első blikkre nem tesz mást, mint nyilvánosan elérhető, vagy nyilvánosságot igénylő és így hivatalosan kikért dokumentumokat tesz közzé, a tálalás és az információk csöpögtetése meglehetősen irányított.

Jó példa erre a napokban tálalt ügy a Tesla FSD kapcsán. Greenspan kikérte a Tesla és a Kaliforniai Közlekedési Hatóság levelezését a cég kiadás előtt álló CityStreets frissítéséről – ez az a szolgáltatás, ami elvileg teljessé teszi az FSD béta csomagot (feature complete), és amiről nagyrészt a fenti videók is szólnak. A megszerzett levelezésből kiragadtak egy részt, amit meg is járattak az erre fogékony sajtóorgánumokkal. A részlet eljutott az ismert Tesla hekkerez Greentheonly-hoz is, akinek első, kicsit félreérthetőre sikerült posztját zászlójára tűzte E.W. Niedermeyer is, aki szintén egy ismert TSLAQ figura és könyveket szentelt már a Tesla bukásának. Tehát az egyik feladja a labdát, a másik leüti.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb 40 töltős Supercharger kapott engedélyt Kaliforniában

Ez arról szól, hogy a hatóság kérdésére a Tesla ügyvédje azt válaszolja, hogy a CityStreets végső kiadás továbbra is csak SAE 2-es szintű autonómiát tesz lehetővé, az autó ettől még nem lesz teljesen önvezető. Aha, a véres kard – kiáltottak fel sokan – ugye, hogy nem is lesznek önvezetők a Teslák, Musk megint hazudott!

Nos, igen, ha itt elvágjuk a levelet, akkor ez valóban így tűnhet, csakhogy volt a gondolatmenetek folytatása is. Először is fontos a kontextus, ugyanis a hatóság kifejezetten arra volt kíváncsi, a Tesla nem próbál-e meg túljárni az eszükön és a CityStreetsszel fű alatt, jóváhagyások nélkül, nem készül-e kiadni egy teljesen önvezető rendszert. Nem, nem készül. Azonban, ha megnézzük, miként folytatódik a válasz, akkor világos lesz, hogyan kell érteni a fentieket. Mint a Tesla jogásza írja, a cég tovább folytatja az SAE 3+ autonómiájú rendszer fejlesztését, ám azt a szokásos belső teszteléseken és hatósági jóváhagyásokon fogják átfuttatni a kiadás előtt.

Magyarul, ahogy eddig is tudtuk, a feature complete csak azt jelenti, elkészültek az alapok, de még nem lehet filmet nézni a vezetés közben, továbbra is a sofőré a felelősség és az irányítás. Majd amikor a további finomhangolások után a telemetria azt mutatja, már 99,999…%-os megbízhatósággal működik a rendszer, akkor fogják benyújtani a kérelmet a 4-es és az 5-ös szint jóváhagyására.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.