PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Tavaly szeptemberben, a Zöld Busz Program debreceni állomásán Magyarországon is bemutatkozott a Mercedes-Benz eCitaro G típusú tisztán elektromos meghajtású autóbusza, amelynek legnagyobb különlegessége, hogy a gyártó kérésre már most szilárdtest akkumulátorral szállítja a megrendelt példányokat. Nem sokkal később kiderült, hogy bár a francia Bollaré Csoport BlueSolutions technológiája valóban nem tartalmaz folyékony elektrolitot, ez még nem egészen az a fajta szilárdtest aksi, amitől a villanyautózás drámai átalakulását várjuk. Helyette több gyengesége is van, amely kompromisszumos felhasználást kíván (erről itt írtunk részletesebben), ami a buszok esetében nem feltétlen lenne probléma – az viszont már sokkal inkább gond, hogy a buszokat az aksik hibája miatt ki kellett vonni a forgalomból. Így működik a BlueSolutions szilárdtest akkuja Az electrive.net hírportál szerzett róla tudomást, hogy a németországi Wiesbaden városában február vége óta nem üzemel a 21 darab szilárdtest aksis eCitaro G. A helyi tömegközlekedést üzemeltető ESWE arról tájékoztatta a lakosságot, hogy az EvoBus/Mercedes-Benz folyamatban lévő visszahívása miatt a február elején átvett járműveket további értesítésig csak korlátozottan szabad működtetni, a valóságban azonban a gyártó utasításainak eleget téve teljesen leállították őket. A sajtó megkeresésére a Daimler elismerte, hogy elrendelte a szilárdtest akkus buszok visszahívását az akkuk moduljainak potenciális szigetelési hibája miatt, amely akár rövidzárlathoz is vezethet (a technológia egyik előnye, hogy folyékony elektrolit híján nem tud szivárogni, így nincs tűz-, illetve robbanásveszély, nem tudjuk tehát, hogy pontosan mi lehet a probléma, elképzelhető, hogy a gond a modulokon elhelyezett fűtőelemekkel kapcsolatos). Mindenesetre a maximális biztonságra törekedve az ESWE inkább teljesen kivonta a forgalomból a buszokat, és a mai napig várják a hiba javítását. Sajnos helyükre olyan idős dízelbuszokat kellett beállítani, amelyeket a vállalat külföldön való továbbértékesítésre szánt, így ezt el kellett halasztani. A Daimler elmondása szerint már megkezdte a szilárdtest akkus buszok átvizsgálását és javítását, és a most gyártott példányok is már hibátlanul készülnek, ám a wiesbadeni üzemeltető az Electrive-nak azt állítja, egyelőre semmit nem lehet tudni arról, mikor állhatnak ismét szolgálatba a villanybuszok. A visszahívás állítólag összesen 30 elektromos buszt érint, azaz a Frankfurt melletti városon kívül máshol is kiesést okoz a probléma. Münchenben az MVG-nek két eCitaro G-t kell helyettesíteni dízeles, illetve hibrid buszokkal. Aki még többet szeretne megtudni arról, hogy hogyan vált a BlueSolutions a szilárdtest akkutechnológia úttörőjévé, és mikorra várja a jelenleginél fejlettebb megoldások érkezését, annak ezt a cikket érdemes elolvasnia. Interjú a szilárdtest-technológia úttörőjével Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!