Tavaly szeptemberben, a Zöld Busz Program debreceni állomásán Magyarországon is bemutatkozott a Mercedes-Benz eCitaro G típusú tisztán elektromos meghajtású autóbusza, amelynek legnagyobb különlegessége, hogy a gyártó kérésre már most szilárdtest akkumulátorral szállítja a megrendelt példányokat. Nem sokkal később kiderült, hogy bár a francia Bollaré Csoport BlueSolutions technológiája valóban nem tartalmaz folyékony elektrolitot, ez még nem egészen az a fajta szilárdtest aksi, amitől a villanyautózás drámai átalakulását várjuk. Helyette több gyengesége is van, amely kompromisszumos felhasználást kíván (erről itt írtunk részletesebben), ami a buszok esetében nem feltétlen lenne probléma – az viszont már sokkal inkább gond, hogy a buszokat az aksik hibája miatt ki kellett vonni a forgalomból.
Az electrive.net hírportál szerzett róla tudomást, hogy a németországi Wiesbaden városában február vége óta nem üzemel a 21 darab szilárdtest aksis eCitaro G. A helyi tömegközlekedést üzemeltető ESWE arról tájékoztatta a lakosságot, hogy az EvoBus/Mercedes-Benz folyamatban lévő visszahívása miatt a február elején átvett járműveket további értesítésig csak korlátozottan szabad működtetni, a valóságban azonban a gyártó utasításainak eleget téve teljesen leállították őket.
A sajtó megkeresésére a Daimler elismerte, hogy elrendelte a szilárdtest akkus buszok visszahívását az akkuk moduljainak potenciális szigetelési hibája miatt, amely akár rövidzárlathoz is vezethet (a technológia egyik előnye, hogy folyékony elektrolit híján nem tud szivárogni, így nincs tűz-, illetve robbanásveszély, nem tudjuk tehát, hogy pontosan mi lehet a probléma, elképzelhető, hogy a gond a modulokon elhelyezett fűtőelemekkel kapcsolatos).
Mindenesetre a maximális biztonságra törekedve az ESWE inkább teljesen kivonta a forgalomból a buszokat, és a mai napig várják a hiba javítását. Sajnos helyükre olyan idős dízelbuszokat kellett beállítani, amelyeket a vállalat külföldön való továbbértékesítésre szánt, így ezt el kellett halasztani. A Daimler elmondása szerint már megkezdte a szilárdtest akkus buszok átvizsgálását és javítását, és a most gyártott példányok is már hibátlanul készülnek, ám a wiesbadeni üzemeltető az Electrive-nak azt állítja, egyelőre semmit nem lehet tudni arról, mikor állhatnak ismét szolgálatba a villanybuszok.
A visszahívás állítólag összesen 30 elektromos buszt érint, azaz a Frankfurt melletti városon kívül máshol is kiesést okoz a probléma. Münchenben az MVG-nek két eCitaro G-t kell helyettesíteni dízeles, illetve hibrid buszokkal.
Aki még többet szeretne megtudni arról, hogy hogyan vált a BlueSolutions a szilárdtest akkutechnológia úttörőjévé, és mikorra várja a jelenleginél fejlettebb megoldások érkezését, annak ezt a cikket érdemes elolvasnia.