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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Sok jó cucc kis helyen is elfér – furcsa villanyautó Amerikából

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

A platós haszongépjárművek szegmense hosszú évtizedek óta közel változatlan formaterveket produkál, a Tesla Cybertruck volt talán a legelső, amely igazán drasztikus módon ütött lyukat a hagyományos és meglehetősen unalmas sablonon. Az elektromos autók számára tervezett padlólemezek, és a villanyos hajtásrendszerek kompaktsága vadonatúj dimenziókat nyitnak a tervezők előtt, ezt használta ki a Canoo is, melynek villanyautójára szintén nehéz megtalálni a megfelelő szavakat.

A Canoo márkanév talán kevesek számára bír bármilyen jelentéssel, pedig a 2017-ben alapított (akkor még Evelozcity néven futó) amerikai start-upnak van valamije, amely még a Hyundai Csoportot is bevonzotta: egy villanyautók alá tervezett moduláris gördeszka-padlólemez. Ez idáig két járművet tervezett erre a szerkezetre a Canoo, egy kimagaslóan tágas utasterű, hétüléses személyszállítót, valamint egy áruszállító feladatokra szánt furgont, de a dél-koreai autógyártó csoporttal együttműködve a jövőben további villanyautók épülhetnek a platformra.

Újabb villanyautós start-up céggel társul a Hyundai

A Canoo harmadik modelljeként bemutatott pick-up az utasszállító jármű kerekded, kapszulaszerű formatervét örökölte, annyi különbséggel, hogy ezt terepre fejlesztette a cég, tehát megemelte, és „lepáncélozta” az alját a törmelékek elől, és persze a hátuljából kivágott egy szeletet a platónak.

„Szenvedélyünk, hogy olyan járműveket gyártsunk, amelyek megváltoztathatják az emberek életét. A kisteherautónk ugyanolyan erős, mint a legmasszívabb teherautók a piacon, de exponenciálisan produktívabbnak lett tervezve. Ez a teherautó neked lett kitalálva. A tartozékokat azok számára készítettük, akik a teherautókat tényleg használni akarják – munkában, hétvégén, kalandozáshoz” – hangzott el a bemutatón a Canoo igazgatójától.

A Canoo gyakorlatilag az autó minden szegletét hasznosította valamilyen okos megoldással. A praktikusságot fokozó funkciók közé tartozik a kihúzható hosszabbítás a platóhoz, az autó orrából kihajtható munkaállomás konnektorokkal, a jármű oldalából nyitható kis asztalok, a tárolóként is szolgáló kihúzható oldalsó lépcső, a platót részekre osztó elválasztó falak, a rakteret megvilágító LED lámpák, az opcionálisan felszerelhető tető-csomagtartó, valamint a kempingfelszerelés.

A Canoo elmondása szerint saját padlólemezének az a legnagyobb erőssége, hogy míg más platformoknak vannak olyan részei, amelyek helyet foglalnak el az autón belül (pl. mechanikus kormányoszlop, hajtómű), addig ez a lapos szerkezet mindent magában foglal innovatív megoldások bevezetése által. Ennek köszönhető, hogy kisebb külső méretek mellett ugyanakkora rakteret kínál autója, mint az Egyesült Államok legkelendőbb pick-upja (Ford F-sorozat), de könnyebben manőverezhető.

Külső dimenzióit tekintve egyébként tényleg meglepően kicsi a Canoo, mindössze 4677 mm hosszú (platóbővítés nélkül), 2209 mm széles tükrökkel együtt, 2085 mm magas, és 2850 mm a tengelytávja. Összehasonlításképpen az új Ford F-150 XL legnagyobb változata 5765 mm hosszú, 2430 mm széles tükrökkel, 1955 mm magas, és 3594 mm a tengelytávolsága, azaz a magasság az egyetlen – nagyrészt nyilván a furcsa dizájnból is kifolyólag –, amiben a Canoo kinőtte a Fordot.

A villanyautó meghajtását vagy egy, vagy két villanymotor biztosítja, utóbbi esetén 600 lóerő az összteljesítmény és 746 Nm az össznyomaték. Teherbírása 816 kg, a hatótávolságra pedig 320 kilométernél többet említ a cég.

A Canoo pick-up előrendelésére 2021 második felétől lesz lehetőség, de a kiszállítást csak 2023-ra ígéri a vállalat. Árat és egyéb információkat 2022-ben, a jármű végleges változatának premierjén kaphatnak az érdeklődők.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.