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
auto
2024. 04. 20. szombat

Megszűnik a Kia e-Niro?

elektromos autó

Nem, nem clickbait, de ha lenne valami grafikai elemünk a potenciális pletykák osztályozására, akkor ez a hír 50% körüli számot kapna csak. Mégis megírjuk, mert a mögöttes érvelés abszolút logikus.

Az anyag nem vész el

Természetesen nem arról van szó, hogy a Kia azonnal felhagyna legnépszerűbb és frissen díjazott elektromos modelljének forgalmazásával, vagy hogy az utód nélkül szűnne meg. Egy spanyol autós oldal mégis úgy tudja, hogy a mostani lesz az utolsó e-Niro.

Kategóriája legjobb villanyautójának választották a Kia e-Nirót

A Kia tavaly májusban frissítette a Niro dizájnját – nagyon sok mindent nem változtattak meg, de amihez hozzányúltak – főleg a műszerfalon – az nagyon jól sikerült, sokkal letisztultabb, prémiumabb hatást kelt az autó – már, ha gyárthatok erre egy új szót.

Villanyautó teszt: Kia e-Niro 2020 & UVO app

Villanyautós léptékkel a típus kétség kívül igen népszerű, a teljesen elektromos változatából több mint 37 ezer fogyott tavaly és ezzel 18. lett a globális konnektoros eladási listán. Csakhogy ez a szám azért úgy önmagában elég alacsony egy tömegmodellhez, fontos, hogy testvéreivel minél több közös alkatrészen osztozzon, hogy ne legyen ráfizetéses egy pár tízezres darabszám mellett a gyártása.

Globális villanyautó-eladások 2020

Azonban van egy probléma a jelenlegi felállással. A Hyundai / Kia konszern már egy ideje az elektromos autózás egyik éllovasa és mint ilyen, eljutott már oda, hogy belássa a jövőben az lesz versenyképes, akinek dedikált villanyautó platformja van. Ez nem csak a költségek csökkentése miatt fontos, hanem azért is, mert csak így lehet az elektromos járművek minden előnyét kiaknázni. Egy olyan padlólemez, amely mindenfajta erőforrást kiszolgál igazából nem ideális egyiknek sem. Ha olyat látunk, hogy egy villanyautó lábterét kardánalagút szűkíti, a belső tér kihasználása kevésbé optimális mint lehetne, nincs mondjuk első csomagtartó sem, annak általában az az oka, hogy a dizájn figyelembe veszi a füstös testvérek igényeit, komplexebb és több alkatrészből álló hajtásláncát is.

Alapjaiban újul meg – szó szerint

A Kia Niro modellcsalád jelenleg a Hyundai Ioniq némileg átalakított padlólemezére épül és ez a következő generációban sem lesz másként. Csakhogy ez egy a fentiekben leírt öszvér, amely belsőégésű motorokat is ki kell, hogy szolgáljon. Eközben az anyacég elektromos autói szépen lassan az új E-GMP platformjára váltanak, ami egy ma már a villanyautózásban megszokott gördeszka struktúra, a kerekek között elférő hajtáslánccal és egy hatalmas, sík, szabadon variálható térrel efölött. Ezt kapja meg az Ioniq 5 is és ennek köszönhető, hogy az autó belső tere legalább egy osztállyal nagyobb benzinesek helykínálatát nyújtja majd. (Jó példa erre a VW ID család is, ott az első csomagtér hiánya inkább egy tudatos mérnöki döntés, mint kényszer eredménye).

Első hivatalos fotókon a Kia nagyon várt újdonsága

A fentiekből látszik, hogy nem sok értelme lenne lábon lőni a villany Niro következő generációját azzal, hogy egy hibrid platformon tartják még évekig, ezért logikusnak tűnik a pletyka mögötti átrendeződés elve. Eszerint a következő Niróból csak belsőégésű és hibrid változatok készülnek majd, a villanyos verziót pedig két modell váltja a palettán. Az egyik egy új e-Sportage lenne – a Nirohoz sok mindenben hasonló SUV állítólag alacsonyabb árcédulát célozna meg a villany változattal. A másik opció az új E-GMP platform első Kiája az EV6, amely valószínűleg a jelenlegi Nironál nagyobb autó lehet majd, és Március 15-én, azaz jövő hét hétfőn rántják le a leplet róla.

A logika hibátlannak tűnik, ebben a mixben valószínűleg tényleg nincs sok értelme egy e-Nirónak, villanyos szemmel elavult alapokon, de a váltás annyira radikális, hogy jó lenne, ha más források is megerősítenék, mielőtt teljesen elhisszük.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.