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
auto

Átszabták az állami támogatást, hatalmas pofont kapott a Tesla a britektől

A brit kormány tegnap reggel bejelentette, hogy azonnali hatállyal 500 fonttal csökkenti a tisztán elektromos autók vásárlásához igénybe vehető állami támogatás összegét, valamint a támogatott modellek vételárának felső határát is alacsonyabbra tette. Tegnap óta 2500 font összegű támogatás segíti a villanyautó-vásárlást, de csak olyan autók esetében, amelyek ára nem haladja meg a 35.000 angol fontot.

2020 eleje óta az úgynevezett Plug-in Car Grant keretein belül a brit állam 3500 fontos támogatást kínált, amit később 3000 fontra csökkentett, a támogatással elvihető elektromos autók vételárának felső határa pedig egészen mostanáig 50.000 font volt. A mostani döntés meglepetésként érte az iparág szereplőit, a brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) szerint ez egy nagyon rossz lépés egy nagyon rossz időpontban, utalva a világjárvány miatt bedőlt autópiacra, amit csak az elektromos autók népszerűsége tartott egyben.

Villanyautók uralják a brit autópiac romjait

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

A drámai húzással a döntéshozók a megfizethető árú villanyautók választékának bővülésére reflektálnak, és azt szeretnék elérni, hogy a támogatás minél több vásárlónak segíthessen kibocsátásmentes járműhöz jutni.

„Ez azt jelenti, hogy a finanszírozás tovább fog tartani, és több sofőr számára lesz elérhető. A magasabb árú járművekre már nem lesz érvényes a támogatás, mivel ezeket általában olyan sofőrök vásárolják, akik megengedhetik maguknak, hogy az adófizetők támogatása nélkül is váltsanak” –olvasható a magyarázat a kormány közleményében.

Hangsúlyozzák, hogy 2019 óta a 35.000 fontnál olcsóbb villanyautók száma közel 50%-kal nőtt a piacon, és a jelenleg kapható villanyautók több mint felére ezt követően is igénybe lehet venni a támogatást. Példaként említik az MG ZS EV szabadidő-autót, valamint a Hyundai Kona Electric-et a kisebbik, 39 kWh-s aksival.

Ironikus módon a módosítás legnagyobb vesztese az ország legnépszerűbb villanyautója, a Tesla Model 3, amelynek Standard Range Plus változata 40.490 angol fontról indul, tehát messze kiesik a támogatott modellek köréből. 2020-ban a legkisebb Teslából több mint 22 ezer darabot adtak el az országban, decemberben meghajtástól függetlenül a legkelendőbb autómodellé emelkedett fel. Az Electrek hírportál egy, a The Times napilapnak nyilatkozó kormányzati forrást idéz, aki szerint a döntés éppen a Tesla ellen irányult: „Véget vetünk a Tesla-támogatásnak, nem fogunk többé olyanokat segíteni adófizetők pénzéből, akik 50 ezer fontos autókat vesznek”.

A brit kormány tavaly összesen 582 millió fontot tett félre a PiCG programra, amely számításaik szerint 2022-2023-ig ki fog tartani. A közlemény azzal zárul, hogy az elektromosautó-piac fejlődésével további csökkenés várható a villanyautók vételárában, ami valószínűleg azt is jelenti, hogy ennek megfelelően a későbbiekben ismét módosítani fogják a támogatás feltételeit.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0xLTIwMjUtMDQtMTQtaG9rb3plcGkuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9lbGVrdHJvbW9zLWF1dG8tMS0yMDI1LTA0LTE0LWhva296ZXBpLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.