BMW: 10 év alatt 10 millió villanyautó

Nagyravágyó tervekkel lépett a 2021-es évbe a BMW Csoport: mint minden más autógyártó, a németek is minél előbb szeretnének visszatérni a járvány előtti állapothoz, de emellett a mostani lendületüket arra is felhasználnák, hogy rendíthetetlenül elektromossá, digitálissá, és körkörössé váljanak, és ezzel az átalakulással versenyelőnyt szerezzenek – olvashatók Oliver Zipse szavai a gyártó tegnap közzétett pénzügyi és stratégiai jelentésben.

A konszern három fázisra osztja a megvalósítás menetét. Az első közel egy évtizeddel ezelőtt kezdődött a Project i elindulásával, amikor cégen belül kifejlesztették a sorozatgyártásra alkalmas elektromos technológiát. A digitalizáció alapkövét a BMW Connected Drive jelentette, amely lehetővé tette az ügyfelek számára bizonyos szolgáltatások online elérését. A 2018-ban bevezetett távoli szoftverfrissítés szintén egy fontos mérföldkőnek számít.

A BMW Csoport a második szakaszt a „választás szabadságához” köti, azaz amikor egyetlen modellből többféle hajtású változat (hagyományos, plug-in hibrid, tisztán elektromos) épül. Jelenleg is ebben a fázisban vagyunk, az elektromos kínálat bővülését a hagyományos paletta köré építi a vállalat, ráadásul azonos padlólemezen a rugalmasabb gyártás érdekében. Ezen szakasz legnagyobb digitális vívmányának az iDrive nyolcadik generációját tekinti a konszern, hiszen ez a korábbiaknál nagyobb gyorsaságot és személyre szabhatóságot hoz az autókba az iX megjelenésétől kezdve.

2023-ra körülbelül egy tucatnyi tisztán elektromos modell lesz az utakon a BMW és a MINI márkák alatt. Jelen pillanatban a BMW i3 és az iX3, valamint a MINI Cooper SE kapható, ezekhez csatlakozik idén a BMW iX és az i4, utóbbi állítólag három hónappal hamarabb az eredetileg tervezettnél.

A következő években várható a teljesen elektromos 5-ös sorozat, a 7-es sorozat, az iX1, valamint a kibocsátásmentes MINI Countryman. Ezzel az offenzívával két éven belül legalább egy villanyautója lesz a BMW Csoportnak azon szegmensek legalább 90%-ában, amelyben most is jelen van. A második szakasz csúcsán, 2025-ben több mint tízszer annyi villanyautó értékesítésére számít a BMW, mint 2020-ban.

Az utolsó fázis 2025-ben indul, és három fő pillérre épül majd: az újragondolt IT és szoftver-architektúrára, az elektromos hajtásláncok és akkumulátorok új generációjára, valamint egy radikálisan új, fenntartható megközelítésre a járművek teljes életciklusa során.

A BMW eddig soha nem tapasztalt felhasználói élményt, aerodinamikus formaterveket, tágasabb utasteret, optimalizált akkucella-dizájnt, alacsony fogyasztást, és a belsőégésű motoros autókéval megegyező hatótávolságot és gyártási költségeket ígér. Habár a gyártó nem említi, korábbi hírekből már tudjuk, hogy mindezt az első, teljesen elektromosnak tervezett padlólemezzel fogja elérni, amelynek első villanyautója Debrecenben épül majd.

A fenntarthatóság kapcsán a nyersanyagok felhasználásának drasztikus csökkentését emelte ki az autógyártó, valamint ezzel párhuzamosan a másodnyersanyagok arányának növelését. A hulladékanyagok újrahasznosításával a vállalat körkörös gazdaságot szeretne kiépíteni, erről a megközelítésről további részleteket az idei IAA rendezvény előtt hallhatunk. „Biztosítani szeretnénk, hogy a legzöldebb elektromos autót a piacon a BMW gyártja” – fogalmazott Zipse. A környezetbarát autógyártásra való törekvéseket már mostanában is láttunk a vállalattól, például az alumíniumgyártás tisztításával, vagy a német folyók által termelt elektromosság felhasználásával.

Tartogat még érdekességeket az évtized második fele. Hivatalosan is megerősítésre került, hogy a MINI 2025-ben dobja piacra a legutolsó új, belsőégésű motorral hajtott modelljét, és azután kizárólag tisztán elektromos autókat mutat be. 2027-re már az értékesítés felét a villanyautói adják, a 2030-as évek elejére pedig valamennyi kipufogós modellje eltűnik a kínálatból. A MINI Countryman utódja 2023-ban megy gyártásba Lipcsében hagyományosként és elektromosként egyaránt, illetve ettől az évtől Kínában is gyártani fognak MINI-ket kifejezetten elektromos autókhoz tervezett alapokon.

Az is elhangzott, hogy a Rolls-Royce-tól is várhatunk tisztán elektromos termékeket, de ennek dátumát nem árulta el a gyártó. A következő 10 év során a BMW Csoport körülbelül 10 millió villanyautó eladásával számol.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.