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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Nem tréfa: Tesla aksikat vesz az Apple

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

A Voltsvagen vicc után úgy néz ki már március végén sem vagyunk biztonságban az április tréfáktól, ezért picit fenntartásokkal kell kezelni a hírt, de úgy néz ki Tesla aksikat vásárol az Apple.

Mégis lesz Apple autó? Esetleg valamelyik Gigafactory szállítja a következő iPhone akkumulátorát? Természetesen nem erről van szó.

Még 8 év, mire ebből Apple autó lesz

Társadalmi felelősség és józan ész

Az Apple új cupertinoi székháza nem csak különleges, futurisztikus dizájnjával hívta fel magára a figyelmet, de az is érdekes fejlemény volt, hogy a fánk alakú épületnek telerakták napelemekkel a tetejét. A világ egyik legnagyobb tech cége ezzel is jelezni akarta, hogy komolyan veszi saját CO2 lábnyomának kérdését, mivel a vállalat központja így már széndioxid semlegesen üzemel.

Látványberuházásokat mindenki tud csinálni, hogy zöldre fesse a cége imázsát, de az Apple ennél sokkal többet akar tenni – és húzza magával az egész ellátási láncát. Mint a vállalat tegnap bejelentette, hogy 110 beszállítója és partnere fogja 2030-ra CO2 semlegessé tenni vállalkozását – követve a cupertinóiak példáját. A projekthez 8 gigawattnyi új megújuló energiát állítanak hadrendbe, amivel évente 15 millió tonna széndioxid kibocsátását tudják elkerülni- ez olyan, mintha kivonnának 3,4 millió belsőégésű motoros autót a forgalomból.

Az Apple kaliforniai napelemparkja. Már alapoznak az akkuparknak. Forrás: Apple

Az átállás részét képezi az energiatárolás is, méghozzá nem is akármilyen léptékben. A vállalat – a székház tetején található panelek mellett – már most is rendelkezik egy 130 MW teljesítményű napelem parkkal Kaliforniában, és most ez kap egy 240 MWh kapacitású akkuparkot. A The Verge a helyi építési hatóság képviselőjére hivatkozva azt írja, hogy egészen pontosan 85 darab Tesla Megapack látja majd el ezt a feladatot. Az Apple szerint ez megfelel 7000 háztartás napi energiafelhasználásnak.

Nem a legnagyobb, de jelentős

Bár hallottunk már ennél nagyobb akku projektekről is Amerikában, a 240 MWh-s energiatároló kétség kívül egy igen jelentős beruházás. Csak emlékeztetőül, a hasonló hazai projektek általában egy számjegyűek. (Frissítés: idő közben házi szakértőnk, Papp kolléga megsúgta, hogy itthon év végére 12-13 MWh lesz a teljes telepített kapacitás). Még egy mérőszám, hogy elhelyezzük a projekt méretét: a Tesla nagyjából ennyi ipari és otthoni akkumulátort telepítette 2020 első negyedévében összesen.

A Megapack egyébként kifejezetten a nagy ipari szereplőket és a közműveket célozza meg a cég termékpalettáján. A Powerpack rendszer továbbfejlesztéseként ezek az egységek egyenként 3 MWh teljesítményűek is lehetnek és akár 1 GWh kapacitás feletti rendszereket is lehet telepíteni a segítségükkel. Felhasználási területük az energiakereskedelemtől, az átmeneti tároláson át a frekvencia szabályozásig sokrétű lehet, de mint a fenti példa is mutatja, ideálisak a megújuló energiaforrások hullámzó termelésének kiegyenlítésére is.

Így néz ki a Megapack a borítás alatt. Forrás: Tesla

Mint a The Verge is emlékeztet rá az Apple nem az egyedüli (potenciális) Tesla versenytárs aki a villanyautó gyártó termékeit használja. A VW tulajdonában lévő Electrify America észak-amerikai villámtöltő hálózat egyes állomásai is Tesla aksikat kaptak, hogy ezzel csökkentsék a nagy teljesítményű töltőkhöz szükséges teljesítmény lekötését a helyi szolgáltatóknál.

Tesla Powerpacket kapnak az Electrify America villámtöltői

A projekt egyébként jól illik abba a sorozatba, amelyről múltkor számoltunk be a Tesla Energia üzletága kapcsán. Elon Musk már többször is arról nyilatkozott, hogy hosszútávon a napelemes és energiatárolós terület ugyanakkor lesz a cég árbevételében, mint az autós üzletág. Ezt ma még nehéz elhinni, de a növekedést valószínűleg nem egy-két atomerőmű nagyságú projekt fogja elhozni, hanem több ilyen – ipari léptékkel – kis és közepes méretű beruházás. A szétszórt és diverzifikált energiatermeléses tárolás egyébként növeli a hálózat ellenállóképességét is természeti csapás, vagy terrortámadás esetén, ráadásul a vállalatok és szolgáltatók apránként, kisebb falatokban tudják telepíteni az ilyen megoldásokat.

3 izgalmas akku projekt a Teslától

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.