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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Nem lesz köztes megoldás, az új cellákkal indul a Giga Austin

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

Makacsul tartja magát a pletyka különböző internetes fórumokon és komment szekciókban, hogy a Tesla Model Y gyártása bizony mégsem az új, 4680-as akkumulátorokkal indul majd Austinban és Berlinben, mert még nincs kész a technológia.

Úgy tűnik, hogy a jólértesültek tévedtek .

Nem Lego

A különböző anonym internetes értesüléseket általában lehetetlen leellenőrizni, ezért legtöbbször csak akkor idézzük őket, ha már többször bizonyított, megbízható a forrás, vagy legalább alapvető logikai problémák nincsenek a fülessel.

Amikor arról olvastunk a szokásos helyeken, hogy bizony az austini gyártás megkezdésekor még hagyományos 2170-es cellákat kap majd a Model Y, akkor viszont bajban voltunk, mert az egyik forrás megbízhatónak számít, de a változás nem tűnt logikusnak. Az elgondolás alapja az, hogy a Tesla új akkucellája esetleg még nem kész a tömeggyártásra, hisz a cég maga is azt mondta a legutóbbi negyedéves jelentés kapcsán, hogy tovább akarják növelni a megbízhatóságot a tömegtermelés indulása előtt. Ugyanakkor azt is mondták, hogy a fejlesztés a kijelölt ütemterv szerint halad.

Az új Model Y szerkezete alapvetően fog eltérni a jelenleg gyártásban lévő változattól, mivel az autó váza mindössze 3 fő darabból fog állni. A kocsi elejét és hátulját egy-egy óriásöntvény alkotja majd, a közepe pedig a strukturális akkupakk lesz. Ez utóbbi az igazi gond a fenti 2170-es elmélettel.

A jelenleg gyártásban lévő villanyautók az aksit mint extra terhet cipelik magukkal. A benzinesekkel közös platformra épülő autókban az elérhető üres helyeket pakolják tele cellákkal – pl. az első vagy hátsó üléssor alatti részt, vagy a kardánalagút helyét. A tisztán elektromosnak tervezett ún. gördeszka platformok esetében az aksi, mint egy tepsi almáspite, az autó alá van szerelve utólag. Persze a megerősített akkucsomag azért valami stabilitást, merevséget kölcsönöz a kocsinak, de nem teherviselő elem. A strukturális akkupakk viszont szó szerint azt jelenti, hogy az autó szerkezetének elidegeníthetetlen része az aksi, azt nem lehet egyszerűen pár csavar kihajtásával kiemelni.

Az új Tesla akkupakkba közvetlenül kerülnek a 4680-as cellák és strukturális elemként hozzájárulnak az autó vázának szilárdságához.

A fenti megoldás hátránya valószínűleg a javíthatóság – ezért is kellenek különösen megbízható cellák – de hatalmas előnye a súly és költség megtakarítás. Az új Model Y lesz az első ilyen nagy szériás autó, és ebben az akkucsomagban már nem lesznek modulok és hűtőcsövek sem. A cellák faltól falig kitöltik a pakkot, a hengeres formák rendkívüli szilárdságot kölcsönöznek majd a váznak, a köztük lévő üres teret tűzálló, keményre kötő habbal töltik majd ki, a hűtésről pedig a cellák alá szerelt hővezető lap, illetve a benne keringő hűtőközeg szolgál majd.

Következésképp valószínűtlen, hogy egy a 4680-as cellák köré tervezett strukturális pakkba pár hónapig egyszerűen 2170-esek kerüljenek. Itt nem csak a cellák méretéről van szó, hanem többek között a hűtési rendszerről és a szerkezeti struktúráról is.

Nincs változás

Az erről szóló online elmélkedéseket most Elon Musk zárta rövidre egy Twitteres kérdésre adott szűkszavú válaszában.

Mint a cég vezetője írja, az austini gyártás a 4680-as cellákkal kezdődik majd, nem jön 2170-esekkel szerelt Y az új gyárból.

Bár a tweetben a német gyárról nem esik szó, valószínűtlen, hogy itt másként lenne. A jelenleg keringő média híradásokban sokszor mossák össze a gyártás 3-6 hónapos csúszását az épülő berlini akkumulátor gyártó üzemmel, illetve annak hiányzó engedélyeivel, de a kettő között nincs semmi összefüggés.

A kép előterében a második ütem – a cellagyár – alapozása folyik, középen a hajtáslánc üzem, mögötte pedig a közel teljesen kész első fázis épületei a Giga Berlin területén. Forrás: Tobias Lindh, Youtube

A cég eredeti gyártási tervei mindig is arról szóltak, hogy a Giga Berlinben készülő Model Y-ba kezdetben a fremonti teszt gyártósorról kikerülő cellák kerülnek majd. A helyi cellagyártás a beruházás második fázisára van tervezve, a csarnok alapozását csak most kezdték, az engedélyek megkérése is most indult, valószínű, hogy csak jövőre kezdődik itt az akkumulátorok gyártása. Senkit ne tévesszen meg, hogy a fremonti Kato Roadon található cellagyár a pilot, azaz teszt, avagy bevezető üzem megjelölést kapta. A gépsor elméleti kapacitás 10 GWh évente, ami nagyjából 120.000 nagy akkumulátoros Model Y-ra elég.

Mire ezt a szintet meghaladja majd a berlini és austini termelés, addigra mindkét helyszínen lesz majd új akkugyár is.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.