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 Makacsul tartja magát a pletyka különböző internetes fórumokon és komment szekciókban, hogy a Tesla Model Y gyártása bizony mégsem az új, 4680-as akkumulátorokkal indul majd Austinban és Berlinben, mert még nincs kész a technológia. Úgy tűnik, hogy a jólértesültek tévedtek . Nem Lego A különböző anonym internetes értesüléseket általában lehetetlen leellenőrizni, ezért legtöbbször csak akkor idézzük őket, ha már többször bizonyított, megbízható a forrás, vagy legalább alapvető logikai problémák nincsenek a fülessel. Amikor arról olvastunk a szokásos helyeken, hogy bizony az austini gyártás megkezdésekor még hagyományos 2170-es cellákat kap majd a Model Y, akkor viszont bajban voltunk, mert az egyik forrás megbízhatónak számít, de a változás nem tűnt logikusnak. Az elgondolás alapja az, hogy a Tesla új akkucellája esetleg még nem kész a tömeggyártásra, hisz a cég maga is azt mondta a legutóbbi negyedéves jelentés kapcsán, hogy tovább akarják növelni a megbízhatóságot a tömegtermelés indulása előtt. Ugyanakkor azt is mondták, hogy a fejlesztés a kijelölt ütemterv szerint halad. Az új Model Y szerkezete alapvetően fog eltérni a jelenleg gyártásban lévő változattól, mivel az autó váza mindössze 3 fő darabból fog állni. A kocsi elejét és hátulját egy-egy óriásöntvény alkotja majd, a közepe pedig a strukturális akkupakk lesz. Ez utóbbi az igazi gond a fenti 2170-es elmélettel. A jelenleg gyártásban lévő villanyautók az aksit mint extra terhet cipelik magukkal. A benzinesekkel közös platformra épülő autókban az elérhető üres helyeket pakolják tele cellákkal – pl. az első vagy hátsó üléssor alatti részt, vagy a kardánalagút helyét. A tisztán elektromosnak tervezett ún. gördeszka platformok esetében az aksi, mint egy tepsi almáspite, az autó alá van szerelve utólag. Persze a megerősített akkucsomag azért valami stabilitást, merevséget kölcsönöz a kocsinak, de nem teherviselő elem. A strukturális akkupakk viszont szó szerint azt jelenti, hogy az autó szerkezetének elidegeníthetetlen része az aksi, azt nem lehet egyszerűen pár csavar kihajtásával kiemelni. Az új Tesla akkupakkba közvetlenül kerülnek a 4680-as cellák és strukturális elemként hozzájárulnak az autó vázának szilárdságához. A fenti megoldás hátránya valószínűleg a javíthatóság – ezért is kellenek különösen megbízható cellák – de hatalmas előnye a súly és költség megtakarítás. Az új Model Y lesz az első ilyen nagy szériás autó, és ebben az akkucsomagban már nem lesznek modulok és hűtőcsövek sem. A cellák faltól falig kitöltik a pakkot, a hengeres formák rendkívüli szilárdságot kölcsönöznek majd a váznak, a köztük lévő üres teret tűzálló, keményre kötő habbal töltik majd ki, a hűtésről pedig a cellák alá szerelt hővezető lap, illetve a benne keringő hűtőközeg szolgál majd. Következésképp valószínűtlen, hogy egy a 4680-as cellák köré tervezett strukturális pakkba pár hónapig egyszerűen 2170-esek kerüljenek. Itt nem csak a cellák méretéről van szó, hanem többek között a hűtési rendszerről és a szerkezeti struktúráról is. Nincs változás Az erről szóló online elmélkedéseket most Elon Musk zárta rövidre egy Twitteres kérdésre adott szűkszavú válaszában. 4680 — Elon Musk (@elonmusk) May 18, 2021 Mint a cég vezetője írja, az austini gyártás a 4680-as cellákkal kezdődik majd, nem jön 2170-esekkel szerelt Y az új gyárból. Bár a tweetben a német gyárról nem esik szó, valószínűtlen, hogy itt másként lenne. A jelenleg keringő média híradásokban sokszor mossák össze a gyártás 3-6 hónapos csúszását az épülő berlini akkumulátor gyártó üzemmel, illetve annak hiányzó engedélyeivel, de a kettő között nincs semmi összefüggés. A kép előterében a második ütem – a cellagyár – alapozása folyik, középen a hajtáslánc üzem, mögötte pedig a közel teljesen kész első fázis épületei a Giga Berlin területén. Forrás: Tobias Lindh, Youtube A cég eredeti gyártási tervei mindig is arról szóltak, hogy a Giga Berlinben készülő Model Y-ba kezdetben a fremonti teszt gyártósorról kikerülő cellák kerülnek majd. A helyi cellagyártás a beruházás második fázisára van tervezve, a csarnok alapozását csak most kezdték, az engedélyek megkérése is most indult, valószínű, hogy csak jövőre kezdődik itt az akkumulátorok gyártása. Senkit ne tévesszen meg, hogy a fremonti Kato Roadon található cellagyár a pilot, azaz teszt, avagy bevezető üzem megjelölést kapta. A gépsor elméleti kapacitás 10 GWh évente, ami nagyjából 120.000 nagy akkumulátoros Model Y-ra elég. Mire ezt a szintet meghaladja majd a berlini és austini termelés, addigra mindkét helyszínen lesz majd új akkugyár is. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!