PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Érkeznek a részletes adatok – így teljesített a Tesla Európában és Kínában

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

Eltelt az első fél év, a Tesla pedig nyilvánosságra hozta, hogy idén eddig 386 ezer autót adott át a vásárlóknak. Csak az összehasonlítás végett, ez több, mint a teljes éves 2019-es értékesítési adat, vagy a 2017-es és 2018-as évek együtt. És még csak az év felénél járunk.

De nézzük, mit lehet jelenleg tudni a különböző régiókról? Hol nőttek és hol csökkentek a számok? Európából és Kínából már vannak részletes adataink.

Kína

Bár minket talán a saját kontinensünk érdekel a legjobban, Kína egy fontos piac a vállalatnak, és a gyártóbázis növekedése okán, áttételesen, az ottani adatok minket is érintenek – jelenleg például innen jön a Model 3 SR+ Európába, és az sem kizárt, ha sokat csúszik Berlin, Model Y-t is kapunk Sanghajból.

Európába érkezhet a kínai Model Y, októberben jön a Model S Plaid

Aki követi az eseményeket, az emlékezhet rá, hogy PR fronton nem volt egyszerű éve a cégnek idén Kínában, hiszen volt pár nagyon hangos reklamáló ügyfél, leleplezőnek szánt interjú gyári munkásokkal, illetve erre rárepülő bloggerek az országban. Később persze kiderült, hogy az idei fő fék-botrányt kirobbantó esetben valószínűleg a sofőr fékezett későn, a logok szerint az autó jól működött, későbbi balhék egy része pedig megrendezett médiahack volt, de a PR katasztrófán ez már mit sem változtatott.

Az egész azzal lett megfejelve, hogy nagyjából egy hónapja egy eddig ismeretlen forrás azzal került a nemzetközi sajtó címlapjára, hogy megszellőztette, az események hatására májusban 50%-kal, 9800-ra apadt a cég kínai megrendelési állománya – rengeteg a visszamondás és csökkent az autók iránt az érdeklődés, szólt a forrás.

Korán temették a Tesla kínai eladásait

Múlt hónapban, a májusi adatok kapcsán már megírtuk, hogy a legfrissebb számok nem mutatnak ilyen mértékű visszaesést. Most megérkeztek a hivatalos júniusi adatok, amiből az derül ki, hogy a második negyedév kínai eladásai 11%-kal csökkentek az első negyedévhez képest – tehát némi visszaesés valóban volt, de közel sem 50%. A júniusi adatok konkrétan azt mutatják, hogy májushoz képest 28%-kal, 28 ezer eladott autó fölé nőttek az értékesítési mutatók, azonban ezt árnyalja, hogy a március-június összehasonlítás -20%-ot mutat.

Az eladások további növekedését biztosan tovább fogja segíteni, hogy a mai nappal megkezdődött a kis akkus Model Y SR+ értékesítése is az országban. Erre erősen számítani lehetett, miután nagyjából két hete feltűnt a modell a Hong Kong-i Tesla kínálatában is. Az autót valószínűleg a CATL LFP aksijaival szerelik és az árát sikerült úgy belőni, hogy igénybe lehet rá venni a kínai állami támogatást.

A Tesla az idei első félévben több mint 131 ezer autót adott el az ázsiai országban, ami majdnem annyi, mint a tavalyi teljes éves közel 139 ezres adat, így idén akár duplázhatnak is. Míg tavaly összesen 6900 autót exportált a sanghaji gyár, idén már 44 ezernél járnak.

Európa

Európában ezzel szemben kevésbé komplikált a helyzet, a Q2-es 36 ezres eladási adatok abszolút csúcsot jelentenek a Tesla itteni történetében. A tavalyi év azonos időszaka nem teljesen fair összehasonlítás, hiszen pont akkor kezdett tombolni nálunk a Covid és zárták le a kontinenst, ezért talán azt érdemes megemlíteni, hogy 2019 azonos időszakához képest úgy 58%-os a növekedés, hogy a Model S és X forgalmazása szünetelt, a Model Y még nem kapható, a Model 3 pedig már több mint 2 éve elérhető a piacon (az európai kiszállítások 2019 február közepén kezdődtek).

Az idei év első felében a Tesla közel 67 ezer autót adott el Európában, ez a szám 2019-ben 45 ezer, 2020-ban pedig 37 ezer volt. Így előreláthatólag meg fog dőlni a vállalat 2019-ben elért 111 ezer darabos éves európai eladási rekordja.

Ami az egyes országokat illeti, igyekszünk majd a hónap vége felé összerakni egy első féléves teljes európai villanyautós eladási listát, de már most úgy tűnik, hogy a Model 3 fogja bitorolni az első helyet.

A vállalat legnagyobb piaca az Egyesült Királyság lett, ahol a féléves előzetes adatok alapján a legkisebb Tesla az összes eladott autók, tehát benzinesek, dízelek, hibridek és villanyosok között csak pár tucattal maradt le a 10. helyről, az elektromosok listáját pedig magasan vezeti. Érdekes, bár a Tesla szállítási ütemezése miatt érthető, hogy júniusban a Model 3 lett a szigetország legnépszerűbb autója.

A második legnagyobb Tesla piac Németország lett, ahol az első 6 hónap után a villanyautók között az e-UP mögött és az  ID.3 előtt a második hely a Model 3-é, az összesített listán pedig 25. a típus, megelőzve a Mercedes A és C osztály eladásait.

A harmadik legnagyobb Tesla piac Franciaország, ahol júniusban abszolút rekorddal több mint 5000 Model 3 talált gazdára. A francia féléves, villanyos toplistán első a Model 3, 20%-kal megelőzve a Zoé eladásait, ha pedig az összes eladott autót nézzük akkor a típus a 18. helyre rangsorolt.

Végül, ugyan hivatalosan nem EU, de mint a villanyautók Mekkája és gyakori referencia pont, nézzük meg röviden Norvégiát is, ami idén eddig a Tesla negyedik legnagyobb piaca Európában. Itt is az első helyen áll a Model 3 az első hat hónap után, azonban nem csak a villanyautók között, hanem úgy összesen a teljes autós eladási listán. Érdekes, hogy bár sokáig úgy tűnt, végül nem sikerült elvennie az elsőséget a VW ID.4-nek, még az ID.3 eladásaival együtt sem előzik meg a német márka új, MEB platformos autói a 2,5 éves amerikai modellt. A sokáig szintén kemény kihívónak tartott Ford Mustang Mach-e, illetve a Polestar 2 is csak a Model 3 eladásainak nagyjából 30-40%-át produkálta az idei első félévben.

A fenti adatok forrásai: CPCA, Teslamotorsclub.com, SMMT.co.uk, kba.de, pfa-auto.fr, ofv.no

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.