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 Bár egy-egy kiragadott autópiac eseményeiből, adataiból nem érdemes túlzottan sok messzemenő, és általános következtetést levonni, van egy-két ország és régió, ami kiemelt figyelemnek örvend. Így Kína illetve Európa a piac mérete miatt, illetve azért, mert a világon minden 10 villanyautóból 4-4 itt talál gazdára, Norvégia a kanári a szénbányában, Németország a belsőégésű motorok fellegvára, Dél-Korea pedig azért lehet érdekes, mert a villanyautózásban két igen fontos szereplő, a Hyundai és a Kia (Hyundai Motor Group) hazája, ahol ráadásul még a hidrogénes autókat is támogatja az állam. Most utóbbiból érkezett érdekes adat. Az import kelendőbb, mint a hazai. De meddig? A dél-koreai autópiacon tavaly több, mint 1,87 millió autó fogyott, és ezek 85%-a hazai gyártású volt. A legnépszerűbb márka a Hyundai volt 36%-os piaci részesedéssel, a második helyezett pedig a konszern-társ Kia lett közel 30%-kal. A piac kétharmada így egy kézben van. A villanyautók tavalyi eladásaiban azonban a Statista 2020-as összesítése szerint már nem egy hazai márka, hanem a Tesla vezet, mégpedig a több mint 11 ezer eladott Model 3-mal, és csak ezt követi jelentősebb lemaradással a Hyundai két villanyos, illetve egy hidrogénes modellje. A Tesla mellett egyedül a Chevrolet Volt, illetve a Renault Zoe tudtak bekerülni a Top 10-be, de eladási számaik igen szerények. Forrás: statista.com Az idei első félév után, azonban újabb változás állt be a koreai piacon. A Tesla februárban elkezdte szállítani az országba a kínai gyártású Model Y-t, és az autó a szedán testvére mögött megszerezte a második helyet. Így már a koreai villanyautó piac 43%-a lett az amerikai villanyautó márkáé, és 10 importautóból 8 Tesla az országban. Kérdés persze az, hogy meddig maradnak így a számok. A Hyundai Ioniq 5 a harmadik helyen áll, ami elég erős indítás, ha tudjuk, hogy az autó kiszállításai csak április végén kezdődtek, és a globális chiphiány miatt a cég az igényeknek csak a töredékét tudja kielégíteni. Áprilisban 10 ezret tervezetek gyártani a típusból, de csak 2600 készült el. A meccsnek azonban itt még nincs vége. A koreai piacon jelenleg a Model Y-ból csak a kétmotoros Long Range és Performance változatok érhetők el, az autó ára pedig ennek megfelelően 70, illetve 80 millió wonnál kezdődik (18-21 millió forint). Az Ioniq 5 alap, kis akkus, hátsókerék meghajtású verziója azonban már 50 millió wontól elérhető, a csúcsmodell pedig 61 milliónál indul (13-16 millió forint). A két típus tehát nem azonos árkategória. A Tesla tarsolyában a Model Y SR+ változata van még, illetve a jelenleg kapható Model 3 változatok lógnak bele az Ioniq 5 árkategóriájába. Kérdés, hogyan változnak majd az eladások, ha a Hyundai nem küzd már chiphiánnyal. A címlapfotó forrása: 울트라비니군 Youtube csatorna Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!