PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Követni is nehéz, hány autógyártó start-up próbál alacsony sebességű közlekedésre tervezett, kicsi, megfizethető elektromos járgányt piacra dobni az L7e kategóriában, melyről úgy gondolják, hogy a városi mobilitás átalakulásával egyre nagyobb népszerűséget harcol ki magának. Hogy csak egy példát említsünk, a müncheni IAA rendezvényen mutatkozott be például a XEV Yoyo végleges változata, aminek különlegessége, hogy a karosszériája és utastere szinte teljesen egészében 3D-nyomtatással készül. 14 ezer euróért kínál 3D-nyomtatott mopedautót egy start-up Az Eli Electric Vehicles nevű amerikai start-upról ez idáig nem írtunk, pedig mint kiderült, ők egészen közel állnak ahhoz, hogy piacra dobjanak Európában egy négykerekű motorkerékpárt. A cég a 2017-es CES elektronikai szakkiállításon mutatta be Eli Zero koncepcióautóját, ami nem váltott ki túl nagy sajtóvisszhangot – egy átlagos mopedautónak tűnt egy átlagos start-uptól, melynek ambiciózus álmai csupán tengernyi lelkesedéssel táplálkoznak, de anyagi források és kivitelezhető stratégiai terv híján végül éhen pusztulnak. Pedig a Techcrunch interjúja, és a közzétett sajtóanyag alapján nem állnak rosszul a srácok: Marcus Li alapító és vezérigazgató elárulta, hogy az Eli megkezdte a Zero első, vásárlói példányainak gyártását és hamarosan megindul az Európába való szállítás is. Habár a cég amerikai, a gyártópartner Kínában található, így a jármű onnan érkezik Európa 10 országába a következő hónapokban, kisebb tételekben. Az USA és Kína közötti geopolitikai feszültség az egyik oka annak, hogy a vállalat kezdetben Európára koncentrál, de az amerikai államok eltérő szabályozása a Zeróhoz hasonló úgynevezett „Neighbourhood Electric Vehicle” kategóriába sorolt járműveknek szintén közrejátszott a döntésben. Európában egyre nagyobb hagyománya van az alacsony teljesítményű közlekedési eszközöknek, Párizsban például bevezették a 30 km/h-s legnagyobb megengedett sebességet, és ez a trend más nagyvárosokban, Bécsben és Amszterdamban is megjelenni látszik – mondta Li. A 2250 mm hosszú, 1600 mm széles, és 1588 mm magas Zero végsebessége 40 km/h, hatótávolsága a 6, vagy 8 kWh-s akkupakk függvényében maximum 80, vagy 112 kilométer. A 3,2 kW-os fedélzeti töltő körülbelül 2,5, illetve 3,5 órás töltést biztosít (220V-os hálózaton). Az utastérben két személy utazhat, mögöttük 160 liternyi csomagtér terül el, felettük napfénytető engedi be a fényt, előttük pedig egy 7 colos kijelző világít. A felszereltség része továbbá az elektronikus kézifék, a hátsó kamera és parkolószenzor, valamint a LED-es nappali menetjelző lámpák is. A mopedautó várhatóan 11.999 dollárról indul (pontos európai árat még nem jelentettek be), ami körülbelül 3,6 millió forintnak felel meg, tehát az Eli Zero az elektromos mopedautók felső árszintjébe esik, de olcsóbb, mint például a fentebb említett Yoyo, vagy a Microlino. A forgalmazás a KSR Csoporton keresztül fog történni, elsőként Ausztriában, Németországban, és Svájcban, majd ezt követően más európai országokban. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!