PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A Tesla termékpalettáján több érdekes új termék is szerepel, de régen kaptunk konkrét hivatalos információt arról, melyik pontosan mikor érkezik.

Úgy néz ki már csak másfél hónapot kell várni erre.

Homályos menetrend

Legutóbb szeptember elején foglaltuk össze, a jelenlegi információink szerint melyik új Telsa modell mikor érkezik, illetve a korábbi autóik mennyit késtek az eredeti tervekhez képest. Azóta nem sok minden változott, úgyhogy emlékeztetőül itt van korábbi táblázatunk:

Típus Bemutató Kiszállítások kezdete
(terv)
Kiszállítások kezdete
(valóság)
Model S 2009. 03. 16. 2011 Q3
2012 közepe
2012. 06. 22.
Model X 2012. 02. 09. 2013 vége
2014 vége
2015 Q3
2015. 09. 29.
Model 3 2016. 03. 31. 2017 vége
2017 közepe
2017. 07. 29.
Model Y 2019. 03. 14. 2020 ősze 2020. 03. 13.
Semi 2017. 11. 16. 2019
2020 vége
2021 vége
2022
Roadster II 2017. 11. 16. 2020
2021
2023
Cybertruck 2019. 11. 21. 2021 vége
2022 vége
„nem Model 2” 2023

A cég negyedéves beszámolóiban – szándékosan – viszonylag tág határok között ígérgetnek csak, legfeljebb annyit mondanak, hogy melyik év elején, végén, illetve, közelebb kerülve az időponthoz, melyik negyedévben várható valami. Aztán a hivatalos bemutatót kb. két héttel korábban kommunikálja ki Musk Twitteren.

Ezzel együtt a Semi, a Roadtser és a Cybertruck kapcsán már nem lehet ilyen trükkökkel takarózni, mind a 3 termék egyértelműen késik. A magyarázat nagyjából abban merül ki, hogy fontosabb dolgokkal foglalkoztak az elmúlt hónapokban, években. A Model 3 és Y kétségkívül a kenyérkereső termékek voltak, és egyszerre két új gyár építése, illetve Sanghaj bővítése sem kis falat egy, a nagy gyártókhoz képest kisebb cégnek.

Ehhez jött még hozzá a globális alkatrészhiány, amely eddig ugyan viszonylag kevéssé hátráltatta a Teslát, de nem teszi egyszerűvé új, százezres rendelések leadását 3-4 új termékhez. Az örök mumus persze az elérhető akkucellák száma. Valószínű, hogy ezen a területen a Tesla tervei is folyamatosan változtak. Most úgy áll a képlet, hogy a „nem Model 2” álnéven futó kisebb, olcsóbb autó LFP aksikat kap, itt nyilván fontos mérföldkő, hogy a Tesla üzemétől kőhajításnyira elindult a CATL sanghaji cellagyára. Ahogy itt nő a termelés, úgy lesz egyre közelebb a legolcsóbb Tesla premierje. A Semi, a Cybertruck és a Roadster pedig az észak-amerikai 4680-as cellagyártás felfutására várnak, anélkül felesleges nagyon iparkodniuk.

Ott lesz a főnök is

Elon Musk nemrég bejelentette, hogy igyekszik kicsit háttérbe vonulni a negyedéves jelentés kommunikációjában, és csapatára bízza  a dolgot, így nem lesz mindig ott a konferenciahívásokon. Ez a legutóbbin így is volt, de olyan nagy hiányérzete nem támadt az embernek, maximum a kikotyogott érdekességeket hiányoltuk.

A következő viszont a negyedik negyedéves, azaz egyben az éves Tesla pénzügyi beszámoló is lesz, amire Musk is ellátogat a legfrissebb tweetje szerint. Ami pedig igazán érdekessé teszi az eseményt, az az, hogy az ígéret szerint beszámol majd a cég frissített gyártási, termékbevezetési terveiről. Musk üzenete egyébként arra is utal, hogy ez az év az ellátási láncban kész rémálom volt, és még mindig nincsenek túl a kihívásokon, tehát leginkább arra lehet számítani, hogy magyarázzák majd a bizonyítványt, mi miért késik.

Persze akár meg is lephetnek minket. A negyedéves/éves eladási adatokra január 2-3 között számíthatunk, a pénzügyi jelentés pedig valamikor január 24-26 között esedékes. Természetesen minden kiadott adatról és információról beszámolunk.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.