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 Sorra jelennek meg a nagyobb gumigyártók kifejezetten elektromos autókra kifejlesztett gumiabroncsokkal. Miért kellene másféle gumi egy villanyautóra? Legalább 5 oka van, ráadásul az elvárások között sok az ellentmondás. Zajcsökkentés Az elektromos autókban a motorzaj nem nyomja el a gördülési zajt, ezért az alacsony zajszint talán a legfontosabb követelmény. A zajcsökkentés olyan tervezési és gyártási technikákkal érhető el, mint a speciális futófelület mintázat, vagy a hangelnyelő habok alkalmazása, hangelnyelő gumikeverék kifejlesztése. Nagy teherbírás Az elektromos járművek tömege a nehéz akkumulátorok miatt kb. 10-20%-kal nagyobb a belső égésű motorral szerelt társaiknál. Ha egy elektromos autóra normál gumiabroncsokat szerelnek, a kopás gyorsabb lesz, ezért az elektromos járművekre kifejlesztett gumiabroncsoknál fontos szempont a nagyobb teherbírás. Gyorsításnál és lassításnál egyaránt számít, hogy nagyobb tömeget kell megmozdítani vagy megfékezni. Mennyivel növeli a fogyasztást a téli gumi? Kiemelkedő tapadás A villanymotorok nyomatéka már az indulás pillanatától rendelkezésre áll, a villanyautók gyorsulása is jobb a hagyományos autókénál, a kormányzásnál és fékezésnél pedig biztonsági okokból különösen fontos a megfelelő tapadás. Ennek biztosítása érdekében a villanyautó gumikat speciális merev és széles középső bordamintázattal tervezik, hogy csökkentsék az esetleges megcsúszás esélyét és a rendellenes kopást. A futófelület mintázatának egymásba illeszkedő barázdái igyekeznek megakadályozni a vízen siklást és kompenzálják a nyomaték növekedését. Fokozott tartósság Részben kapcsolódik az előző két ponthoz, hiszen a nagyobb erő és a nagyobb tömeg az oka, hogy egy hagyományos gumiabroncsot gyorsabban elkoptatna egy elektromos autó, ezért a gumigyártók igyekeznek nagy terhelhetőségű gyantával és szilícium-dioxidból kivont alapanyagokkal növelni a kopásállóságot úgy, hogy közben ne romoljon a tapadás és ne növekedjen a zaj. Kisebb gördülési ellenállás Amíg az elektromos autók töltése lassabb, mint a hagyományos üzemanyagok tankolása, addig a nagyobb fogyasztásért nem csak pénzzel, de idővel is fizetünk. Ezért létfontosságú a gördülési ellenállás, ezáltal az energiaveszteség csökkentése. A gyártási folyamat során speciális gumikeverékeket, merevebb mintázatot, speciális abroncsprofilt és -szerkezetet alkalmaznak az alacsony gördülési ellenállás eléréséhez. A világ legnagyobb gumigyártói is villanyautókra váltanak Mit kínálnak az egyes gyártók? A Goodyear a napokban mutatta be első villanyautókra kifejlesztett gumiabroncsát Goodyear ElectricDrive GT néven, amely egy négyévszakos, aszimmetrikus mintázattal rendelkező abroncs lesz, és 2022-ben kerül piacra. A forgalmazás a Tesla Model Y és Model 3 méretében (255/45R19 104W XL) indul, de természetesen egyéb típusokra is megjelenik majd. A fejlesztésnél fontos szempont volt a zajcsökkentés, valamint a fokozott tapadás anélkül, hogy az abroncs élettartama rövidebb lenne. A Michelin e-Primacy néven már 59 méretben, Pilot Sport EV néven pedig már 10 méretben kínálja az elektromos autókra fejlesztett nyári gumiját, melynek fejlesztésénél fontos szempont volt a jó kezelhetőség, még nagy sebességnél is, a kiemelkedő nedves tapadás, az elektromos autó hatótávolságának maximalizálása és a zajcsökkentés, a komfortos autózás érdekében. A Continental az EcoContact 6 elnevezésű abroncsot ajánlja a tisztán elektromos és hibrid modellekre. Az abroncs a nagyobb tömegű autók számára is megfelelő tapadást biztosít, miközben alacsony gördülési ellenállással igyekszik csökkenteni a fogyasztást. Lightyear One (forrás: Lightyear) A Bridgestone 2021 szeptemberében az Európai Mobilitási Héten jelentette be, hogy az elektromos autókra kíván összpontosítani a fejlesztéseknél, mert azzal számolnak, hogy 2030-ra már a kínálatuk 90%-át villanyautó abroncsok fogják kitenni. A cég korábban piacra dobott kifejezetten villanyautókhoz ajánlott abroncsokat, bár a személyautó gumiabroncsok kategóriájában 2019-ben még csak 4%-ot tettek ki az elektromos autókra szánt termékek, idén azonban már 11%-os részesedéssel bírnak. Tavasszal a Lightyear villanyautó gyártóval kezdtek közös fejlesztésbe, és a Turanza Eco abroncsok kapták meg az új Bridgestone EV megjelölést az oldalfalukra. A Nokian a weboldalán autótípusonként felsorolja, hogy mely modellre milyen abroncsot ajánl, többnyire a Hakkapeliitta sorozatot javasolják. Címlapkép: www.bridgestoneamericas.com 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!