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
auto
2024. 03. 29. péntek

Egyre több gyártó kínál villanyautó gumit

Sorra jelennek meg a nagyobb gumigyártók kifejezetten elektromos autókra kifejlesztett gumiabroncsokkal. Miért kellene másféle gumi egy villanyautóra? Legalább 5 oka van, ráadásul az elvárások között sok az ellentmondás.

Zajcsökkentés

Az elektromos autókban a motorzaj nem nyomja el a gördülési zajt, ezért az alacsony zajszint talán a legfontosabb követelmény. A zajcsökkentés olyan tervezési és gyártási technikákkal érhető el, mint a speciális futófelület mintázat, vagy a hangelnyelő habok alkalmazása, hangelnyelő gumikeverék kifejlesztése.

Nagy teherbírás

Az elektromos járművek tömege a nehéz akkumulátorok miatt kb. 10-20%-kal nagyobb a belső égésű motorral szerelt társaiknál. Ha egy elektromos autóra normál gumiabroncsokat szerelnek, a kopás gyorsabb lesz, ezért az elektromos járművekre kifejlesztett gumiabroncsoknál fontos szempont a nagyobb teherbírás. Gyorsításnál és lassításnál egyaránt számít, hogy nagyobb tömeget kell megmozdítani vagy megfékezni.

Mennyivel növeli a fogyasztást a téli gumi?

Kiemelkedő tapadás

A villanymotorok nyomatéka már az indulás pillanatától rendelkezésre áll, a villanyautók gyorsulása is jobb a hagyományos autókénál, a kormányzásnál és fékezésnél pedig biztonsági okokból különösen fontos a megfelelő tapadás. Ennek biztosítása érdekében a villanyautó gumikat speciális merev és széles középső bordamintázattal tervezik, hogy csökkentsék az esetleges megcsúszás esélyét és a rendellenes kopást. A futófelület mintázatának egymásba illeszkedő barázdái igyekeznek megakadályozni a vízen siklást és kompenzálják a nyomaték növekedését.

Fokozott tartósság

Részben kapcsolódik az előző két ponthoz, hiszen a nagyobb erő és a nagyobb tömeg az oka, hogy egy hagyományos gumiabroncsot gyorsabban elkoptatna egy elektromos autó, ezért a gumigyártók igyekeznek nagy terhelhetőségű gyantával és szilícium-dioxidból kivont alapanyagokkal növelni a kopásállóságot úgy, hogy közben ne romoljon a tapadás és ne növekedjen a zaj.

Kisebb gördülési ellenállás

Amíg az elektromos autók töltése lassabb, mint a hagyományos üzemanyagok tankolása, addig a nagyobb fogyasztásért nem csak pénzzel, de idővel is fizetünk. Ezért létfontosságú a gördülési ellenállás, ezáltal az energiaveszteség csökkentése. A gyártási folyamat során speciális gumikeverékeket, merevebb mintázatot, speciális abroncsprofilt és -szerkezetet alkalmaznak az alacsony gördülési ellenállás eléréséhez.

A világ legnagyobb gumigyártói is villanyautókra váltanak

Mit kínálnak az egyes gyártók?

A Goodyear a napokban mutatta be első villanyautókra kifejlesztett gumiabroncsát Goodyear ElectricDrive GT néven, amely egy négyévszakos, aszimmetrikus mintázattal rendelkező abroncs lesz, és 2022-ben kerül piacra. A forgalmazás a Tesla Model Y és Model 3 méretében (255/45R19 104W XL) indul, de természetesen egyéb típusokra is megjelenik majd. A fejlesztésnél fontos szempont volt a zajcsökkentés, valamint a fokozott tapadás anélkül, hogy az abroncs élettartama rövidebb lenne.

A Michelin e-Primacy néven már 59 méretben, Pilot Sport EV néven pedig már 10 méretben kínálja az elektromos autókra fejlesztett nyári gumiját, melynek fejlesztésénél fontos szempont volt a jó kezelhetőség, még nagy sebességnél is, a kiemelkedő nedves tapadás, az elektromos autó hatótávolságának maximalizálása és a zajcsökkentés, a komfortos autózás érdekében.

A Continental az EcoContact 6 elnevezésű abroncsot ajánlja a tisztán elektromos és hibrid modellekre. Az abroncs a nagyobb tömegű autók számára is megfelelő tapadást biztosít, miközben alacsony gördülési ellenállással igyekszik csökkenteni a fogyasztást.

Lightyear One (forrás: Lightyear)

A Bridgestone 2021 szeptemberében az Európai Mobilitási Héten jelentette be, hogy az elektromos autókra kíván összpontosítani a fejlesztéseknél, mert azzal számolnak, hogy 2030-ra már a kínálatuk 90%-át villanyautó abroncsok fogják kitenni. A cég korábban piacra dobott kifejezetten villanyautókhoz ajánlott abroncsokat, bár a személyautó gumiabroncsok kategóriájában 2019-ben még csak 4%-ot tettek ki az elektromos autókra szánt termékek, idén azonban már 11%-os részesedéssel bírnak. Tavasszal a Lightyear villanyautó gyártóval kezdtek közös fejlesztésbe, és a Turanza Eco abroncsok kapták meg az új Bridgestone EV megjelölést az oldalfalukra.

A Nokian a weboldalán autótípusonként felsorolja, hogy mely modellre milyen abroncsot ajánl, többnyire a Hakkapeliitta sorozatot javasolják.

Címlapkép: www.bridgestoneamericas.com

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.