Sorra jelennek meg a nagyobb gumigyártók kifejezetten elektromos autókra kifejlesztett gumiabroncsokkal. Miért kellene másféle gumi egy villanyautóra? Legalább 5 oka van, ráadásul az elvárások között sok az ellentmondás.
Zajcsökkentés
Az elektromos autókban a motorzaj nem nyomja el a gördülési zajt, ezért az alacsony zajszint talán a legfontosabb követelmény. A zajcsökkentés olyan tervezési és gyártási technikákkal érhető el, mint a speciális futófelület mintázat, vagy a hangelnyelő habok alkalmazása, hangelnyelő gumikeverék kifejlesztése.
Nagy teherbírás
Az elektromos járművek tömege a nehéz akkumulátorok miatt kb. 10-20%-kal nagyobb a belső égésű motorral szerelt társaiknál. Ha egy elektromos autóra normál gumiabroncsokat szerelnek, a kopás gyorsabb lesz, ezért az elektromos járművekre kifejlesztett gumiabroncsoknál fontos szempont a nagyobb teherbírás. Gyorsításnál és lassításnál egyaránt számít, hogy nagyobb tömeget kell megmozdítani vagy megfékezni.
Kiemelkedő tapadás
A villanymotorok nyomatéka már az indulás pillanatától rendelkezésre áll, a villanyautók gyorsulása is jobb a hagyományos autókénál, a kormányzásnál és fékezésnél pedig biztonsági okokból különösen fontos a megfelelő tapadás. Ennek biztosítása érdekében a villanyautó gumikat speciális merev és széles középső bordamintázattal tervezik, hogy csökkentsék az esetleges megcsúszás esélyét és a rendellenes kopást. A futófelület mintázatának egymásba illeszkedő barázdái igyekeznek megakadályozni a vízen siklást és kompenzálják a nyomaték növekedését.
Fokozott tartósság
Részben kapcsolódik az előző két ponthoz, hiszen a nagyobb erő és a nagyobb tömeg az oka, hogy egy hagyományos gumiabroncsot gyorsabban elkoptatna egy elektromos autó, ezért a gumigyártók igyekeznek nagy terhelhetőségű gyantával és szilícium-dioxidból kivont alapanyagokkal növelni a kopásállóságot úgy, hogy közben ne romoljon a tapadás és ne növekedjen a zaj.
Kisebb gördülési ellenállás
Amíg az elektromos autók töltése lassabb, mint a hagyományos üzemanyagok tankolása, addig a nagyobb fogyasztásért nem csak pénzzel, de idővel is fizetünk. Ezért létfontosságú a gördülési ellenállás, ezáltal az energiaveszteség csökkentése. A gyártási folyamat során speciális gumikeverékeket, merevebb mintázatot, speciális abroncsprofilt és -szerkezetet alkalmaznak az alacsony gördülési ellenállás eléréséhez.
Mit kínálnak az egyes gyártók?
A Goodyear a napokban mutatta be első villanyautókra kifejlesztett gumiabroncsát Goodyear ElectricDrive GT néven, amely egy négyévszakos, aszimmetrikus mintázattal rendelkező abroncs lesz, és 2022-ben kerül piacra. A forgalmazás a Tesla Model Y és Model 3 méretében (255/45R19 104W XL) indul, de természetesen egyéb típusokra is megjelenik majd. A fejlesztésnél fontos szempont volt a zajcsökkentés, valamint a fokozott tapadás anélkül, hogy az abroncs élettartama rövidebb lenne.
A Michelin e-Primacy néven már 59 méretben, Pilot Sport EV néven pedig már 10 méretben kínálja az elektromos autókra fejlesztett nyári gumiját, melynek fejlesztésénél fontos szempont volt a jó kezelhetőség, még nagy sebességnél is, a kiemelkedő nedves tapadás, az elektromos autó hatótávolságának maximalizálása és a zajcsökkentés, a komfortos autózás érdekében.
A Continental az EcoContact 6 elnevezésű abroncsot ajánlja a tisztán elektromos és hibrid modellekre. Az abroncs a nagyobb tömegű autók számára is megfelelő tapadást biztosít, miközben alacsony gördülési ellenállással igyekszik csökkenteni a fogyasztást.
A Bridgestone 2021 szeptemberében az Európai Mobilitási Héten jelentette be, hogy az elektromos autókra kíván összpontosítani a fejlesztéseknél, mert azzal számolnak, hogy 2030-ra már a kínálatuk 90%-át villanyautó abroncsok fogják kitenni. A cég korábban piacra dobott kifejezetten villanyautókhoz ajánlott abroncsokat, bár a személyautó gumiabroncsok kategóriájában 2019-ben még csak 4%-ot tettek ki az elektromos autókra szánt termékek, idén azonban már 11%-os részesedéssel bírnak. Tavasszal a Lightyear villanyautó gyártóval kezdtek közös fejlesztésbe, és a Turanza Eco abroncsok kapták meg az új Bridgestone EV megjelölést az oldalfalukra.
A Nokian a weboldalán autótípusonként felsorolja, hogy mely modellre milyen abroncsot ajánl, többnyire a Hakkapeliitta sorozatot javasolják.
Címlapkép: www.bridgestoneamericas.com