PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Valószínűleg csupán a véletlen játéka, hogy szinte napra pontosan egy évvel az első európai Tesla Supercharger 2019 decemberi átadása után, 2020 decemberében készült el az első Kelet-Európai V3 SUC Kassán, majd újabb egy év telt el addig, hogy 2021 decemberében Magyarországra is megérkezzen az első 250 kW teljesítményre képes Supercharger. Mi azonban úgy döntöttünk, hogy a magyar Teslások számára is fontos mérföldkő apropóján áttekintjük, hogyan fejlődött világszerte és Európában a Tesla töltőhálózata. Az első Supercharger töltőállomások 2012 vége felé jelentek meg az Egyesült Államokban és majdnem fél évnek kellett eltelni ahhoz, hogy számuk megduplázódjon, a következő duplázás azonban 2013. nyarának végéig megtörtént. Európában és Ázsiában szintén 2013. második felében jelentek meg az első dedikált Tesla töltőállomások. Érdekesség, hogy akkoriban a Tesla még akkumulátor cserélő állomásokat is tervezett, amelyhez demonstrálták is a Model S kilencven másodperces akkucseréjét. Az első akkucsere-állomás 2014 decemberében nyílt meg, de a kísérleti program hamar elbukott. A korai Superchargerek két oszlop között 150 kW teljesítmény megosztására voltak képesek úgy, hogy egy autók akár 120-130 kW teljesítményt is kaphatott. Az egy-egy oszlopon akár 250 kW leadására is képes Supercharger V3 2019 májusában mutatkozott be, és négy oszlop 350-400 kW teljesítményen osztozik dinamikusan. 2021 végén már több mint 3300 Supercharger állomás működik világszerte, melyeken mintegy 30.000 elektromos autó tölthető egy időben. Nemrégiben Hollandiában egyéb márkák felé is megnyitottak 10 állomást kísérleti jelleggel, így ma már nem kizárólag Teslák tölthetők a hálózaton. A 3300 töltőállomás közül több mint 1100 helyszínen található nagy teljesítményű V3 töltőoszlop, melyek közül közel 300 Európában, kettő pedig Magyarországon, Fóton, illetve Törökbálinton üzemel. A világ legnagyobb SuC állomása Kínában található, ahol egyszerre 72 autó tölthet, az Egyesült Államokban pedig 56 oszlop áll a rekorder helyszínen. Európában nem meglepő módon Norvégiában épült a legnagyobb Supercharger állomás, ott 44 töltőoszlop vehető igénybe egyidejűleg. Leteszteltük a V3-at: 1300 km/h-val töltöttük a legolcsóbb Teslát Amerikában a Tesla saját csatlakozó szabványt fejlesztett, Európában azonban a Model S és Model X az alapvetően AC töltésre használatos Mennekes Type2 csatlakozót használta egyenáramú töltésre is, egészen a Model 3 európai megjelenéséig. 2018 végén jelentették be, hogy az európai töltőoszlopokat felszerelik CCS csatlakozóval is, a V3 Superchargereken viszont már csak ilyenek találhatók, így a Model S és X tulajdonosoknak adaptert kell használniuk a V3 oszlopok igénybevételéhez. Magyarországon jelenleg minden Tesla ingyenesen tölthet a Superchargereken, azonban a világ többi részén jellemzően méltányos díjért vehetők igénybe az oszlopok. Kivéve a megfelelő, jellemzően korai időszakban vásárolt autók tulajdonosai számára, ugyanis kezdetekben a Tesla örök életre szóló ingyenes nyilvános töltéssel értékesítette autóit, amely kedvezmény a későbbiekben is megjelent rövidebb időszakokra, igaz ekkor már jellemzően csak az autó első tulajdonosa élhetett vele. Az alábbi cikkben megtalálható, hogy mely modellekhez melyik évjárat esetén jár a korlátlan ingyenes töltés. Ismét nem jár ingyenes SuC használat a Teslákhoz Címlapkép: Sebastian Samus 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!