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
auto
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

Az elektromos autók gyártása kapcsán korábban az akkugyárak hiányáról beszéltünk a megoldandó kihívások első helyén. Mára a helyzet változott és már sokkal inkább az akku-alapanyagok, illetve azok kitermelésének felpörgetése vette át a vezető helyet. Bár általában 4-5 év múlva tartják esedékesnek a kibontakozó hiányt, a háborús helyzet ízelítőt adott abból, milyen amikor sokszorosára emelkedik egy-egy fontos összetevő ára.

A Goldman Sachs szerint viszont ez nem tart örökké, esni fognak az árak.

Működik a kapitalizmus

A kapitalista gazdaságokban, ha valamire nagy a kereslet, az bevonzza a befektetőket és előbb-utóbb jelentősen megnő a keresett termék gyártásának mennyisége, ami pedig gyakran vezet a hiányból hirtelen túltermeléshez. Nagyjából így lehetne összefoglalni az elemzők teóriáját.

Lítium kitermelés Chilében, Forrás: Business Insider

A kobalt, a nikkel és a lítium a három fő fém, amit nagy mennyiségben fognak a nagyobb hatótávú és teljesítményű villanyautók NMC/NCA cellái igényelni, és bár ezek ára a közelmúltban sokszor az egekbe szökött, a következő két évben esni fog – így a Goldman szakértői. Véleményük szerint a befektetők tökéletesen tisztában vannak vele, hogy az akkumulátorokhoz szükséges fémeknek kulcsfontosságú szerepük lesz a 21. század gazdaságában, és ennek megfelelően jelentősen megnőttek az ezirányú beruházások. Ezek az anyagok alapvetően rövidtávú üzletek, azonnali áras tranzakciók keretében cserélnek gazdát, azonban most a piac hosszútávú befektetésnek tekinti őket, ami árazási hibákhoz vezetett.

Az elemzők azt mondják, hogy a beruházások mennyisége megelőzi a piaci igény felfutását, ezért komoly árkorrekció fog bekövetkezni. A lítium ára például 60 ezer dollár fölé emelkedett, majd 54 ezer dollár alá esett idén, de 2023-ban a 16 ezres árat is elképzelhetőnek tartják.

Ám ez az állapot sem tart majd örökké, a Goldman Sachs csapata is egyetért azzal, hogy az évtized második felében ismét fordul majd a kocka és nagyobb lesz az igény az akkumulátorok alapanyagaira, mint a kínálat. 2024 után újabb áremelkedés várható.

Elszabadult a nikkel ára

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás