PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

Az elektromos autók gyártása kapcsán korábban az akkugyárak hiányáról beszéltünk a megoldandó kihívások első helyén. Mára a helyzet változott és már sokkal inkább az akku-alapanyagok, illetve azok kitermelésének felpörgetése vette át a vezető helyet. Bár általában 4-5 év múlva tartják esedékesnek a kibontakozó hiányt, a háborús helyzet ízelítőt adott abból, milyen amikor sokszorosára emelkedik egy-egy fontos összetevő ára.

A Goldman Sachs szerint viszont ez nem tart örökké, esni fognak az árak.

Működik a kapitalizmus

A kapitalista gazdaságokban, ha valamire nagy a kereslet, az bevonzza a befektetőket és előbb-utóbb jelentősen megnő a keresett termék gyártásának mennyisége, ami pedig gyakran vezet a hiányból hirtelen túltermeléshez. Nagyjából így lehetne összefoglalni az elemzők teóriáját.

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

Lítium kitermelés Chilében, Forrás: Business Insider

A kobalt, a nikkel és a lítium a három fő fém, amit nagy mennyiségben fognak a nagyobb hatótávú és teljesítményű villanyautók NMC/NCA cellái igényelni, és bár ezek ára a közelmúltban sokszor az egekbe szökött, a következő két évben esni fog – így a Goldman szakértői. Véleményük szerint a befektetők tökéletesen tisztában vannak vele, hogy az akkumulátorokhoz szükséges fémeknek kulcsfontosságú szerepük lesz a 21. század gazdaságában, és ennek megfelelően jelentősen megnőttek az ezirányú beruházások. Ezek az anyagok alapvetően rövidtávú üzletek, azonnali áras tranzakciók keretében cserélnek gazdát, azonban most a piac hosszútávú befektetésnek tekinti őket, ami árazási hibákhoz vezetett.

Az elemzők azt mondják, hogy a beruházások mennyisége megelőzi a piaci igény felfutását, ezért komoly árkorrekció fog bekövetkezni. A lítium ára például 60 ezer dollár fölé emelkedett, majd 54 ezer dollár alá esett idén, de 2023-ban a 16 ezres árat is elképzelhetőnek tartják.

Ám ez az állapot sem tart majd örökké, a Goldman Sachs csapata is egyetért azzal, hogy az évtized második felében ismét fordul majd a kocka és nagyobb lesz az igény az akkumulátorok alapanyagaira, mint a kínálat. 2024 után újabb áremelkedés várható.

Elszabadult a nikkel ára

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.