PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

Jelentős elektronikai fejlesztéseket célzott meg a VW a Trinityvel

A VW Csoport Cariad nevű leányvállalata felel a vállalat autóinak szoftveréért – ők fejlesztették ki az MEB platformos autóik, így például az ID család rendszereit is.

A fejlesztők már a következő generációs Artemis, illetve Trinity modelleken dolgoznak, és nagy változásokra készülnek.

Aktív részvétel

A dpa hírügynökség készített interjút a VW Csoport számítástechnikai hardverfejlesztésekért felelős vezetőjével, Klaus Hofmockellel, amit mi az Automobilwoche tolmácsolásában vettünk át és foglalunk össze.

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

A német szakember elmondta, hogy az önvezetés, a modern infotainment rendszerek, és a folyamatos szoftverfrissítés a korábbiaknál sokkal nagyobb teljesítményű fedélzeti elektronikát tesznek szükségessé az autókban, ezekhez pedig szabványosított mikrocsipekre és erős processzorokra van szükség. Ettől egyébként faramuci módon a költségek is csökkenek, és az ellátási lánc menedzselése is egyszerűbb lesz.

Kulcsfontosságú, hogy a vezérlőegységek különböző fajtáinak számát csökkentsék a járművekben, hiszen ma egy jól felszerelt modellben akár 100 külön egység is lehet – hozta a példát Hofmockel. Központosítani kell a vezérlést – magyarul sok speciális, külön egy-egy célra gyártott hardver helyett sokkal kevesebb, általános, nagy teljesítményű egység kell, egészítjük ki mi a szavait, a vállalat korábbi nyilatkozatai és prezentációi alapján. Így ahogy az interjúban fogalmaz, jóval egyszerűbb lesz a szoftverfrissítés, a karbantartás, és a beszállítók kezelése is.

Forrás: Bosch

A VW azonban ezekben a fejlesztésekben már aktív résztvevő, nem pedig egyszerű megrendelő akar lenni. A szakember elmondta, hogy abban még nem gondolkoznak, hogy teljesen önállóan fejlesszenek ki egy mikrocsipet, de kiválasztott beszállítóikkal, a Bosch-sal, és a Qualcomm-mal közösen akarják megalkotni az új hardvereket.

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 – a vállalat új zászlóshajójának blokkdiagrammja.

Első körben a Qualcomm meglévő csipjeiből fognak válogatni, amit mi csak üdvözölni tudunk, amennyiben ez modernebb, gyorsabb hardvert jelent. A partner ugyanis a világ egyik legnagyobb ARM SoC fejlesztője, azaz a zsebünkben lapuló okostelefonok nagy részében az ő általuk tervezett vezérlőegységek lapulnak. Ezek nagy teljesítményű, rendkívül alacsony energiafogyasztású és magasan integrált eszközök, ami annyit tesz, hogy egy darab szilícium lapkán található szinte minden ami a telefon agyát adja, így például a processzor és grafikus magok, a mobilkapcsolatért, a Wi-Fi-ért és a Bluetoothért felelős modem, és a különböző szenzorok jeleinek feldolgozó áramkörei is. Reméljük a VW egy friss, újabb generációs típust választ.

Később azonban Hofmockel szerint készek lesznek már arra is, hogy dedikált, az ő igényeiknek megfelelő lapkát tervezzenek a partnerrel közösen – ami a szoftver és a hardver tökéletes együttműködését vetíti előre. A vezető szerint a jövő autója egy négy keréken guruló nagy teljesítményű számítógép, amihez erős, de hatékony, takarékos mikrocsipek kellenek.

Ma már ott tartunk – tette hozzá a Cariad hardverfejlesztési vezetője -, hogy egy elektronikai beszállítóknak 5 évre előre (!) meg kell mondanunk, hogy melyik félvezetőből mikor mennyit akarunk rendelni. Egyes régebbi, hagyományos eszközöket szállító beszállítóinkkal a mostani kapcsolataink kifutnak, véget érnek majd. Mostantól arról szól a történet, hogy a nagy teljesítményű félvezetőket teljes mélységükben megértsük.

Hogy ezeket a szavakat mennyire komolyan kell vennünk, arra a legjobb példa, hogy Herbert Diess, a VW Csoport vezérigazgatója személyesen felügyeli a Cariad tevékenységét.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.