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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Szemfényvesztés az új amerikai villanyautós támogatás?

elektromos autó piac
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

Az amerikai szenátus a hétvégén jóváhagyta Biden elnök törvényjavaslatát, amely többek között újraszabályozza a központi, állami villanyautó támogatás rendszerét is. A javaslat sokáig halottnak tűnt, de végül az eredeti tervezetet blokkoló Joe Manchin szenátorral kompromisszumot kötöttek párttársai, így ha átalakítva is, de bennmaradtak a elektromos autók vásárlását segítő passzusok is. A héten még jóvá kell hagynia a végleges tervezetet az alsóháznak is, majd ezek után az elnök asztalára kerül a törvény, hogy aláírhassa és jogerőre emelkedjék.

A happy end helyett azonban sokan átverést szimatolnak.

Nehéz út

Az amerikai támogatási rendszerről, és a törvénytervezetről már többször írtunk, így most nem térnénk ki minden részletre. Röviden arról van szó, hogy a jelenleg érvényben lévő rendszer az alábbi főbb pontokon változott volna:

  • eltörlik a gyártónkénti 200.000 darabos limitet, helyette fix időtartamra, 10 évre szól a kedvezményrendszer,
  • az utólag visszaigényelhető adó-visszatérítés helyett a kasszánál igénybe vehető kedvezményről beszélünk, ami mindenkinek egyformán elérhető, attól függetlenül, hogy mennyi adót fizetett be,
  • járműkategóriánként eltérő felső árplafont szabnak meg, és ehhez a vásárlók oldalán is tartozik egy kereseti limit,
  • bizonyos megkötésekkel, de használt autókra is elérhető egy új vásárlási támogatás,
  • az Amerikában, szakszervezettel rendelkező gyárban gyártott autók, valamint az amerikai gyártású akkumulátorok további kedvezményekre jogosítanak.

A fosszilis energiahordozókban személyesen is érdekelt demokrata Manchin szenátor azonban különböző, eléggé átlátszó indokokkal kezdetben kerékkötője volt a tervezetnek. Így a törvényjavaslat a felsőházban (szenátus) elbukott volna, mivel itt 50 republikánus honatya mellett, 48 demokrata és két független foglal helyet, ezért a jelenleg az alsóházat és a Fehér Házat irányító demokratáknak teljes pártegység, minden szavazat kell a törvények elfogadásához. Ha technikailag döntetlenre áll egy szavazás, akkor az Egyesült Államok alelnökének szavazata dönt, aki természetesen demokrata, és az elnök javaslatai mellett szavaz, Manchin nélkül azonban még így is vesztésre álltak. Végül az alelnök Kamala Harris és az összes demokrata, illetve független szavazatával, 51 igen és 50 nem voks mellett fogadták el a törvénycsomagot.

Jön a második menet, újra terítéken Biden villanyautós terve

A szenátor meggyőzéséhez több politikai alku is szükséges volt, számunkra talán a legrelevánsabb az, hogy a fenti felsorolás utolsó pontja erősen megnyirbálásra került, gyakorlatilag teljesen kihúzták. Eltűnt a szakszervezeti kitétel és az extra támogatás is, azonban a maradék 7500 dollár megszerzéséhez két fontos feltételt is teljesíteni kell:

  • az USA-ból, vagy egy azzal szabadkereskedelmi megállapodást kötött országból kell származnia az akku-összetevők legalább 50%-ának és a kritikus alapanyagok legalább 40%-ának ($3750),
  • illetve az autónak Észak-Amerikában kell készülnie ($3750).

A több kevesebb

A törvényjavaslat új, végső formája első olvasatra jelentősen kiterjeszti annak körét. A 200 ezres határ eltörlésével a GM, a Tesla és a Toyota vásárlói is újra bekerülnek a jogosultak körébe. (Utóbbi a hibridekkel merítette ki a kvótát a közelmúltban).

Nem csak a jól keresőknek jár a támogatás, hiszen az is igénybe veheti a teljes összeget, aki nem fizetett be 7500 dollárnyi adót, ráadásul nem kell utólag visszaigényelni semmit, már a kasszánál alacsonyabb lesz a vételár. A használtautós rész új, de azokra is gondol, akiknek elérhetetlen egy új autó, ráadásul áttételesen ez is segíti minél több, új elektromos autó piacra jutását.

Elbukott Biden villanyautós csomagja

A most bekerült új passzus viszont egyszerre ad és vesz el modelleket a listáról. Egyrészt, bár tőlünk nézve apró különbség az amerikai, kontra észak-amerikai megfogalmazás, utóbbi magában foglalja Mexikót is, így biztonságban vannak olyan autók mint például a Ford Mustang Mach-e, amely ott készül. Másrészt viszont a kritikus anyagok és akku alapanyaguk eredetének szabályozása annyira szigorúra sikerült, hogy egy autóipari érdekképviselet szerint a jelenlegi típusok 70%-a kiesik a körből.

A Kongresszus illetékes bizottsága szerint jövőre mindössze 11 ezer elektromos autó fogja megkapni a támogatás teljes összegét.

A törvénytervezet fenti pontja sok autógyártó szerint túlzás, mivel az évtized végéig is eltart, mire kiépül az ezek eléréséhez szükséges ellátási lánc. Egyes gyártók nyíltan, mások lobbiszervezeteiken keresztül tiltakoztak a passzus ellen, de úgy néz ki, vagy ezzel megy át a tervezet a törvényhozáson, vagy sehogy. Ez a követelmény egyébként az idő előrehaladtával egyre magasabbra és magasabbra teszi a lécet, így például az aksik alapanyagánál 2024-től már 60%-ot, míg az összes kritikus anyagnál 50%-ot ír elő, 2028 után pedig már 100% és 80% szerepel az évente növekvő követelményekben.

Állami támogatást kaphatnak az elektromos teherautók, ha átmegy a tervezet

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.