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
auto
2024. 05. 08. szerda
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

Ahogy az élet szinte minden területén, úgy az elektromobilitás körül is akad számos olyan kisebb-nagyobb probléma, amit ideje lenne valahogy megoldani. Rendszeresen elővesszük ezeket, és bemutatunk néhányat közülük, koncentrálva elsősorban azokra, amiknek a rendbetétele nem igényel komoly pénzt, inkább csak döntés vagy elhatározás kérdése.

Káosz: töltőhely útburkolati jelölése

Ilyen probléma, hogy a töltőhelyeket annyiféle piktogrammal és színnel jelölik, ahány szolgáltató van a piacon. Sőt, előfordul az is, hogy ugyanaz a szolgáltató más-más jelölést használ a különböző helyen lévő töltőinél. Miközben a közlekedéssel kapcsolatos információkat szabványos mintákkal kell felfesteni az útfelületre, a több mint kétezer helyszínen elérhető elektromos autó töltőknél nagy a káosz. Hogyan várhatjuk el a közlekedőktől, hogy ne parkoljanak a töltőkhöz, ha nincs erre egy egységes jelölés?

Milyen alapon várjuk el az autósoktól, hogy tudják, hogy mi mit jelent?

Idén is többször előkerült a téma, még egy konferencián is megemlítettük ezt a megoldandó problémák között, de az Égéstérben kellett a Magyar Elektromobilitás Egyesület kapcsán szerepeljek, hogy fény derüljön az igazságra:

Létezik szabványos jelölés

A töltőhelyek parkolóinak jelölésére létezik szabványos piktogram, amit a Magyar Közút által kiadott Útburkolati jelek és jelzőtestek tervezése és alkalmazása című Útügyi Műszaki Előírás 2022. május 15-től hatályos változata tartalmaz. A kérdéses jelölést ennek a 226 oldalas kiadványnak a 129. oldalán találjuk.

Az 1,5×0,7 m befoglaló méretű ábra azt a korábban már itt-ott használt jelölést emeli szabvány szintre, ami oldalról körvonallal ábrázol egy autót, miközben a vonal a jármű hátuljánál egy villásdugóban végződik. A jelölés felfestése történhet fehérrel vagy zölddel, pontos árnyalatot vagy háttérszínt a dokumentum nem ír elő.

Ilyesmi jelölést alkalmazott korábban sok helyen az e-mobi és például a TEA. is, de a magyarországi töltőpontoknál nem ez a leggyakoribb piktogram. Viszont a május óta telepített töltőknél sem alkalmazták ezt a látszólag kötelező érvényű útburkolati jelet. Miért? Leginkább azért, mert erről a szabályozásról az érintett szervezetek sem tudtak. Végighívtam az illetékeseket a legnagyobb cégeknél (töltőüzemeltetők, töltőtelepítők, útburkolati jeleket felfestő cégek), és egyetlen egy helyen sem tudták, hogy létezik ilyen szabvány, mindenütt saját vagy a megrendelő által adott jelölést alkalmazzák.

Fontos lenne az egységes töltő előjelző tábla is az autópályákon.

Ha lassan is, de csak haladunk a problémák megoldásával. Októberben a 46. Útügyi Napok során lehetőségem volt beszélni ezekről egy rövid előadásban, így megemlítettem azt is, hogy ennek a jelölésnek el kellene készüljön a közlekedési tábla párja is. Ezek mellett nagy szükség lenne az autópályákon a töltési hely előjelző táblákra, és a következő töltési hely távolságára is. Pont úgy, ahogy azt a benzinkutak esetén is teszik.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.