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
auto
2024. 05. 26. vasárnap

Rárepültek a japánok a Nissan kis villanyautójára

elektromos autó
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

Az érdeklődés a helyi piachoz képest nagy, de valószínűleg a gyártási kapacitás is probléma.

Elektromos kei car

A Nissan Sakura 2022. május 20-án mutatkozott be japánban, és a Nissan illetve a Mitsubishi NMKV nevű vegyesvállalata gyártja – a Mitsubishi logós verzió neve eK X EV, de ebből létezik benzines változat is. Méretei a kategóriának megfelelőek, 3,395 méter hosszú, 1,475 méter széles és 1070 kilós a kisautó, amelyet egy 47 kW teljesítményű villanymotor hajt. 20 kWh-s akkumulátora 180 kilométer hatótávot biztosít, ami a városi használatra bőven elégséges.

Nissan Sakura

A fotók alapján az autó belseje tetszetős, igényes, modern, már-már prémium hatást keltenek a fabetétek. A felszereltségtől függően 2,3-2,9 millió jen (6,4-8 millió forint) között árult kisautót a villanyautós és kei car támogatások után már nagyjából 5,6 millió forinttól haza lehetett vinni. Összehasonlításképp a benzinmotoros Mitsubishi változat ára 4-5,4 millió forintnak megfelelő jen között van.

Nissan Sakura beltér

A sikeres premiert követően júliusig 23 ezer rendelés érkezett a típusra, amely a Reuters beszámolója szerint több, mint a teljes 2021-es japán elektromosautó-piac volt. A gyártó azonban november elején leállította az autóra beérkező rendeléseket, mivel a várólista már több, mint egy évre nőtt. A hírportál úgy tudja, nem csak a rendelések száma magas, az alkatrészhiány miatt a gyártási kapacitás is korlátos.

Nissan Sakura akkumulátor

A Nissan egyébként szeptember végén felfüggesztette a hazai piacra szánt Leafek rendelését is, most pedig a Sakurával egy időben a belsőégésű motoros X-Trail SUV is hasonló sorsra jutott.

Nissan Sakura

A kei car egy speciális japán kategória, ami elsőre furának tűnhet európai szemmel, pedig jó oka van a létezésének. Születése 1949-re datálódik, amikor a második világháborúban meggyengült, és nyersanyaghiánnyal küzdő ország kormánya kedvezményekkel segítette a maximum 2,8 méter hosszú, 1,0 méter széles, és 150 köbcentis autók terjedését. Csak, hogy érzékeltessük, a legtöbb középkategóriás autónak 2,7 méter körül van a tengelytávja, míg egy eredeti kei car nagyjából ilyen hosszú az első és hátsó lökhárítók között. De az egy méteres szélesség is majdnem a fele, egy modern autóénak.

Persze a kei car szabályozás is változott az évek alatt. A legfrissebb, 1998-as módosítások óta az ilyen autók maximális hossza 3,4 méter, szélessége 1,48 méter, teljesítménye pedig 47 kW / 64 LE lehet. Az ilyen kocsik sárga rendszámtáblát, adó és parkolási kedvezményeket kapnak az országban, ennek megfelelően pedig rendkívül népszerűek is – piaci részesedésük 35% volt 2021-ben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.