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
auto
2024. 04. 27. szombat

Rárepültek a japánok a Nissan kis villanyautójára

elektromos autó

Az érdeklődés a helyi piachoz képest nagy, de valószínűleg a gyártási kapacitás is probléma.

Elektromos kei car

A Nissan Sakura 2022. május 20-án mutatkozott be japánban, és a Nissan illetve a Mitsubishi NMKV nevű vegyesvállalata gyártja – a Mitsubishi logós verzió neve eK X EV, de ebből létezik benzines változat is. Méretei a kategóriának megfelelőek, 3,395 méter hosszú, 1,475 méter széles és 1070 kilós a kisautó, amelyet egy 47 kW teljesítményű villanymotor hajt. 20 kWh-s akkumulátora 180 kilométer hatótávot biztosít, ami a városi használatra bőven elégséges.

Nissan Sakura

A fotók alapján az autó belseje tetszetős, igényes, modern, már-már prémium hatást keltenek a fabetétek. A felszereltségtől függően 2,3-2,9 millió jen (6,4-8 millió forint) között árult kisautót a villanyautós és kei car támogatások után már nagyjából 5,6 millió forinttól haza lehetett vinni. Összehasonlításképp a benzinmotoros Mitsubishi változat ára 4-5,4 millió forintnak megfelelő jen között van.

Nissan Sakura beltér

A sikeres premiert követően júliusig 23 ezer rendelés érkezett a típusra, amely a Reuters beszámolója szerint több, mint a teljes 2021-es japán elektromosautó-piac volt. A gyártó azonban november elején leállította az autóra beérkező rendeléseket, mivel a várólista már több, mint egy évre nőtt. A hírportál úgy tudja, nem csak a rendelések száma magas, az alkatrészhiány miatt a gyártási kapacitás is korlátos.

Nissan Sakura akkumulátor

A Nissan egyébként szeptember végén felfüggesztette a hazai piacra szánt Leafek rendelését is, most pedig a Sakurával egy időben a belsőégésű motoros X-Trail SUV is hasonló sorsra jutott.

Nissan Sakura

A kei car egy speciális japán kategória, ami elsőre furának tűnhet európai szemmel, pedig jó oka van a létezésének. Születése 1949-re datálódik, amikor a második világháborúban meggyengült, és nyersanyaghiánnyal küzdő ország kormánya kedvezményekkel segítette a maximum 2,8 méter hosszú, 1,0 méter széles, és 150 köbcentis autók terjedését. Csak, hogy érzékeltessük, a legtöbb középkategóriás autónak 2,7 méter körül van a tengelytávja, míg egy eredeti kei car nagyjából ilyen hosszú az első és hátsó lökhárítók között. De az egy méteres szélesség is majdnem a fele, egy modern autóénak.

Persze a kei car szabályozás is változott az évek alatt. A legfrissebb, 1998-as módosítások óta az ilyen autók maximális hossza 3,4 méter, szélessége 1,48 méter, teljesítménye pedig 47 kW / 64 LE lehet. Az ilyen kocsik sárga rendszámtáblát, adó és parkolási kedvezményeket kapnak az országban, ennek megfelelően pedig rendkívül népszerűek is – piaci részesedésük 35% volt 2021-ben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.