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
auto
2024. 07. 27. szombat

Csak második lett a Tesla Model S az európai törésteszten

Alig egy hónapja derült ki, hogy egy hosszúra nyúlt, közel két éves szünet után újra szállítják a Tesla Model S és Model X típusokat Európába, az Euro NCAP már össze is törte az első példányokat. A Tesláktól már megszoktuk, hogy remekelnek a törésteszteken, most azonban a Model S kénytelen megelégedni a második helyezéssel.

Újra jön Európába Tesla Model S és X

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

A teszt feltételei évről évre szigorodnak, így a sorrendet és az elért eredményeket csak olyan modellekkel szabad számszerűen összehasonlítani, amelyeket a közelmúltban teszteltek. Az autógyártók fejlesztései lépést tartanak az elvárásokkal. A fejlődést legjobban a Renault Zoe tavalyi nulla csillagos eredménye példázza.

A Tesla Model S természetesen 5 csillagot kapott, ennek ellenére összesített eredményei az idei mezőnyben csak a második helyhez elengendők, az első helyezett Model Y mögött.

A felnőtt utasvédelemben elért 94%-os eredmény 3%-kal elmarad az első helyen álló Tesla Model Y-hoz viszonyítva.

A félfrontális ütközéses teszt során a Model S utastere stabil maradt, jó védelmet nyújtott a vezető és az utas térde és combcsontja számára. Az elemzők rámutattak, hogy a Tesla különböző méretű utasok és a különböző testhelyzetekben ülők számára hasonló szintű védelmet biztosít. A vezető mellkasának védelme csak közepes minősítést ért el. A balesetben résztvevő másik autót helyettesítő eszköz lassulása, valamint az akadály vizsgálat utáni elemzése azt mutatta, hogy a Model S közepesen jóindulatú ütközőpartner lenne frontális ütközés esetén.

A teljes szélességű akadálynak ütközéskor minden kritikus testrész védelme jó minősítést kapott nem csak a vezető, de a hátul ülő utas esetén is. Ebben a kategóriában a Model S maximális pontszámot ért el. Az oldalirányú ütközés és az oszloppal történő ütközés szimulációja során szintén jó eredményt kapott minden kritikus testrész védelme. A test oldalirányú elmozdulására megfelelő eredményt kapott a Model S. Az autó rendelkezik az utasok közötti sérülések enyhítésére szolgáló biztonsági berendezéssel, amely jól teljesített, megvédte az utasok fejét.

Az első- és hátsó ülések egyaránt jól védenek az ostorcsapásos sérülésekkel szemben. A pontozást befolyásolta az autó fejlett elektronikus segélyhívó rendszere valamint a vészfékező rendszer.

Gyermekek védelmét tekintve a Model S 91%-os pontszámot ért el, amely azonos a Mercedes EQE és a Mazda CX-60 eredményével, de 2%-kal elmarad a Mercedes-Benz Citan Tourer és T-osztály 93%-os eredményétől.

A szöveges értékelés szerint a Tesla Model S jó védelmet nyújtott mind a 6, mind a 10 éves próbabábu minden kritikus testrészének a félfrontális és az oldalsó ütközéses tesztek során, amelyre maximális pontszámot kapott. Az autó első ülésére beszerelhető hátrafelé fordított gyerekülés, ilyenkor az autó automatikusan letiltja az első utasoldali légzsákot. A tesztek során ez a rendszer jól szerepelt, helyesen azonosította, mikor kell kikapcsolni a légzsákot.

A forgalom sérülékenyebb résztvevői, azaz a gyalogosok kerékpárosok védelmét tekintve az idén tesztelt modellek közül a 3. helyen áll a Model S, 85%-os eredménnyel. A Teslánál jobban szerepelt a Toyota Corolla Cross (87%) és a Mazda CX60 (89%).

A Model S jó eredménye részben az „aktív” motorháztetőnek köszönhető. A lökhárító érzékelői észlelik egy gyalogost elütését, melynek hatására a motorháztető felemelkedik, hogy nagyobb távolságot biztosítson a gyalogos és a motorháztető alatt elhelyezkedő alkatrészek között. Az elütött gyalogos fejének védelme a szélvédő alsó részénél és az A oszlopoknál gyenge eredményt ért el, egyéb helyeken jó vagy megfelelő lett a minősítés. Az autó lökhárítója minden tesztelt helyen jó védelmet nyújtott a gyalogosok lábának. A Model S vészfékező rendszere (AEB) jól teljesített a gyalogosokkal és kerékpárosokkal szembeni válaszreakciók vizsgálatánál, az ütközést szinte minden tesztforgatókönyvben sikerült elkerülni.

Talán senkit sem lep meg, hogy a vezetéstámogató rendszerek tekintetében az idén tesztelt típusok közül a Tesla Model S érte el a legmagasabb, 98%-os eredményt, igaz holtversenyben a Model Y-nal. Az elektromobilitás és az önvezető rendszerek fejlesztésének összefonódását jól mutatja, hogy ebben a kategóriában az idén tesztelt autók közül az első 7 helyezést villanyautók érték el. A Teslán kívül kizárólag ázsiai gyártók autói kerültek be ebbe a körbe, így a Nio, a Wey, az Ora és a Nissan modelljei szerepeltek legjobban.

A szöveges elemzésben méltatták az autonóm vészfékező rendszer (AEB) jó teljesítményét a többi járműre adott reakciók tesztjein. A kamera alapú ütközést elkerülő és járművezető figyelő rendszer indokolt esetben, azaz ha azt észleli, a járművezető figyelme lankad, automatikusan módosítja a rendszer érzékenységét. A sávtartó rendszer finoman korrigálja a jármű útvonalát, ha az kisodródna a sávból, és néhány kritikusabb helyzetbe is képes beavatkozni. A helyi sebességkorlátozásokat az autó digitális térkép és kamerák alapján egyaránt figyelembe veszi, és a járművezető választhatja ki, hogy a vizuális figyelmeztetés mellé szeretne-e akusztikus figyelmeztetést is kapni.

Fotók: Euro NCAP

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.