Csak második lett a Tesla Model S az európai törésteszten

Alig egy hónapja derült ki, hogy egy hosszúra nyúlt, közel két éves szünet után újra szállítják a Tesla Model S és Model X típusokat Európába, az Euro NCAP már össze is törte az első példányokat. A Tesláktól már megszoktuk, hogy remekelnek a törésteszteken, most azonban a Model S kénytelen megelégedni a második helyezéssel.

A teszt feltételei évről évre szigorodnak, így a sorrendet és az elért eredményeket csak olyan modellekkel szabad számszerűen összehasonlítani, amelyeket a közelmúltban teszteltek. Az autógyártók fejlesztései lépést tartanak az elvárásokkal. A fejlődést legjobban a Renault Zoe tavalyi nulla csillagos eredménye példázza.

A Tesla Model S természetesen 5 csillagot kapott, ennek ellenére összesített eredményei az idei mezőnyben csak a második helyhez elengendők, az első helyezett Model Y mögött.

A felnőtt utasvédelemben elért 94%-os eredmény 3%-kal elmarad az első helyen álló Tesla Model Y-hoz viszonyítva.

A félfrontális ütközéses teszt során a Model S utastere stabil maradt, jó védelmet nyújtott a vezető és az utas térde és combcsontja számára. Az elemzők rámutattak, hogy a Tesla különböző méretű utasok és a különböző testhelyzetekben ülők számára hasonló szintű védelmet biztosít. A vezető mellkasának védelme csak közepes minősítést ért el. A balesetben résztvevő másik autót helyettesítő eszköz lassulása, valamint az akadály vizsgálat utáni elemzése azt mutatta, hogy a Model S közepesen jóindulatú ütközőpartner lenne frontális ütközés esetén.

A teljes szélességű akadálynak ütközéskor minden kritikus testrész védelme jó minősítést kapott nem csak a vezető, de a hátul ülő utas esetén is. Ebben a kategóriában a Model S maximális pontszámot ért el. Az oldalirányú ütközés és az oszloppal történő ütközés szimulációja során szintén jó eredményt kapott minden kritikus testrész védelme. A test oldalirányú elmozdulására megfelelő eredményt kapott a Model S. Az autó rendelkezik az utasok közötti sérülések enyhítésére szolgáló biztonsági berendezéssel, amely jól teljesített, megvédte az utasok fejét.

Az első- és hátsó ülések egyaránt jól védenek az ostorcsapásos sérülésekkel szemben. A pontozást befolyásolta az autó fejlett elektronikus segélyhívó rendszere valamint a vészfékező rendszer.

Gyermekek védelmét tekintve a Model S 91%-os pontszámot ért el, amely azonos a Mercedes EQE és a Mazda CX-60 eredményével, de 2%-kal elmarad a Mercedes-Benz Citan Tourer és T-osztály 93%-os eredményétől.

A szöveges értékelés szerint a Tesla Model S jó védelmet nyújtott mind a 6, mind a 10 éves próbabábu minden kritikus testrészének a félfrontális és az oldalsó ütközéses tesztek során, amelyre maximális pontszámot kapott. Az autó első ülésére beszerelhető hátrafelé fordított gyerekülés, ilyenkor az autó automatikusan letiltja az első utasoldali légzsákot. A tesztek során ez a rendszer jól szerepelt, helyesen azonosította, mikor kell kikapcsolni a légzsákot.

A forgalom sérülékenyebb résztvevői, azaz a gyalogosok kerékpárosok védelmét tekintve az idén tesztelt modellek közül a 3. helyen áll a Model S, 85%-os eredménnyel. A Teslánál jobban szerepelt a Toyota Corolla Cross (87%) és a Mazda CX60 (89%).

A Model S jó eredménye részben az „aktív” motorháztetőnek köszönhető. A lökhárító érzékelői észlelik egy gyalogost elütését, melynek hatására a motorháztető felemelkedik, hogy nagyobb távolságot biztosítson a gyalogos és a motorháztető alatt elhelyezkedő alkatrészek között. Az elütött gyalogos fejének védelme a szélvédő alsó részénél és az A oszlopoknál gyenge eredményt ért el, egyéb helyeken jó vagy megfelelő lett a minősítés. Az autó lökhárítója minden tesztelt helyen jó védelmet nyújtott a gyalogosok lábának. A Model S vészfékező rendszere (AEB) jól teljesített a gyalogosokkal és kerékpárosokkal szembeni válaszreakciók vizsgálatánál, az ütközést szinte minden tesztforgatókönyvben sikerült elkerülni.

Talán senkit sem lep meg, hogy a vezetéstámogató rendszerek tekintetében az idén tesztelt típusok közül a Tesla Model S érte el a legmagasabb, 98%-os eredményt, igaz holtversenyben a Model Y-nal. Az elektromobilitás és az önvezető rendszerek fejlesztésének összefonódását jól mutatja, hogy ebben a kategóriában az idén tesztelt autók közül az első 7 helyezést villanyautók érték el. A Teslán kívül kizárólag ázsiai gyártók autói kerültek be ebbe a körbe, így a Nio, a Wey, az Ora és a Nissan modelljei szerepeltek legjobban.

A szöveges elemzésben méltatták az autonóm vészfékező rendszer (AEB) jó teljesítményét a többi járműre adott reakciók tesztjein. A kamera alapú ütközést elkerülő és járművezető figyelő rendszer indokolt esetben, azaz ha azt észleli, a járművezető figyelme lankad, automatikusan módosítja a rendszer érzékenységét. A sávtartó rendszer finoman korrigálja a jármű útvonalát, ha az kisodródna a sávból, és néhány kritikusabb helyzetbe is képes beavatkozni. A helyi sebességkorlátozásokat az autó digitális térkép és kamerák alapján egyaránt figyelembe veszi, és a járművezető választhatja ki, hogy a vizuális figyelmeztetés mellé szeretne-e akusztikus figyelmeztetést is kapni.

Fotók: Euro NCAP

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.