Ezt kell bevallanod a támogatott villanyautódról

Amikor 2021 decemberében mindenki meglepetésére, egyik napról a másikra a HUMDA vette át az e-mobilitás pályázatok gondozását az IFKÁ-tól, az már eléggé egyértelmű volt, hogy új villanyautós pályázat egy jó ideig nem lesz. De ez nem jelenti azt, hogy annak aki már korábban sikeresen pályázott ne lenne dolga az új állami céggel. A hároméves, ún. fenntartási időszakban ugyanis, évente egyszer, monitoring beszámolót kell benyújtani, amelynek részeként igazolni kell, hogy befizettük a cascot, és ki van ragasztva az autóra a támogatást népszerűsítő matrica is.

De hogy is néz ki ez az egész procedúra, és egyáltalán mi mindent kell beküldeni?

Új gazda, régi felület

A HUMDA kétség kívül nem tette túlzottan egyértelművé, hogy miként és merre találják a pályázók a benyújtandó digitális űrlapot – a régi pályázati oldalt átvették, de jól el is dugták.

A cég nyitóoldalán először választanunk kell, hogy eredeti feladatkörük, a magyar motorsport gondozása érdekel bennünket, vagy a HUMDA GREEN fantázianév alatt futó zöld programok kapcsán szeretnénk valamit intézni. Utóbbira kattintva sem feltétlenül ordít az oldalról, hogy merre tovább, de a helyes irány az oldal tetején – vagy a képernyő felbontásától függően a bal oldali menüsorában – található Elektromobilitás menüpont. Itt első blikkre egy információs oldal fogad minket, villanybiciklin mosolygó modellel, de ha az oldal aljára tekerünk, akkor találunk egy linket a régi IFKA pályázati felületre, ami már átkerült az új gazda domainjére.

Aki a fenti kincskereső túrát szeretné megspórolni, az kattintson csak erre a linkre. Itt már a jól ismert felület fogad minket, ahol kiválaszthatjuk a korábban sikeresen abszolvált pályázatunkat, majd a szokásos ügyfélkapus azonosítás után be tudunk lépni. Belépés után már rögtön a nyitóképernyőn látni fogjuk a piros felkiáltójellel megjelölt beadásra váró monitoring beszámolónkat, amit a rendszer automatikusan generál az autó forgalomba helyezésének évfordulóján. Ha ez hiányzik, vegyük fel a kapcsolatot a HUMDA ügyfélszolgálatával, mert lehet valami dokumentációt nem töltött anno fel a kereskedés utánunk.

A beszámoló

Persze nem is a kedvenc régi IFKA pályázati felületünk lenne, ha a beszámoló linkjére kattintva ne kellene nem egy, hanem két teljesen felesleges oldalon ismét a „megnyitás” gombra kattintani az egyetlen választható sorban, de annyi baj legyen. Végre megérkeztünk magához a beszámolóhoz.

Az űrlap eleje teljesen magától értetődő adatokat tartalmaz, ezek ráadásul nem változtathatóak, így sok dolgunk nincs velük. Érdemes azonban megnézni a beszámoló sorszámát és az időszakot, hiszen erre a periódusra kérik tőlünk az adatokat.

 

Megérkeztünk az első érdemi részhez, be kell írnunk a rendszámot és a kilométeróra állást. Előbbi kapcsán sajnos úgy tűnik egy szabad szöveges (free text) mezőt használnak, nem volt egyértelmű ugyanis, hogy kötőjellel, vagy anélkül kell-e az adat, de mindkét módszerrel elfogadta – persze lehet, ha egybe írom, a beküldésnél jelzett volna hibát.

A következő bekért adatsorok már talán kevésbé egyértelműek, és nincs is mindegyikhez súgó, úgyhogy azt írom el én, hogy töltöttem ki… nem biztos ez a jó értelmezés.

Százalékban meg kell adnunk a nyilvános töltések arányát, amit szerintem egy átlag felhasználó, tulajdonos, nem fog tudni fejből. Én már a pályázati anyag kapcsán jeleztem, hogy szerintem hiba, hogy nem volt akkor elérhető a monitoring jelentés egy mintája, hogy a pályázó már előre tudja, milyen adatokat kellene esetleg vezetnie, mit fognak tőle kérni egy évvel később. Gyanítom, hogy tízből kilencen ide hasraütéssel fognak beírni valamit, nekem szerencsére a Teslafi előfizetésem segített a pontos adatok megadásában. Az sem egyértelmű, hogy a nyilvános töltések arányánál a betöltött energia mennyiségét, vagy a töltések darabszámát kérdezik – előbbi nálam 28%, utóbbi 22%. Végül úgy döntöttem, valószínű a töltések számára gondolhattak, így ezt adtam meg. Egyébként ha valaki nagyon pontos akar lenni és kölcsön tud kérni egy OBD olvasót, akkor ha más nem a betöltött AC és DC energia mennyisége a legtöbb autóból kinyerhető.

A gépjárműhasználat jellege, területe és parkolás módja sem teljesen egyértelmű kérdések, hiszen ki az aki soha nem ment munkába kocsival, ki az aki soha nem ment a településén kívülre, ki az aki soha nem parkol utcán. A háromból kettőnél van súgó, és ez alapján célszerű úgy értelmezni a kérdéseket, hogy elsősorban, vagy 50% felett inkább mire és hol volt használva az autó.

A beszámoló végén van egy kötetlen tartalmú, a tapasztalatokról szóló mező – legalábbis itt a felületen túl nagy iránymutatást nem adtak arra, mire voltak kíváncsiak, azon túl. Én megosztottam a tapasztalatomat az üzemeltetési költségek kapcsán, az én saját, ténylegesen kifizetett számláim és az előző cikkben használt hasonló teljesítményű benzines költségei fényében.

Ha már itt tartunk, tartozom két kiegészítéssel a múltkori, tartósteszthez. Az egyik, hogy elfeledkeztem az éves gépjárműadó díjáról, ami egy ilyen teljesítményű benzinesnél 82.455 forint lenne a villanyautóra pedig jelenleg 0 forint. Hogy ez a kedvezmény meddig él, azt nem tudom, de ez nem elhanyagolható összeg az elektromos javára. A másik téma a kötelező és a casco díja, amit páran hiányoltak az írás kapcsán. Én ezt azért nem vettem bele, mert rendkívül nagy mértékben függ az egyén lakhelyétől, életkorától, nemétől, bonus/malus besorolásától, és attól is, hogy van-e más biztosításunk is a szolgáltatónál. De hogy ne maradjak adós ezzel: nekem az éves KGFB díjam idén 17.040 Ft (bónusz 10), míg a casco 234.812 Ft, mégpedig 10% / minimum 100 ezer forint önrész mellett. Én nem hinném, hogy egy 325 lóerős hasonló árú benzinesre ez olcsóbb lenne, főleg úgy, hogy nekem korábban nem volt cascom, tehát ott még csak B01-ben vagyok.

A monitoring beszámoló végén fel kell töltenünk a casco és az e-mobilitás matrica meglétét igazoló képeket.

A casconál én értelemszerűen a monitoring időszakra, tehát az előző évre értelmeztem az igazolást, bár ez a támogatás előfeltétele volt és le kellett adni a kereskedésnél is, tehát logikusabb lenne a következő időszakra bekérniük, hiszen három évig kötelező fenntartani. Az űrlap sajnos nem segít súgóval itt, – legfeljebb majd kérnek hiánypótlást. Annyit azért megjegyeznék, hogy én csatoltam a kötvényt is, mert azon szerepel a kedvezményezett IFKA / HUMDA előírt záradéka, illetve a befizetés igazolását is. Utóbbinál az internetes bankomból töltöttem le a tételről egy digitális nyomtatványt

A támogatás feltétele volt, hogy a fenntartási időszakban az autóra fel kell ragasztani egy matricát, ami a kormányt pályázatot népszerűsíti. Erről évente fotót kell csinálni, mégpedig úgy, hogy azért az autó is beazonosítható legyen. Ez esetemben kicsit komplikáltabb volt, mint elsőre hangzik, mivel ha úgy lőttem fotót, hogy a rendszám is látszon, akkor a szélvédőn lévő matrica volt kivehetetlen – így inkább két, egy közelebbi és egy távolabbi képet csatoltam.

Bár jobb lett volna egy kicsit egyértelműbb iránymutatás, alapvetően fájdalommentes és gyors volt a folyamat, amit majd egy év múlva kell megismételnem.

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.