PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== A múlt hét végén körbejárta a világsajtót a hír, hogy már meg is van Elon Musk utódja a Teslánál. Mint oly sokszor, a hír magja valószínűleg igaz, de több orgánum kicsit túlértékelte azt, úgyhogy megpróbáljuk elmagyarázni mi hangzott el pontosan, és ez mit jelent a cég szempontjából. Tornetta vs. Musk A napokban Elon Musk és a Tesla igazgatótanács bíróságon járt, mivel egy Richard J. Tornetta nevű részvényes beperelte őket. A per tárgya, hogy Tornetta szerint aránytalan volt Musk 2018-ban jóváhagyott kompenzációs csomagja, amely potenciálisan 50 milliárd dollárt ér. Musk a Teslánál nem kap fizetést, ellenben mint CEO, egy igen bőkezű részvényopció jár neki, amelyre akkor jogosult, ha a cég elér különböző mérőszámokat. Elon Musk 2018-as kompenzációs csomagja. Eszerint a cégnek tíz év alatt 2017-es piaci értékét tizenegyszeresére, bevételeit tizenötszörösére, EBITDA eredményét pedig huszonegyszeresére kell növelnie, hogy Musk jogosult legyen a teljes összegre. Az elmúlt évben a piaci érték volt, hogy már bőven a tíz éves cél felett járt, jelenleg mindössze 13 százalékkal marad el tőle, az éves bevétel nagyjából a felénél jár annak amit elvártak 2028-ig, az EBITDA pedig már idén jócskán több lesz, mint ahol hat év múlva kellene járnia. A kompenzációs tervet 2018-ban a cég igazgatótanácsa fogadta el, a részvényesek 80%-a pedig márciusban szavazatával támogatta azt. A perlő részvényes nyilván nem volt közöttük, róla annyit lehet tudni, hogy állítólag kilenc darab Tesla részvénye van és hasonlóan perli a Sirius XM műholdas rádiószolgáltatót is egy másik ügylet miatt - a hírek szerint szintén kilenc részvény birtokában. Állítása szerint Musk, aki a Tesla legnagyobb részvényese, nyomás alá helyezte az igazgatótanácsot, valamint a nagyrészvényeseket, hogy fogadják el a feltételeket, az összeg pedig aránytalanul magas. A per során Tornetta ügyvédei azt is állították, hogy Musk más cégei miatt nem foglalkozik eleget a Teslával. Érdemes megjegyezni, hogy az ilyen, részvény-alapú kompenzáció az érintett vállalatnak pénzébe nem kerül, azonban annak piaci értékét csökkentheti, mivel az ehhez kibocsátott részvények negatívan befolyásolhatják a részvényárfolyamot. Előnye, hogy arra motiválja az érintettet, hogy minél sikeresebbé tegye a céget, ha pedig ez nem sikerül, vagy idő előtt hagyja el a hajót, akkor semmit nem kap. Az utódlás kérdése A per kapcsán a Tesla igazgatótanácsának több tagját is beidézték, hogy tanúvallomást tegyen. Itt hangzottak el az ominózus mondatok James Murdoch igazgatósági tag szájából, amelyek szerint az elmúlt pár hónapban Musk az igazgatótanácsnak megjelölte, hogy esetleges távozása esetén kit javasolna maga helyett a cég vezérigazgatójának. Ami azonban, feltehetőleg véletlenül, mind a Reuters, mind a Financial Times írásából kimaradt, az az, hogy Murdoch az ügyvéd egyik következő kérdésére azt válaszolta, hogy Musk nem jelezte sem neki, sem az igazgatótanács más tagjainak, hogy a közeljövőben esetleg le akarna köszönni a cég vezetéséből - ezt a CNN tudósításából tudjuk. A Teslát korábban már érte kritika amiatt, hogy, más hasonló kaliberű cégek gyakorlatával szemben, nincs Musknak kijelölt utóda. Többek között jelen per egy korai szakaszában is érvként használták Tornetta ügyvédei, hogy azért is aránytalan Musk kompenzációja, mivel a cégvezető számos interjúban - legutóbb az éves részvényesi közgyűlésen - is jelezte, hogy nem akar távozni a cégtől, így pedig nincs szükség ekkora összegre, hogy megtartsák. Musk egyébként korábban már jelezte, hogy nem nagyon szereti a CEO pozíciót egyik vállalatánál sem, a napi operatív munkát szívesen átadná másnak és inkább a termékek tervezését, a technológiák fejlesztését vezetné, mintsem adminisztratív kérdésekkel foglalkozzon. Amennyiben Musk esetleg le is köszönne a pozícióból, továbbra is a cég ötödét birtokolná, és mint legnagyobb részvényes, illetve a vállalat legismertebb arca, valószínűtlen, hogy lényegi kérdésekben az ő ellenében tudnának dönteni. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!