Dízelből átalakított elektromos vontató áll üzembe Debrecenben

Elektromos vontatót állít üzembe Debrecenben a Trans-Sped csoport, melyet egy 5 éves dízel járműből alakították át elektromossá.

A megoldandó feladat egy napi szintű, a gyár és a raktár közötti, korábban dízelmeghajtású szállítás elektromos kiváltása volt, városi környezetben. A napi 4 fordulós fuvarfeladat naponta összesen 95 km-t jelentett, éves szinten összesen már 34.000 km megtett útról beszélünk. Az elektromosítás évente 40.000 kg CO2 kibocsátástól kíméli meg Debrecen városát. A megvalósítás mellett a Trans-Sped és stratégiai partnere, a Schaefflerrel az év első felében kötelezte el magát.

Az átépítést az Electromega végezte, amely gyári dízelvontatókat alakít át elektromos hajtásláncra, kifejezetten a városi és ipari alkalmazásra. „Az így átalakított jármű a fenti folyamatos fuvarfeladat ellátására teljes mértékben alkalmas, a technológia bevezetése lényegesen költséghatékonyabb és éves szinten 40.000 kg CO2 és kb. 6,3 kg NOX szennyezéstől mentesíti a várost. Emellett a zaj- és szállópor-szennyezés is lényegesen csökken.” – mondta Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője.

„A választott megoldás mellett egy jelentős érv volt, hogy ez a megoldás már 2022-ben meg tudott valósulni, és bár jelentős befektetéssel jár, de a hosszútávú gazdasági előnyök mellett a város számára is sok pozitív hatása lesz. A Schaeffler Magyarország szívesen vesz részt ilyen együttműködésben, cégünknél is nagy hangsúlyt kap az elektromobilitás és az azzal kapcsolatos innovációk, fejlesztések” – mondta Szabó Péter, a Schaeffler Magyarország ügyvezetője.

Az elektromossá alakított jármű elkészült, jelenleg már a tesztüzeme zajlik. Az új környezetkímélő vontató bevezetésével nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a szállítás okozta környezeti terhelés is csökken. Ennek előnyeit nemcsak a szerződő felek, de a tágabb értelemben vett közösség, Debrecen város lakossága is élvezni fogja.

A Trans-Sped az elektromos vontató kialakítása mellett számos területen indított fejlesztéseket a fenntartható működés érdekében. Átfogó energiahatékonysági programot indított a raktári operációkban, ahol LED-világítást és hőszivattyús fűtést alkalmaznak a fűtött raktárakban, emellett pedig a raktárak tetejére telepített napelem-parkokkal tervezik kiváltani a felhasznált fosszilis energia egy részét.

Ahol a körülmények engedik, ott elektromos targoncákra cserélik a gázüzemű járműveket, 2021-től pedig a Trans-Sped ZERO néven egyszer használatos csomagolástól mentes kiszállítást indított Budapesten és Pest megyében, mely szolgáltatás mára a tatai és szolnoki régióban is elérhető.

Az ALDI elektromos nyergesvontatójának átalakítását szintén a debreceni Electromega végezte. A jármű műszaki adatairól az alábbi cikkben számoltunk be.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.