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 Az orosz-ukrán háború emberi és gazdasági hatásai az autóipart sem kerülték el, a szankciók részeként, valamint a közvélemény nyomására, mostanra az összes valamirevaló külföldi autógyártó elhagyta Oroszországot. A hátrahagyott üzemekben az oroszok ugyan próbálják folytatni a termelést, de időközben elfogytak az alkatrészek, és jelenleg nem kapnak utánpótlást a határokon túli beszállítóktól. Így az orosz hatóságoknak olyan döntéseket kellett meghozniuk, mint például, hogy újra engedélyezzék a légzsák és ABS nélküli autók forgalmazását, de mostanra már a katalizátor sem szükséges – a gond csak az, hogy az utolsó karburátor-gyár már náluk is évtizedek óta bezárt. Ebbe a sorba illeszkedik a Renault orosz gyárának eladása is, ugyanis amikor a franciák elhagyták az országot, 1 rubelért adtak túl az egykori Moszkvics üzemen. A gyár azonban most újjáéledt és nemcsak benzines, hanem elektromos modell is készül majd benne. Egyedül nem megy Persze az ember már az első sorok olvasásakor él a gyanúperrel, hogy valami csavar lehet azért a történetben, ugyanis felettébb furcsa, hogy ha az orosz ipar önállóan még csak ABS-t, vagy katalizátort sem tud gyártani, akkor honnan lett nekik hirtelen most egy új villanyautójuk.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cuZm9yZC5odS9zemVtZWx5YXV0b2stc3plbWVseXN6YWxsaXRvay9lbGVrdHJvbW9zLWV4cGxvcmVyI2V4cGxvcmVyIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5mb3JkLmh1L3N6ZW1lbHlhdXRvay1zemVtZWx5c3phbGxpdG9rL2VsZWt0cm9tb3MtZXhwbG9yZXIjZXhwbG9yZXInLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL2N1dG91dC0yNDA5LWV4cGxvcmVyLWxhdW5jaC1tYWdlbnRhc2t5bmF2LWpwZy0xMjAweDE2MDAtaHUtaHUuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMC9jdXRvdXQtMjQwOS1leHBsb3Jlci1sYXVuY2gtbWFnZW50YXNreW5hdi1qcGctMTIwMHgxNjAwLWh1LWh1LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Kínai segítséggel, természetesen. Moszkvics 3 és Moszkvics 3e. Forrás: Autostat.ru Bár a politikai hírek szerint Peking és Moszkva kapcsolata sem felhőtlen, az ázsiai ország az egyetlen jelentős gazdasági erő, amely még mindig üzletel az oroszokkal. Ennek eredménye, hogy a kínai JAC Motors JS4 jelű 4,4 méteres SUV modellje került most gyártásba Moszkvics 3 elnevezéssel az orosz üzemben. Az autót egy 1,5 literes, turbós benzinmotor hajtja, 6 sebességes automata váltóval szerelték, és 150 lóerő leadására képes. A Reuters fenti videóján egyébként nyilatkozik a projekt orosz vezetője is, és pár mondat elég, hogy lelkileg ismét a Szovjetunióban érezzük magunkat. Miközben ugyanis az úriember a JAC modellek ikertestvére mellett áll, és a nyitott motorháztető alatt minden alkatrészen kínai feliratok és JAC matricák virítanak, komoly arccal képes kicsit sértődötten azt mondani, hogy: Bár mindenki azt hiszi, hogy csak a logónkat ragasztottuk rá az autóra, ez nem igaz. Van egy orosz partnerünk, a Kamaz és van egy távoli partnerünk is akik alkatrészeket szállítanak, de nem nevezzük meg őket. De persze minket nem is igazán ez a benzines változat érdekel, hanem a hírnek az a része, hogy ugyanitt készül majd a Moszkvics 3e is, ami, igen, egy elektromos változat lesz. A hírek szerint a JAC iEVS4 másolata egy mindössze 68 lóerős villanymotort kapott, vagy legalábbis ennyire korlátozza az elektronika, hogy meglegyen a közelebbről meg nem nevezett szabvány szerinti 410 kilométeres hattótáv. A tervek szerint idén 400 benzines és 200 elektromos változat készülhet, jövőre ez 40, illetve 10 ezer darabra nőhet, 2024-ben pedig 80 ezer hagyományos és 20 ezer villanyos változat hagyja majd el a gyárat. Bár a külföldi – orosz és nyugati – források a JAC JS4, illetve JAC iEVS4 modelleket jelölik meg donornak, nekünk sokkal inkább tűnik úgy, hogy a két új Moszkvics a JAC egy másik típusától, az E40X-től kölcsönzi a formatervet. (A két JAC modell egyébként egyértelműen rokoni kapcsolatban áll, az orrukon és a hátsó lámpáikon kívül gyakorlatilag kívül-beül megegyeznek). A JAC iEVS4 elölről Moszkvics 3 elölről. Forrás: Reuters A JAC E40X elölről A JAC iEVS4 hátulról Moszkvics 3 hátulról. Forrás: Reuters A JAC E40X hátulról A JAC iEVS4 belülről Moszkvics 3 belülről. Forrás: Reuters A JAC E40X belülről Érdekesség egyébként, hogy az E40X 420 kilométeres elektromos hatótávval bír, azonban ezekhez 150 lóerős motor és 55 kWh-ás akkumulátor jár. Ha igaz, hogy a Moszkvics 3e csak 68 lóerőt kapott, akkor valószínűsítjük a spórolás egyik módja az volt, hogy jóval kevesebb cellát raktak a kínai akkupakkba, és így nagyjából maradhatott a hatótáv. A Moszkvics egyébként tervez egy másik elektromos modellt, illetve modellcsaládot is, szintén külső, ám ezúttal hazai segítséggel. Az orosz Kamaz márkának, vagy talán pontosabban a márka tulajdonosának Sergey Kogoginnak és üzlettársának Ruben Vardanyannak ugyanis állítólag van egy Kama nevű villanyautó startupja, amelynek alapjaira 2024-től a Moszkvics gyárban készülhetnek modellek. A Kama prototípusa. Forrás: Autostat.ru A tervek szerint, a Moszkvics palettáját négy crossover és egy szedán fogja alkotni. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!