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 Az orosz-ukrán háború emberi és gazdasági hatásai az autóipart sem kerülték el, a szankciók részeként, valamint a közvélemény nyomására, mostanra az összes valamirevaló külföldi autógyártó elhagyta Oroszországot. A hátrahagyott üzemekben az oroszok ugyan próbálják folytatni a termelést, de időközben elfogytak az alkatrészek, és jelenleg nem kapnak utánpótlást a határokon túli beszállítóktól. Így az orosz hatóságoknak olyan döntéseket kellett meghozniuk, mint például, hogy újra engedélyezzék a légzsák és ABS nélküli autók forgalmazását, de mostanra már a katalizátor sem szükséges – a gond csak az, hogy az utolsó karburátor-gyár már náluk is évtizedek óta bezárt. Ebbe a sorba illeszkedik a Renault orosz gyárának eladása is, ugyanis amikor a franciák elhagyták az országot, 1 rubelért adtak túl az egykori Moszkvics üzemen. A gyár azonban most újjáéledt és nemcsak benzines, hanem elektromos modell is készül majd benne. Egyedül nem megy Persze az ember már az első sorok olvasásakor él a gyanúperrel, hogy valami csavar lehet azért a történetben, ugyanis felettébb furcsa, hogy ha az orosz ipar önállóan még csak ABS-t, vagy katalizátort sem tud gyártani, akkor honnan lett nekik hirtelen most egy új villanyautójuk. Kínai segítséggel, természetesen. Moszkvics 3 és Moszkvics 3e. Forrás: Autostat.ru Bár a politikai hírek szerint Peking és Moszkva kapcsolata sem felhőtlen, az ázsiai ország az egyetlen jelentős gazdasági erő, amely még mindig üzletel az oroszokkal. Ennek eredménye, hogy a kínai JAC Motors JS4 jelű 4,4 méteres SUV modellje került most gyártásba Moszkvics 3 elnevezéssel az orosz üzemben. Az autót egy 1,5 literes, turbós benzinmotor hajtja, 6 sebességes automata váltóval szerelték, és 150 lóerő leadására képes. A Reuters fenti videóján egyébként nyilatkozik a projekt orosz vezetője is, és pár mondat elég, hogy lelkileg ismét a Szovjetunióban érezzük magunkat. Miközben ugyanis az úriember a JAC modellek ikertestvére mellett áll, és a nyitott motorháztető alatt minden alkatrészen kínai feliratok és JAC matricák virítanak, komoly arccal képes kicsit sértődötten azt mondani, hogy: Bár mindenki azt hiszi, hogy csak a logónkat ragasztottuk rá az autóra, ez nem igaz. Van egy orosz partnerünk, a Kamaz és van egy távoli partnerünk is akik alkatrészeket szállítanak, de nem nevezzük meg őket. De persze minket nem is igazán ez a benzines változat érdekel, hanem a hírnek az a része, hogy ugyanitt készül majd a Moszkvics 3e is, ami, igen, egy elektromos változat lesz. A hírek szerint a JAC iEVS4 másolata egy mindössze 68 lóerős villanymotort kapott, vagy legalábbis ennyire korlátozza az elektronika, hogy meglegyen a közelebbről meg nem nevezett szabvány szerinti 410 kilométeres hattótáv. A tervek szerint idén 400 benzines és 200 elektromos változat készülhet, jövőre ez 40, illetve 10 ezer darabra nőhet, 2024-ben pedig 80 ezer hagyományos és 20 ezer villanyos változat hagyja majd el a gyárat. Bár a külföldi – orosz és nyugati – források a JAC JS4, illetve JAC iEVS4 modelleket jelölik meg donornak, nekünk sokkal inkább tűnik úgy, hogy a két új Moszkvics a JAC egy másik típusától, az E40X-től kölcsönzi a formatervet. (A két JAC modell egyébként egyértelműen rokoni kapcsolatban áll, az orrukon és a hátsó lámpáikon kívül gyakorlatilag kívül-beül megegyeznek). A JAC iEVS4 elölről Moszkvics 3 elölről. Forrás: Reuters A JAC E40X elölről A JAC iEVS4 hátulról Moszkvics 3 hátulról. Forrás: Reuters A JAC E40X hátulról A JAC iEVS4 belülről Moszkvics 3 belülről. Forrás: Reuters A JAC E40X belülről Érdekesség egyébként, hogy az E40X 420 kilométeres elektromos hatótávval bír, azonban ezekhez 150 lóerős motor és 55 kWh-ás akkumulátor jár. Ha igaz, hogy a Moszkvics 3e csak 68 lóerőt kapott, akkor valószínűsítjük a spórolás egyik módja az volt, hogy jóval kevesebb cellát raktak a kínai akkupakkba, és így nagyjából maradhatott a hatótáv. A Moszkvics egyébként tervez egy másik elektromos modellt, illetve modellcsaládot is, szintén külső, ám ezúttal hazai segítséggel. Az orosz Kamaz márkának, vagy talán pontosabban a márka tulajdonosának Sergey Kogoginnak és üzlettársának Ruben Vardanyannak ugyanis állítólag van egy Kama nevű villanyautó startupja, amelynek alapjaira 2024-től a Moszkvics gyárban készülhetnek modellek. A Kama prototípusa. Forrás: Autostat.ru A tervek szerint, a Moszkvics palettáját négy crossover és egy szedán fogja alkotni. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!