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
auto
2024. 05. 21. kedd
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

Az orosz-ukrán háború emberi és gazdasági hatásai az autóipart sem kerülték el, a szankciók részeként, valamint a közvélemény nyomására, mostanra az összes valamirevaló külföldi autógyártó elhagyta Oroszországot. A hátrahagyott üzemekben az oroszok ugyan próbálják folytatni a termelést, de időközben elfogytak az alkatrészek, és jelenleg nem kapnak utánpótlást a határokon túli beszállítóktól. Így az orosz hatóságoknak olyan döntéseket kellett meghozniuk, mint például, hogy újra engedélyezzék a légzsák és ABS nélküli autók forgalmazását, de mostanra már a katalizátor sem szükséges – a gond csak az, hogy az utolsó karburátor-gyár már náluk is évtizedek óta bezárt. Ebbe a sorba illeszkedik a Renault orosz gyárának eladása is, ugyanis amikor a franciák elhagyták az országot, 1 rubelért adtak túl az egykori Moszkvics üzemen.

A gyár azonban most újjáéledt és nemcsak benzines, hanem elektromos modell is készül majd benne.

Egyedül nem megy

Persze az ember már az első sorok olvasásakor él a gyanúperrel, hogy valami csavar lehet azért a történetben, ugyanis felettébb furcsa, hogy ha az orosz ipar önállóan még csak ABS-t, vagy katalizátort sem tud gyártani, akkor honnan lett nekik hirtelen most egy új villanyautójuk.

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

Kínai segítséggel, természetesen.

Moszkvics 3 és Moszkvics 3e. Forrás: Autostat.ru

Bár a politikai hírek szerint Peking és Moszkva kapcsolata sem felhőtlen, az ázsiai ország az egyetlen jelentős gazdasági erő, amely még mindig üzletel az oroszokkal. Ennek eredménye, hogy a kínai JAC Motors JS4 jelű 4,4 méteres SUV modellje került most gyártásba Moszkvics 3 elnevezéssel az orosz üzemben.

Az autót egy 1,5 literes, turbós benzinmotor hajtja, 6 sebességes automata váltóval szerelték, és 150 lóerő leadására képes. A Reuters fenti videóján egyébként nyilatkozik a projekt orosz vezetője is, és pár mondat elég, hogy lelkileg ismét a Szovjetunióban érezzük magunkat. Miközben ugyanis az úriember a JAC modellek ikertestvére mellett áll, és a nyitott motorháztető alatt minden alkatrészen kínai feliratok és JAC matricák virítanak, komoly arccal képes kicsit sértődötten azt mondani, hogy:

Bár mindenki azt hiszi, hogy csak a logónkat ragasztottuk rá az autóra, ez nem igaz. Van egy orosz partnerünk, a Kamaz és van egy távoli partnerünk is akik alkatrészeket szállítanak, de nem nevezzük meg őket.

De persze minket nem is igazán ez a benzines változat érdekel, hanem a hírnek az a része, hogy ugyanitt készül majd a Moszkvics 3e is, ami, igen, egy elektromos változat lesz.

A hírek szerint a JAC iEVS4 másolata egy mindössze 68 lóerős villanymotort kapott, vagy legalábbis ennyire korlátozza az elektronika, hogy meglegyen a közelebbről meg nem nevezett szabvány szerinti 410 kilométeres hattótáv.

A tervek szerint idén 400 benzines és 200 elektromos változat készülhet, jövőre ez 40, illetve 10 ezer darabra nőhet, 2024-ben pedig 80 ezer hagyományos és 20 ezer villanyos változat hagyja majd el a gyárat.

Bár a külföldi – orosz és nyugati – források a JAC JS4, illetve JAC iEVS4 modelleket jelölik meg donornak, nekünk sokkal inkább tűnik úgy, hogy a két új Moszkvics a JAC egy másik típusától, az E40X-től kölcsönzi a formatervet. (A két JAC modell egyébként egyértelműen rokoni kapcsolatban áll, az orrukon és a hátsó lámpáikon kívül gyakorlatilag kívül-beül megegyeznek).

Érdekesség egyébként, hogy az E40X 420 kilométeres elektromos hatótávval bír, azonban ezekhez 150 lóerős motor és 55 kWh-ás akkumulátor jár. Ha igaz, hogy a Moszkvics 3e csak 68 lóerőt kapott, akkor valószínűsítjük a spórolás egyik módja az volt, hogy jóval kevesebb cellát raktak a kínai akkupakkba, és így nagyjából maradhatott a hatótáv.

A Moszkvics egyébként tervez egy másik elektromos modellt, illetve modellcsaládot is, szintén külső, ám ezúttal hazai segítséggel. Az orosz Kamaz márkának, vagy talán pontosabban a márka tulajdonosának Sergey Kogoginnak és üzlettársának Ruben Vardanyannak ugyanis állítólag van egy Kama nevű villanyautó startupja, amelynek alapjaira 2024-től a Moszkvics gyárban készülhetnek modellek.

A Kama prototípusa. Forrás: Autostat.ru

A tervek szerint, a Moszkvics palettáját négy crossover és egy szedán fogja alkotni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.