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 A kínai Geely-hez tartozó Volvo az autógyártók között az egyik legagresszívebb stratégiát követi az elektromos átállás kapcsán. A vállalat 2019-óta nem mutatott be kizárólag belsőégésű motorral szerelt típust, és céljuk, hogy 2025-re eladásaik fele tisztán elektromos, fele pedig valamilyen hibrid legyen, 2030-ra pedig befejezik az átállást és csak villanyautókat forgalmaznak majd. 2022-ben ők is azon gyártók közé tartoztak, amelyek eladásai összességében csökkentek, de ami a villanyautóikat illeti, azok számai 160 százalékos növekedést mutattak. Az átalakulás évei 2022-ben a Volvo 615 ezer személyautót értékesített, ami 12 százalékkal volt kevesebb, mint az azt megelőző évben, ugyanakkor a vállalat eladásaiban 11 százalékra növekedett a tisztán elektromos autók aránya. Az elmúlt hetekben publikált értékesítési statisztikákban rendre megjegyeztük a plug-in hibridek eladásainak csökkenését, mint átívelő trendet, és ez a svéd márkánál is jól látható, hiszen ezek eladásai 15 százalékot estek. Ennél jobban csak a hagyományos hibrid és belsőégésű motoros modelljeik számai szorultak vissza, ezekből ugyanis ötödével kevesebb fogyott. A tisztán elektromos autók eladásai viszont 25 ezerről 66 ezerre nőttek, részesedésük pedig a cég értékesítési számaiból a háromszorosára emelkedett. Európában ennél is gyorsabb az átalakulás üteme, hiszen a hagyományos meghajtások számai közel harmadával, a konnektoros hibrideké ötödével csökkent, miközben a tisztán elektromos „svéd acél” eladásai 175 százalékkal nőttek, arányuk pedig már 18,5%-ra emelkedett. Volvo EX90 Kínában még mindig rendkívül kevés elektromos autót adott el a vállalat, plug-in hibrid eladásai pedig még csökkentek is. Ez nem túl jó jel, mivel az ázsiai országban továbbra is elképesztő sebességgel alakul át a piac, és az előzetes adatok alapján 2022-ben 25% volt ennek a két kategóriának az aránya, idén pedig 40%-ra nőhet. A plug-in hibridek az USÁ-ban törték csak meg a trendet, itt a gyér, de legalább megbízhatatlan töltőhálózat miatt még mindig sokan nem mernek tisztán elektromosra váltani. Az előzetes adatok alapján ennek ellenére Amerikában a villanyautók eladásai ezzel együtt 66%-kal emelkedtek, így a Volvo 14 százalékos eredménye nem számít túl erősnek. A svéd vállalat sajtóközleménye szerint 2021-ben 280 milliárd svéd korona forgalom mellett 20,3 milliárdos üzemi eredményt értek el (~2 milliárd USD), ami 7 százalékos haszonkulcsot jelentett. A vállalat 2022-es eredményét később teszik majd közzé. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!