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
auto

Így gyorsult az elektromos átállás a Volvónál

üzlet

A kínai Geely-hez tartozó Volvo az autógyártók között az egyik legagresszívebb stratégiát követi az elektromos átállás kapcsán. A vállalat 2019-óta nem mutatott be kizárólag belsőégésű motorral szerelt típust, és céljuk, hogy 2025-re eladásaik fele tisztán elektromos, fele pedig valamilyen hibrid legyen, 2030-ra pedig befejezik az átállást és csak villanyautókat forgalmaznak majd.

2022-ben ők is azon gyártók közé tartoztak, amelyek eladásai összességében csökkentek, de ami a villanyautóikat illeti, azok számai 160 százalékos növekedést mutattak.

Az átalakulás évei

2022-ben a Volvo 615 ezer személyautót értékesített, ami 12 százalékkal volt kevesebb, mint az azt megelőző évben, ugyanakkor a vállalat eladásaiban 11 százalékra növekedett a tisztán elektromos autók aránya.

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

Az elmúlt hetekben publikált értékesítési statisztikákban rendre megjegyeztük a plug-in hibridek eladásainak csökkenését, mint átívelő trendet, és ez a svéd márkánál is jól látható, hiszen ezek eladásai 15 százalékot estek. Ennél jobban csak a hagyományos hibrid és belsőégésű motoros modelljeik számai szorultak vissza, ezekből ugyanis ötödével kevesebb fogyott.

A tisztán elektromos autók eladásai viszont 25 ezerről 66 ezerre nőttek, részesedésük pedig a cég értékesítési számaiból a háromszorosára emelkedett.

Európában ennél is gyorsabb az átalakulás üteme, hiszen a hagyományos meghajtások számai közel harmadával, a konnektoros hibrideké ötödével csökkent, miközben a tisztán elektromos „svéd acél” eladásai 175 százalékkal nőttek, arányuk pedig már 18,5%-ra emelkedett.

Volvo EX90

Kínában még mindig rendkívül kevés elektromos autót adott el a vállalat, plug-in hibrid eladásai pedig még csökkentek is. Ez nem túl jó jel, mivel az ázsiai országban továbbra is elképesztő sebességgel alakul át a piac, és az előzetes adatok alapján 2022-ben 25% volt  ennek a két kategóriának az aránya, idén pedig 40%-ra nőhet.

A plug-in hibridek az USÁ-ban törték csak meg a trendet, itt a gyér, de legalább megbízhatatlan töltőhálózat miatt még mindig sokan nem mernek tisztán elektromosra váltani. Az előzetes adatok alapján ennek ellenére Amerikában a villanyautók eladásai ezzel együtt 66%-kal emelkedtek, így a Volvo 14 százalékos eredménye nem számít túl erősnek.

A svéd vállalat sajtóközleménye szerint 2021-ben 280 milliárd svéd korona forgalom mellett 20,3 milliárdos üzemi eredményt értek el (~2 milliárd USD), ami 7 százalékos haszonkulcsot jelentett. A vállalat 2022-es eredményét később teszik majd közzé.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.