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
auto

Új radarral és 11 kamerával érkezik a Tesla HW4

önvezetés

Gyakorlatilag azóta lehet tudni, hogy érkezik majd a HW4 (hardware 4), a Tesla vezetéstámogató és önvezető rendszereihez szükséges hardver legújabb generációja, amióta 2019 márciusában gyártásba került a HW3.

A frissítés azonban jóval több, mint a számítógép cseréje.

Új agy

Amikor a Tesla 2019 tavaszán bemutatta a HW3-as konfigurációt, a rendszer a már korábban is használt 8 külső kamerát, 12 ultrahangos szenzort és egy darab első radart vette igénybe, de az agyat az Nvidia hardveréről az autógyártó saját chipjére cserélték.

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

Az FSD számítógép első generációja kettő, 14 nm-es technológiával készülő, 260 mm2 alapterületű szilíciumlapkát tartalmaz, amelyben 6 milliárd tranzisztor van. A megoldás legnagyobb újítása az volt, hogy nem egy általános, a videókártyákból ismert GPU-t használt a mesterséges intelligencia futtatásához, hanem kifejezetten a neurális hálók hatékony kiszolgálásra terveztek egy chipet.

A gyártástechnológia azonban fejlődik, és egy ilyen új architektúrán is bőven van mit finomítani, módosítani, hogy kiaknázzák a lehetőségeit, ezért már akkor tudható volt, hogy a cég nem fogja az idők végezetéig változatlan formában gyártani a hardvert.

A HW4 központi egysége így már nem 14, hanem 4 nm-es csíkszélességgel, és nem a Samsungnál, hanem a TSMC-nél készül, a számítási teljesítménye pedig valószínűleg jóval nagyobb, mint az előző generációé volt.

A frissen napvilágot látott fotókat a HW4  számítógépről Green az ismert Tesla hekker tette közzé, és egy Model X-ből kiszerelt egységről készültek. Így most már elég nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy

már gyártásban is van a Tesla új FSD számítógépe.

Amióta a vállalat áttért az AMD Ryzen alapú infotainment rendszerre az FSD és szórakoztató rendszerek számítógépe egy szendvics szerkezetben egybe van csomagolva, köztük pedig egy a hűtést szolgáló folyadékhűtéses lap található. Az infotainment rendszerben azonban eddig a Radeon GPU egy külön áramköri lapon volt, ám most ezzel a váltással azt is ráintegrálták a Ryzen processzor NYÁK-jára, mint egy laptopban.

Főnix radar

Amióta a Tesla 2021 nyarán kivette a radart az autók rendszeréből, sok találgatás és félreértés kering az interneten a témában.

Musktól gyakran idézik, hogy azzal magyarázta a lépést, hogy a radar túl pontatlan, és amikor nem ugyanazt látja, mint a kamerák, akkor a rendszernek azt is el kell döntenie, hogy melyik szenzornak adjon igazat, ezért többet árt, mint használ.

Azonban a Tesla vezetője azt is hozzátette, hogy a radarnak emiatt sokat kell javulnia ahhoz, hogy érdemes legyen vesződni vele. Nem ekkor beszélt erről először, már más interjúkban is elmondta hogy egy a hagyományosnál nagyobb felbontású radar valóban hasznos lenne, és az évek alatt többször nyilvánosságra kerültek szabadalmak és belsős pletykák, amelyek arra utaltak, hogy a Tesla dolgozik egy HD radarnak nevezett eszközön.

Most úgy néz ki már el is készült a Phoenix (főnix) kódnéven emlegetett új radar, amelyet Green már az FSD kódjában is megtalált, és az amerikai hírközlési hatóság is jóváhagyott a gyártásra.

Új GPS, több kamera

Az új központi egység elemzése azt is megmutatta, hogy a Tesla új GPS modult szerelt az áramköri lapra, amely állítólag nagyobb pontosságot tesz lehetővé.

A HW2 rendszerektől kezdve nyolc kamera figyeli az autó környezetét és a HW3 ezt csak egy utastéri kamerával egészítette ki, azonban, most ebben nagy változás lesz.

Jelenleg az autó szélvédőjének közepén egy hármas kameraegység helyezkedik el, amelyet a két első sárhányó, a B-oszlopok és a hátsó csomagtérajtó kamerája egészít ki. Ennek az elrendezésnek a tapasztalatok szerint hátránya, hogy amikor az autó felhajtana egy útra, vagy átmenne egy kereszteződésen, eléggé be kell tolnia az orrát, hogy lássa, mi közeledik.

A korábban lencsevégre kapott prototípusok már árulkodtak arról, hogy a Tesla több megoldással is kísérletezik, és az is közismert volt már egy ideje, hogy az 1,2 megapixeles kamerákat új, 5 megapixeles modellekre cserélik.

Új kamerákat kaphatnak a Teslák

A most kiszerelt HW4 számítógép már 12 kameracsatlakozóval rendelkezik, amelyből egy tartalékként van megjelölve, egy pedig valószínűleg az utasteret figyeli. Ez 10 kamerát hagy a jelenlegi 8 helyett az autó környezetének érzékelésre.

Az áramköri lapkára nyomtatott rövidítések arra engednek következtetni, hogy a két új kamera az első lökhárító oldalaira kerül, korábbi hírek pedig arról szóltak, hogy az első hármas kameraegység egyik érzékelője a lökhárító közepére költözik.

Ez valószínűleg pontosan fenti vázolt helyzetekben segíti a szituációk gyorsabb érzékelését. Érdekesség, hogy állítólag a szélvédő központi – most már dupla – kameraegységének háza egy ventilátort is kap.

Lesz FSD a HW3-on?

Amióta az első hírek megérkeztek a HW4-ről, a szkeptikusok azóta kongatják a vészharangot, hogy ez bizony azt is jelenti, hogy a HW3 képtelen lesz a teljes önvezetésre. A Tesla azonban minden alkalommal – amikor ez felmerült – határozottan cáfolta.

Musk többször is úgy fogalmazott, hogy a HW3 is alkalmas lesz az önvezetésre, de mondjuk csak egy nagyságrenddel lesz biztonságosabb, mint egy emberi sofőr, míg a HW4 újabb nagyságrendet ugrik majd.

A fenti példával élve, a HW3 is át tud hajtani a kereszteződésen, csak kicsit lassabb, óvatosabb lesz, úgy csorog majd előre ahogy azt mi emberek tesszük, amikor nehéz belátni a keresztezendő utat. A HW4 új kamerapozíciói viszont előbb látják majd, hogy jön-e autó, mint az ember, a nagyobb teljesítményű számítógép pedig még gyorsabban dönti majd el, hogy befér-e két elhaladó autó közé.

A jelenlegi információk alapján egyébként nem lesz lehetséges a HW3 rendszerek HW4 frissítése.

A Tesla a számítógép fizikai kialakítását is áttervezte, ezért nem lenne egyszerű a csere már itt sem, de az új kamerákhoz új kábelkorbácsok is kellenének, amelyek beszerelése egészen biztosan nem lenne rentábilis.

Hamarosan elkészül a Tesla legújabb processzora – ez lenne a HW4?

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.