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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

A Tesla a szerda esti negyedéves pénzügyi jelentésében arról számolt be, hogy az árbevétele és a nyeresége szinte teljesen akkora lett, mint amire a Wall Street számított, a részvények rövid távon mégis eshetnek, mivel az autógyártás haszonkulcsa azon a vörös vonalon táncol, amit a piac még elfogadhatónak tart.

A pénzügyi jelentésről már írtunk, de az ezt követő telekonferencián mindig elhangzik pár érdekesség a termékek és a tervek kapcsán, úgyhogy most ezeket is csokorba szedtük.

No. 1

Lehet lassan vége annak a korszaknak, amikor külön villanyautós eladási toplistákról beszélünk, a Tesla ugyanis tegnap azt jelentette be, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján

az első negyedévben az európai autópiac (EU + EFTA + UK) eladási toplistájának élére állt a Model Y, és Amerikában is az első helyen végzett a típus a személyautó kategóriában.

Utóbbi kapcsán persze meg kell jegyezni, hogy az USA-ban tradicionálisan pickupból fogy a legtöbb, de azt ott nem személyautónak veszik, hanem külön truck toplistán tartják számon. Így az F-150 első helyére biztosan nem volt veszélyes a Model Y.

De ha már a pickup kategóriáról beszélünk, voltak hírek a Cybertruckról is.

Cybertruck

A cég amerikai álláshirdetéseiből az már eddig is látszott, hogy folyamatosan és egyre nagyobb számban keresik a munkatársakat a modell gyártáshoz, most pedig megerősítették, hogy folyamatosan épül a gyártósor Texasban és eközben továbbra is készülnek tesztautók a pilot üzemben.

Most először kézzelfogható dátumot is kaptunk az autó bevezetése kapcsán

a Tesla a harmadik negyedév végén – értsd. majd valamikor szeptemberben – tart egy hivatalos átadót is, ahol az első tulajdonosok megkapják a pickupjaikat.

Ugyanakkor emlékeztettek rá, hogy a gyártás felfuttatása itt is az S-görbét fogja követni, tehát eleinte nagyon lassan halad majd, aztán meredeken ível felfelé.

Mi idén maximum pár ezer Cybertruckot várunk.

4680

Az új akkucellák kapcsán megismételték, hogy a 2021-es akkunap alkalmával felvázolt várt eredmények, tehát az elérni kívánt teljesítmény és költség célok egy ötéves terv részét képezik és 2026-ig fognak minden elemet realizálni ezekből. Azt viszont már most is látják, hogy az új gyártósorok telepítési költsége 70 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos akkugyártás esetén. Megerősítették azt a korábbi értesülést, pletykát, hogy az austini gyárban már a második generációs 4680-asok gyártása folyik, és az előző negyedévhez képest 50 százalékkal nőtt a termelés és 12 százalékkal csökkent a selejtek aránya. A gyártási ütemet a költségek és a selejtek számára figyelemmel növelik.

A program része az új katódgyár beüzemelése is, amely már megépült a texasi gyár területén, és folyik a beüzemelése. Tesztüzemben már működik az újfajta katódgyártási eljárásuk, ami jelentősen csökkenti az energia és vízigényt, és az új üzemben ez kerül majd ipari méretben kiépítésre. Szintén ebbe a körbe tartozik a texasi lítium finomító építése, amelynek földmunkái májusban kezdődnek.

A cég képviselői ismét hangsúlyozták, hogy nem azért kezdenek anód és katód gyártásba, vagy lítium finomításba, mert be akarnának lépni ezekre a piacokra, hanem mert Észak-Amerikában egyszerűen nincs elég kapacitás, ezért azt kénytelenek maguk megteremteni.

Megapack

Ha már akkugyártás, akkor térjünk át a Megapackra és a Powerwallra. Bár új termékeket a konferenciahíváson nem akartak bejelenteni, elmondták, hogy folyamatosan fejlesztik az energiatárolós termékvonalat, és majd lesznek ezirányú újdonságaik. A madarak már egy pár hete csiripelik, hogy készül a Powerwall 3, ami LFP cellákat használ majd, de most erről nem tudtunk meg semmit, inkább az ipari megoldásokról beszéltek.

A Tesla Energy legerősebb negyedéve volt az előző, amikor rekord, közel 4 GWh kapacitást telepítettek energiatárolókból, és ezzel kapcsolatban megjegyezték, hogy még mindig nem érte el a lathropi gyáruk a tervezett évi 40 GWh gyártási ütemet, de az év második felében a második fázissal ismét meg fog ugrani ott a gyártás. A Tesla egyébként Sanghajban is épít egy Megapack gyárat (Megafactory), ezt a napokban jelentették be és most is kitértek rá.

Pénzügyi oldalon azt várják, hogy a bruttó nyereség 20 százalék felett lesz ebben az üzletágban is, és nem kizárt, hogy ezt már idén elérik. Hogy ez most pontosan mennyi, azt nem tudjuk, az üzletág 11%-ot jelentett, de ebben benne van a napelemes biznisz is, ami valószínűleg csökkenti, nem pedig növeli a mutató értékét.

Árazás, termelés

A vállalat napi szinten monitorozza az eladásokat, mivel – szemben a hagyományos szereplőkkel, amelyek technikailag a kereskedéseknek adják el a portékájukat – közel valós idejű adatik vannak a hálózatból. A vezérkar heti szinten ül össze átnézni az árazásukat, és ekkor döntenek a csökkentésekről, emelésekről is. Ezek célja a gyártási kapacitás maximális értékesítése.

Jelenleg még mindig úgy látják, hogy a rendelések száma a gyártási kapacitás felett van, és továbbra is úgy számolnak, hogy 1,8 millió autót adhatnak el idén (+40%), de ha semmi makrogazdasági vagy világpolitikai balhé nincs, akkor elméletben akár kétmilliósra is nőhet a gyártás (+50%). Kérdezték a menedzsmentet arról is, hogy mi lesz például a sanghaji gyártókapacitással, ha Berlin miatt kevesebb európai export kell, amire azt válaszolta Musk, hogy még mindig rengeteg olyan ország van, ahol nincsnek jelen, és épp ideje, hogy megkezdjék az árusítást. Számításunk szerint a Tesla jelenleg 42 országban van jelen, míg a BMW például 140, a Volkswagen Csoport 153, a Toyota pedig 170 országban árulja az autóit. Az is igaz ugyanakkor, hogy a három legnagyobb piacot (Európa, Kína, USA) már lefedték, ez pedig az autópiac 70 százalékát teszi ki.

A vállalat egy kérdésre válaszul azt is elmondta, hogy ők egyáltalán nem foglalkoznak az elemzők által követett villanyautópiac-részesedéssel, mert filozófiájuk szerint egyetlen autópiac van és ők azt figyelik, hogy ebből mekkora szeletet hasítanak ki, és még mekkorát tudnak megszerezni. Ennek is utánaszámoltunk egy kicsit, és a legfrissebb első negyedéves adatok alapján Európában 2,9, Kinában 3,2, az USA-ban pedig az autópiac 4,5 százalékát tették ki a Tesla eladásai.

A kereslet kapcsán a legnagyobb akadálynak a jegybanki alapkamatok emelkedést tartják, mivel ezek rendkívül megdrágították a hiteleket, így a vásárlók egy jó része nem tudja megengedni magának, hogy autót vásároljon.

Pénzügyi mutatók

A befektetőket és a tőzsdét talán ez a témakör érdekli legjobban, de nem biztos, hogy megnyugtatták őket a válaszok.

Musk szerint a vállalat 11,4 százalékos működési árrésével (operating margin) még mindig az iparág legjobbjai között van – ismét egy gyors fact check, a Toyota 6,85,  a Volkswagen 7,9, a BMW 9,82, a Mercedes 13,2 százalékot ért el 2022-ben, az idei számokra még várunk.

A Tesla vezetője szerint a legfontosabb számukra most az, hogy minél gyorsabban növeljék a globális flottát, mivel ha megérkezik az önvezetés, akkor az utólag rendkívül magas plusz bevételeket generál majd az eladott autókon.

Kisarkított példával azt mondta, hogy akár önköltségi áron is adhatnák az autókat, akkor is megtérülne ez később – és valószínűleg ez az a mondat mitől kirázta a hideg a Wall Street elemzőit.

Zach Kirkhorn a cég pénzügyi vezetője elmondta, hogy az első negyedévben a profitráta csökkenésnek felét egyszeri tételek tették ki, amelyek a korai gyártású Model S/X garanciális javításaihoz elkülönített összegekkel, illetve az korábbi Autopilot generációkkal kapcsolatosak, így ezek nem térnek vissza a következő időszakban. Tovább terhelte a cég számait a kiszállítási hullámok fokozatos kisimítása, amely ezúttal leginkább az S/X családot érintette.

A szakember szerint a cég a költségek csökkentésére koncentrál, amelyek egy része az irányításuk alatt van – így Austin, Berlin és a 4680-asok gyártásának felpörgetése, illetve az ellátási lánc lokalizálása segít majd a mutatókon. Külön kiemelték, hogy dolgoznak azon, hogy a berlini autók beszállítói is helyiek legyenek, Sanghajban ez közismerten a 99 százalékot is elérte már. A nyersanyagárak kapcsán ugyanakkor ki vannak téve a piac szeszélyeinek, de a lítium árának esése például segít még akkor is, ha alapvetően hosszútávú szerződésekkel dolgoznak. Az év második felében további kedvező folyamatokat várnak az alapanyagok árának alakulásában.

A vállalat stratégiája idén alapvetően az, hogy a lehető legtöbb pénzt költsék el hasznosan, az új modellekbe és gyártási kapacitásokba fektetve, hogy 2024-2025-ben, amikor ennek a recessziós hullámnak vége, a vállalat a lehető legjobb pozícióban várja a fellendülést. Hangsúlyozták, hogy egészségese nyereséget kívánnak fenntartani, hogy ezeket a terveket maguk finanszírozhassák.

FSD

Az önvezetés kapcsán kiemelték, hogy az FSD Beta programban eddig már 240 millió kilométert (150 millió mérföldet) vezettek le az autók, illetve az azokat felügyelő sofőrök, és hogy ez felbecsülhetetlenül érétkes adatokkal szolgál a fejlesztéshez.

Jelenleg azon dolgoznak, hogy újabb Nvidia GPU-k és a saját Dojo fejlesztésük segítségével tovább növeljék a cég számítógépparkjának számítási kapacitását, hogy minél gyorsabban tudják tanítani a neurális hálókat.

A vállalat továbbra is úgy látja, hogy minden HW3-mal, vagy az utáni hardverrel szerelt autójuk alkalmas lesz a teljes önvezetésre.

Musk egyébként azt mondta, hogy tisztában van vele, hogy az önvezetést mindig az aktuális év végére várja, ezért most csak nagyon óvatosan akar hasonlót ígérni, de a dolgok jelenlegi állása alapján optimista.

Vélemény

A fentiek kapcsán az érem mindkét oldalát látjuk, egyrészt az önvezetés egy olyan terület, egy kitaposatlan ösvény, a számítástechnikai fejlesztések határvonala, ahol menet közben írják a tankönyveket. Így teljesen elképzelhetőnek tartjuk, hogy már többször érezték közel a győzelmet, azonban bele-bele ütköztek olyan problémákba, amelyek áthidalhatatlannak bizonyultak, és ki kellett dobni a munka nagy részét. Ezt nevezték már korábban is lokális maximumnak. Másrészt viszont a sorozatos ígérgetés, majd csúszás mostanra teljesen hiteltelenné tette a publikusan kitűzött határidőket.

A cég azt mondja, hogy az FSD utólag majd több millió autón fog pénzt termelni, és kb. lényegtelen most hányan rendelik meg – globálisan 7, Amerikában 14 százalék körüli becsléseket olvastunk -, mert amikor majd ténylegesen bevezetik, rengetegen fognak előfizetni rá és ez egy közel 100 százalékos profittartalmú fix bevételi forrás lesz. Erre mondták korábban, hogy a szoftveripar profitrátáját hozza az autóiparba. Ez mind logikus, és továbbra is inkább csak az időhorizont a kérdéses, nem pedig az, hogy elérik-e majd a célt.

Véleményünk szerint azonban ezt senki egy centtel sem fogja beárazni a piacon amíg nem kapnak kézzelfogható bizonyítékot, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy ország, vagy egy amerikai állam jóváhagyja és a forgalomba engedi a Tesla FSD rendszerét, és az hónapokig balesetmentesen, vagy legalábbis komoly, fatális hibák nélkül működik. Ekkor nagyon gyorsan, nagyon nagyot fordulhat majd a helyzet, de a következő 1-2 negyedévben gondolkodó tőzsdét ez most jelenleg biztosan teljesen hidegen hagyja.

Tájékoztatás: a szerző Tesla részvényekkel rendelkezik.

2,5 milliárdra csökkent a Tesla nyeresége

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.