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
auto

Nyereséges a Ford, de 20 milliót veszít minden egyes villanyautón

üzlet
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

A Ford nemrég már előre igyekezett felkészíteni a piacot arra, hogy bátor lépése egyelőre csúnya piros számokat fog mutatni. A híres autógyártó egyike annak a kevés márkának, amely most már nyíltan felfedi, hogy hogyan áll az elektromos átállással, mennyit nyer, vagy bukik a villanyautókon. A legtöbb vállalat jelenleg még gondosan elrejti, a benzinesek és dízelek nyereségével takargatja ezeket az adatokat, ám a Volvo és a Ford már nem így tesz, és hamarosan a Renault is kiteríti a kártyáit.

Sokat bukik idén a villanyautóin a Ford

A Fordnál már hetekkel ezelőtt elmondták, hogy idén hárommilliárdos veszteséget várnak az új Model e üzletágtól, de az első negyedéves számokat azért így sem jó nézni.

Minden kezdet

A Model e névre keresztelt, január 1 óta létező, új villanyautós üzletág számait virtuálisan az elmúlt évre visszamenőleg is kiszámolta a vállalat, így az is kiderült, hogy mik a trendek a cég elektromos autós programja kapcsán.

Míg a megelőző négy negyedévben folyamatosan növekvő, 20-30 ezres eladásokat tudtak felmutatni, addig 2023 első három hónapjában mindössze 12 ezer villanyautót értékesített a vállalat globálisan – összehasonlításképp az összes autóeladásuk 600-700 ezer volt az időszakban. Erre részben magyarázat, hogy hetekig állt a Mach-E gyártása, hogy új akkupakkal és nagyobb gyártási képességgel térjenek vissza.

A villanyautók eladásai a cég által publikált, a kamatterhek és adók előtti EBIT számokban eddig is a negatív tartományban mozogtak, és szépen lassan 722 millió dolláros veszteségre nőttek, ami negatív 102 százalékos haszonkulcsot jelent. Népszerű metrikát használva úgy is mondhatnánk, hogy a Ford minden villanyautóján 20 millió forintot bukott.

400 százalékkal nőtt és 40 százalékkal csökkent a BYD nyeresége

A cég azonban eltökélt a program mellett, a Mach-E gyártása óránként 35 darabra nőtt a leállás után, és épül a BlueOval City, az új gyár, ami 2025-től az új, következő generációs elektromos pickupot gyártja majd, mégpedig végleges méretére hízva évi félmilliós darabszámban.

Szerencsére a hagyományos modellek (Blue) és a haszongépjárművek (Pro) gyártása továbbra is nyereséges, így a vállalat 41,5 milliárd dolláros bevétel (+20%) mellett 1,76 milliárdos adózott haszonra tett szert (EBIT $3,38 milliárd), ami 4,2 százalékos nettó haszonkulcsnak felelt meg. Tavaly ugyanekkor még 3,1 milliárdos veszteségről adtak számot, és az éves eredmény is -2 milliárd körül volt.

A vállalat adóssággal csökkentett készpénzállománya 27 százalékkal, 9 milliárd dollárra csökkent a negyedév végére. A Ford az év első három hónapjában 706 ezer hagyományos személyautót (+6,5%), 12 ezer elektromos modellt (-33%) és 337 ezer haszongépjárművet (+18%) adott el.

A cég megosztott egy érdekes statisztikát is a kettes szintű vezetéstámogató rendszerük kapcsán. A BlueCruise már 199 ezer járműben található meg, és a sofőrök az autópályákon 113 millió kilométert vezettek le a segítségével.

2,5 milliárdra csökkent a Tesla nyeresége

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.