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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Még másfél év, mire felpöröghet a Tesla Semi gyártása

elektromos teherautó
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

Elon Musk egy austini konferencián beszélt a kamion gyártásáról.

Nem túl meglepő amit mondott, de egy újabb bukott ígéretet jelenthet.

Több akku kell

A nagy hatótávú elektromos kamionok gyártásának legnagyobb akadálya, hogy a járműgyártóknak igazán nem éri meg temérdek sok aksit önteni egy ilyen projektbe, amíg ugyanannyi akkucellával több pénzt kereshetnek személyautóikon. Persze ez leginkább olyan cégekre, konszernekre vonatkozik, amelyek az autóik mellett gyártanak tehergépjárműveket is, de ma már kevés a független gyártó, szinte mindenki tartozik valahová. A világon egyre több akkugyár épül, így a termelés szépen fut fel, de az új üzemek beiktatása nem egy gyors folyamat, és eközben az elektromos járművek iránti kereslet is folyamatosan nő. Így például, ha igaz, hogy a Tesla Semi nagyhatótávú változata valahol 800-900 kWh közötti akkucellát használ, akkor egy kamion 10-11 Model Y-t eszik meg reggelire, márpedig szinte kizárt, hogy a gyártó tizenegyszer annyit keressen a Semin, mint a legnépszerűbb modelljén.

Musk most egy austini konferencián beszélt arról, hogy 2024 végéig kell várni arra, hogy jelentősen felpörögjön a Semi gyártása, mert több akkumulátorra van szükségük ehhez – írja a Reuters.

A bejelentés annyiból mindenképp csalódást keltő, hogy a Tesla 2024-re már 50 ezer kamion legyártását helyezte kilátásba, vagy legalábbis ilyen gyártási ütemet vizionált az év végére. A Tesla Semit 2017 végén jelentették be, és akkor 2019-es gyártást jelöltek meg, ám ez 2022-re csúszott.

Annyiban viszont szinte borítékolható volt ez a csúszás, hogy az előző év vége óta megtudtuk, a kamiont jelenleg a nevadai akkugyár közelében egy pilot gyártósoron készítik, amely legfeljebb párszáz darabos éves kapacitással bír. A cég azonban januárban azt is bejelentette, hogy bővítik a Giga Nevada épületét, és ide kerül majd a Semi végső, nagyüzemi gyártósora, illetve közvetlen mellett lesz egy 100 GWh éves kapacitásra tervezett 4680-as akkugyártó részleg is. A Giga Nevada jelenleg csak 2170-es cellákat használ, ezek kerülnek a Tesla nagyobb hatótávú Model 3 és Y autóiba, és kamionjaiba is.

3,6 milliárd dollárból bővítik a Tesla nevadai gyárát

A 4680-as cellák gyártása is jóval lassabban futott fel, mint tervezték, és jelenleg minden elérhető cella a kisakkus Model Y-ba kerül. Bár a vállalat már heti 1 milliónál is több ilyen akkucellát gyárt, ez csak 1-2 ezer autóra elég. Az austini gyárukban jelenleg több cellagyártó sor telepítése zajlik, ám ezek a Cybertruck szeptemberi induláshoz kellenek.

Várakozások szerint a Giga Nevada bővítése, illetve új akkugyártó sorai hozhatják majd el a Semi tömeggyártását, ám ez időbe telik. Addig kisebb szériák leszállítása várható pár kiemelt ügyfélnek, amely egyfajta tesztidőszaknak is felfogható. Sokatmondó, hogy bár a gyártó negyedévente közli gyártási és értékesítési számait, a kamion kapcsán mélyen hallgatnak, konkrét darabszámokat nem árultak el, csak annyit tudunk a Pepis nagyjából 100-at rendelt és ennek úgy a harmadát kapta meg.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.