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
auto

Model X hétköznapok #16: dugóba kerültem egy villanyautóval

villanyautózás a gyakorlatban
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Ebben a sorozatban egy hatéves, több mint 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző epizódban egy kellemetlen lemerülésről írtam, most viszont egy villanyautókról széles körben terjesztett tévhittel próbálok leszámolni.

Model X hétköznapok #15: nullára merítette magát a parkoló Tesla

Különösen télen futnak már évek óta ismétlődően nagy karriert a közösségi médiában a „megfagynak a dugóban a villanyautósok” mantrák, de a minap – nyár derekán – is olvastam olyan kommenteket, hogy mi lett volna szegény elektromos autósokkal, ha bekeverednek az M1 autópályán baleset miatt feltorlódott 20 kilométeres dugóba.

Az előző hétvégén Erdélyben jártunk, Románia pedig még nem a Schengeni övezet része, így a határon útlevél és csomagtér ellenőrzés van. Hazafelé a határon mi is közel fél órát sorakoztunk, miközben csak néhány száz métert tettünk meg. A mendemondák szerint le kellett volna merülnünk, de legalábbis megfőni a napon 60 fokra forrósodott utastérben, hiszen légkondiról szó sem lehet.

Ehelyett annyi történt, hogy 25% helyett 24%-os töltöttséggel érkeztünk a debreceni Superchargerhez, de nézzük meg alaposabban a számokat a Teslafi segítségévével.

10 óra 3 perckor, 41%-os töltöttséggel érkeztünk a nyírábrányi határátkelőnél várakozó autósor végére. Nem csak meleg volt, büdös is, hiszen a várakozó hagyományos autók jelentős része  járó motorral várakozott, egy részük azért, hogy használhassák a légkondit, mások azért, hogy ne kelljen néhány percenként újraindítani a motort. Ezért mi sem nyitottunk ablakot, inkább a klímát használtuk.

Sorakozás közben kétszer is kiszálltam, valamit elővenni a csomagtartóból és egyszer a gigantikus hátsó ajtókat is kinyitottuk a gyerekek miatt, így a klímának többször újra le kellett hűtenie az autót. Végig ment a Spotify, így a fedélzeti rendszernek is volt fogyasztása. Az araszoláskor jónéhányszor mozgásba kellett hozni nem csak az üresen is 2,4 tonnás Model X-et, de a mögé akasztott 640 kilós lakókocsit is.

A Teslafi mérése szerint a 25 perces sorakozás közben 0,82 kWh energiát használtunk fel, ami az akkunak kb. 1%-a. Mivel a következő tervezett töltőhöz 24%-kal érkeztünk, akkor is célbaértünk volna, ha 12 órát kell egy hasonló dugóban araszolnunk. Persze ha 12 óránál is hosszabb a dugó, akkor már takarékosságra, esetleg a tervezettnél előbbi töltésre kényszerültünk volna.

Várakozás közben az is eszembe jutott, hogy a határállomás dolgozóinak mekkora egészségügyi-életmódbeli előrelépést jelent majd, ha az elektromos járművek többségbe kerülnek.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás