Sok egyetemi kutatás, tanulmány, és energiaszakértő próbálta már megjósolni, hogy a világ, egyes kontinensek, vagy egyes országok mikor érik el az olajfogyasztásuk csúcsát, ami után az elektromos átállásnak köszönhetően már lefelé mutatnak majd ezek a grafikonok. Olyanra viszont még nem volt példa, hogy az egyik legnagyobb olajipari szereplő tegye fel a kezét, hogy már ott is vagyunk. Nem zöld álmodozók A Bloomberg vette észre, hogy két hónappal ezelőtt a Sinopec, Kína legnagyobb olajfinomító vállalata frissítette előrejelzését, amely 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 az eddigi prognózisokhoz képest két évvel korábban, már idén eléri benzinfogyasztásának csúcsát az ország. Csakhogy erre valahogy nem kapta akkor fel a sajtó a fejét, pedig történelmi mérföldkő a javából. Az olajcég nem is kertel, a csúcs elérésnek oka egyértelműen a villanyautók rohamos terjedése. Idén már az újautó eladások 25 százaléka tisztán elektromos (38 százaléka konnektoros) volt Kínában, és évek óta az ázsiai ország teszi ki a világ elektromos eladásainak nagyobb részét, tehát a kumulatív darabszám is szépen nő. Ahogy a hírportál is megjegyzi, az ilyen jóslatokkal óvatosan kell bánni, mert csak utólag tudjuk majd meg, hogy beigazolódtak-e, vagy gúny tárgyává válik aki leírta őket, ám most nem valami zöld szervezet, vagy egy piaci elemző, hanem Kína legnagyobb benzinszállítója mondja ezt. Márpedig nekik nem a zöld átállás reklámja az érdekük, hanem a fosszilis biznisz életben tartása. Az Xpeng 480 kilowattos villámtöltője. A Bloomberg emlékeztet rá, hogy saját, az energiaátállással foglalkozó csoportjuk (BNEF) már korábban is arra figyelmeztetett, hogy a Kínában amúgy is népszerű két és háromkerekű járműveknél már jóval előrébb tart az átállás, mint az autóknál, és az ezekkel megtett kilométerek 70 százaléka már ma is elektromos. A kínai autóflottának jelenleg még csak 5 százaléka elektromos, vagy plug-in hibrid, és az újabb benzinesek is jóval takarékosabbak, mint a régebbi autók, így már ez is elég ahhoz, hogy az üzemanyag-fogyasztás tetőzzön. A Sinopec adatai szerint a tetőpont elérésében annak is szerepe van, hogy a kínai taxik és egyéb autómegosztók flottájának már 40 százaléka elektromos, ráadásul ezek többet is futnak és már most a megtett kilométerek feléért felelnek. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!