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
auto

Mikor fog végre elkezdeni csökkenni a hagyományos autók száma?

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

Mint arról egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, a belsőégésű motoros járművek globális értékesítési számai 2017 óta csökkennek, és mivel ezzel párhuzamosan a villanyautók eladásai meredeken növekednek, ez a trend már aligha fog megfordulni. Ennek ellenére a világ útjain közlekedő hagyományos autók száma továbbra is növekszik, felmerül tehát a kérdés, hogy itt mikor láthatunk majd fordulatot.

A Gépjárműgyártók Nemzetközi Szervezetének adatai szerint 2015 és 2020 között világszerte 393 millió új személygépkocsit adtak el, ezzel egyidejűleg az autók globális állománya 949 millióról 1 milliárd 181 millióra emelkedett, a növekmény 232 millió volt 5 év alatt.

Ebből könnyedén kiszámolható, hogy az újonnan eladott autók körülbelül 40%-a egy roncstelepre kerülő autót szokott kiváltani, a 60%-a pedig az utakon közlekedő gépkocsik számát növeli.

A COVID előtt évi 60-70 millió új autó talált gazdára. Amennyiben a fenti arányok továbbra is fennmaradnak, és évi 65 milliós eladást veszünk alapul, akkor évente körülbelül 39 millió darabbal bővülhet a globális autóflotta.

Ez azt jelenti, hogy a hagyományos meghajtással rendelkező személygépkocsik számának csökkenéséhez a villanyautók eladásának el kell érnie az évi 40 millió darabot.

Globális autóeladások a COVID előtti években. Forrás: oica,net

Hogy állunk most? Tavaly 7,2 millió tisztán elektromos autó került forgalomba, idén az eladások várhatóan meg fogják közelíteni a 10 milliót. 2017-ben még 40 millióval nőtt a benzines és a dízeles autók száma, idén ez az érték jóval 30 millió alatt fog maradni, a növekmény tehát lassan megfeleződik. Ahhoz azonban, hogy csökkenést lássunk, még meg kellene négyszerezni az elektromos autók gyártását. A legutóbbi négyszereződés 3 évet vett igénybe, ami persze nem jelenti azt, hogy a következő 3 évben ismét hasonló növekedést fogunk látni, inkább csak egy viszonyítási pontként érdemes erre az adatra tekinteni.

Évi 40 millió, átlagosan 60 kWh-s akkumulátorral rendelkező EV 2,4 TWh akkumulátort igényelne.

Mivel a hibridek, az energiatárolók és az egyéb alkalmazások is felhasználnak néhány száz gigawattórányi akkucellát, a gyárak kapacitáskihasználtsága pedig 85-90% körül szokott alakulni, összességében bő 3 TWh gyártókapacitásra lenne szükség a 40 millió villanyautóhoz.

A Benchmark Mineral Intelligence előrejelzése szerint 2025-re kényelmesen el is érjük ezt az értéket.

Egy kWh akkumulátorhoz 0,85 kg lítium-karbonátra (vagy azzal ekvivalens nyersanyagra) van szükség, a 3 terawattórányi akkumulátor tehát évi 2,5 millió tonna lítium-karbonát kitermelését teszi szükségessé. Az évente kibányászott mennyiség jelenleg kicsivel kevesebb, mint egymillió tonna.

A  hozzávetőleges sarokszámok tehát, amelyeket érdemes megjegyeznünk: évi 40 millió új villanyautó, 3 TWh akkumulátorgyártó kapacitás, és 2,5 millió tonna lítium-karbonát, mindez szükséges ahhoz, hogy a hagyományos meghajtású autó száma csökkenésnek induljon. Becslésem szerint a legvalószínűbb, hogy ezek a feltételek leghamarabb a 2027-től 2029-ig terjedő időszakban fognak együttesen rendelkezésre állni – a szűk keresztmetszetet a bányászat jelenti.

Érdemes azonban szem előtt tartanunk, hogy valójában nem az autóállomány nagysága a legfontosabb mérőszám, mivel jellemző módon elsőként a nagy futásteljesítménnyel rendelkező járműveket cserélik le elektromosra, így az üzemanyag-fogyasztás hamarabb indulhat csökkenésnek, mint az üzemanyagot fogyasztó autók száma.

CrashWatch: már visszafordíthatatlan a hagyományos autók eladásának csökkenése

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by1zenBvbnpvcmktMS0yMDI1LTAzLTAxLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvZWxla3Ryb21vcy1hdXRvLXN6cG9uem9yaS0xLTIwMjUtMDMtMDEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.