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
auto

Kiderült milyen akku készül majd Debrecenben

elektromosautó-akkumulátor
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

A magyar és a német üzemében is gyártani fogja a CATL az új Shenxing akkumulátorát, amelyet augusztus közepén jelentettek be – írja a Reuters.

Az újítás az olcsóbb villanyautóknak ígér a drágábbakéhoz hasonló töltési időt.

Mindenkinek jár a gyors töltés

A világ legnagyobb akkumulátor gyártója, a kínai CATL augusztus 16-án jelentette be a Shenxing névre keresztelt új akkucelláját, amelynek neve egy ősi kínai kifejezés, és a gyorsaságra utal.

Az új aksi az LFP családba tartozik, azaz lítium-vas-foszfát celláról beszélünk, amelyhez sem problémás kobalt, sem drága nikkel nem kell, ezért, bár kisebb az energiasűrűsége mint a legnagyobb hatótávú autók aksijának, az olcsóbb modellek kedvelt akkucellája. Az LFP akkumulátor élettartama is legalább duplája a hagyományosabb NMC/NCA cellákénak, és nehezebben is gyulladnak ki, ám három lényeges tekintetben hátrányban vannak a drágább megoldásokkal szemben.

Az LFP cella energiasűrűsége alacsonyabb, így ugyanakkora akkupakkba kevesebb kapacitás (kisebb hatótáv) fér – ezen a CATL új M3P aksijának megoldásai akarnak nagyjából 10 százalékot javítani. A Shenxing akku ebben a tekintetben, jelen ismereteink szerint, nem hoz újítást, ám megold két további problémát, a hosszabb töltési időt, és a gyengébb teljesítményt a kemény hidegben.

A Shenxing cellákra épülő akkupakk a gyártó ígérete szerint 10 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra, és a mínusz tíz fokra hűlt akkupakknál sem tart ez tovább fél óránál.

Villámgyorsan tölthető népakkumulátort jelentett be a CATL

A vállalat most a müncheni autókiállításon azt jelentette be, hogy mind a tavaly év végén megnyitott német, mind az épülő magyar akkugyára is gyártani fogja az új akkumulátorokat is. A Shenxing gyártása még idén megkezdődik Kínában és jövőre már autókban is láthatjuk.

Arról azonban egyelőre nem érkeztek hírek, hogy a Shenxing gyártása kevesebb víz vagy energia felhasználásával járna, ahogy azt sem mondták, hogy ne kellene a készítés során a mérgező NMP oldószert használni. Ez utóbbit a gyártás során teljesen visszanyerik, az elkészült akkuban nincs, ám nem megfelelő kezelése és ártalmatlanítása súlyos következményekkel járhat, ahogy ezt a Samsung gödi gyára esetén láttuk. Ahhoz, hogy ezt a három problémát megoldják az új akkumulátort szárazelektródás eljárással kellene gyártani, ám legjobb tudásunk szerint, erről nincs szó.

Így gyárt akkut a CATL Debrecenben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.