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
auto
2024. 12. 03. kedd
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

Általában a Forbes magazin készíti el a világ leggazdagabb embereinek listáját, a Variety meg azt hozza le melyik hollywoodi színész vagy rendező mennyit kapott egy filmért. Az Automotive News most úgy gondolta, ők összeállítják az amerikai autóipari vezetők juttatásainak toplistáját.

Az eredmény nem feltétlenül azért érdekes, mert mások zsebében szeretnénk turkálni.

Mi a sok?

Mindjárt mutatjuk a sokkoló toplistát, azután pedig kicsit kibővítjük a táblázatot, és elmondjuk miért nem ennyire egyszerű a képlet.

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

# Név Autógyártó bTeljes kompenzációs csomag
1 Peter Rawlinson Lucid Group $379.029.183
2 Mary Barra General Motors $34.106.824
3 James Farley Ford Motor Company $18.340.695
4 Robert Scaringe Rivian Automotive $1.012.518
5 Henrik Fisker Fisker Inc. $783.255
6 Elon Musk Tesla Inc. $0

Az összeállítás természetesen azért keltett hatalmas feltűnést, mivel 2022-ben első helyen Peter Rawlinson, a Lucid vezérigazgatója áll, 379 millió dollárral – annak a Lucidnak a feje, amely az előző évet 1,3 milliárd dolláros veszteséggel zárta, azóta pedig már 3 milliárdos tőkeemelésre szorult, hogy ne fogyjon el a pénz a bankszámláról. Ennek fényében persze érthetetlen a hatalmas fizetés. A rend kedvéért, a GM tavaly 9,8 milliárdos, a Ford 2,1 milliárdos, a Tesla pedig 12,6 milliárdos adózott nyereséget ért el, míg a Rivian 6,7, a Fisker pedig, 0,54 milliárdos veszteséget termelt 2022-ben.

Talán már ebből is látszik viszont, hogy egy CEO fizetése nem csak az adózott nyereségtől függ, hanem egyéb más mérőszámokhoz is kötheti azt a részvényesek akaratát végrehajtó igazgatótanács. Így lehet a bevételekben elért mérföldkő, vagy az első termék sikeres sorozatgyártásának kezdete is a kijelölt cél. Különösen így van ez akkor, ha startupról, vagy olyan fiatal vállalatról van szó, amely a rendkívül tőkeigényes autógyártás világában még évekig nem fog nyereséget termelni. Ha a fizetés csak a nyereségtől függene, nem sokan jelentkeznének a vezetői pozícióra úgy, hogy akár egy évtizedig egy fillért nem kapnak. A 2003-ban alapított Tesla például 9 év után mutatta be az első nagy darabszámban gyártott autóját, a Model S-t, és 2020-ban termelt először nyereséget.

# Név Autógyártó Alapfizetés Egyéb ösztönzők Részvényopciók nyeresége Részvényopciók Egyéb
1 Peter Rawlinson Lucid Group $575.000 $0 $5.504.378 $372.928.375 $21.430
2 Mary Barra General Motors $2.100.000 $6.258.000 $0 $24.627.264 $1.121.560
3 James Farley Ford Motor Company $1.700.000 $2.754.000 $1.869.342 $10.620.588 $1.396.765
4 Robert Scaringe Rivian Automotive $650.000 $182.000 $0 $0 $180.518
5 Henrik Fisker Fisker Inc. $62.400 $710.000 $0 $0 $10.855
6 Elon Musk Tesla Inc. $0 $0 $0 $0 $0

Ha csak az alapfizetéseket nézzük, az már árnyalja a képet, ezek ugyanis kimondottan alacsonynak is tekinthetőek, ha egyik-másik vállalat mérettét nézzük. Mary Barra például a 156 milliárd dolláros forgalmú GM feje és 167 ezer ember főnöke, míg James Farley Fordja is közel ekkora, 158 milliárdos bevételre tett szert, és a 61 éves cégvezető alá 186 ezer munkavállaló tartozik. Ehhez képest az az 1-2 millió dollár igen szerény juttatás.

Ha csak tisztán az alapbéreket nézzük, akkor Rawlinson 650 ezer dollárja már kevésbé szúr szemet és csak a negyedik a hatos listán.

Ami miatt a Lucid vezetője mégis jól keresett tavaly, az a részvényopciós csomag volt, amelyet ilyenkor nagyon olcsón lehet megvásárolni, vagy akár ingyen is meg lehet szerezni. Ez viszont nem kerül készpénzbe a cégnek, az igazi ára az, hogy a vállalat új értékpapírokat bocsájt ki, ezzel csökkentve az összes részvény értékét. Ezt a megoldást mégis előszeretettel alkalmazzák a vállalatok, hiszen a részvények értéke a menedzsment teljesítményétől (is) függ, tehát a vezetők különösen motiváltak, hogy jól menjen a cégnek.

Jó példa erre Elon Musk kompenzációs csomagja, aki a látszat ellenére még nem az ENSZ segélyszállítmányaiból eteti a családját, pedig tavaly egy fillért sem kapott a Teslánál. A cégvezető, aki egyben a vállalat legnagyobb részvényese is, hivatalosan nem kap fizetést, ám jelentős részvényopciók illetik, ha a cég elér bizonyos mérföldköveket. Amikor az előző ilyen megállapodása kifutott, akkor 2021-ben 23 milliárd dollárnyi részvény ütötte a markát a 2018-as szerződésének köszönhetően. Azóta ismét ingyen dolgozik, jelenleg még nincs új csomagja, ami valószínűnek annak tudható be, hogy pár részvényes megtámadta az előző megállapodást, így megvárják az ítéletet az új szerződés előtt.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.