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 Ki ne szeretné akkor tölteni az elektromos autóját, amikor olcsóbb az áram? Nálunk erre egyelőre sajnos nincs lehetőség, nem úgy Németországban, ahol a müncheni székhelyű The Mobility House egy olyan új szolgáltatást vezetett be a piacra, amely az általa telepített töltőt használó elektromos autókat egy virtuális erőműbe integrálja. Azok az autósok, akik letöltik a vállalat Eyond nevű alkalmazását, és ezen keresztül vezérlik az otthoni töltésüket, a napon belüli árampiacon profitálhatnak a jármű rugalmasságának automatizált értékesítéséből. Ezzel nemcsak a töltés költségeit faraghatják lejjebb, hanem az ahhoz kapcsolódó széndioxid-kibocsátást is csökkenthetik. Az ajánlat feltétele, hogy az ügyfeleknek a Mobility House-nál kell előfizetniük az általuk kínált zöldáramra – ami állítólag nem lesz drágább, mint a piacon lévő hasonló ajánlatok. Az ügyfelek ezután az alkalmazáson keresztül vezérelt okos töltés révén bónuszpontokat gyűjthetnek, amelyek a következő havi villanyszámla összegét csökkentik. Minél több az okos töltés, annál több bónuszpont szerezhető, így optimális esetben akár 10 cent is lefaragható az áram kilowattóránkénti árából. A felhasználó az alkalmazásban megadhatja azt a minimális töltöttségi szintet, amellyel az autónak mindig rendelkeznie kell, így egy előre nem tervezett spontán utazás sem fog gondot okozni. E határértékig a töltés a csatlakoztatás után azonnal megtörténik. A felhasználó emellett megadhatja azt is, hogy mikor szeretne utazni, és az induláskor mekkora legyen a töltöttségi szint: pl. minden reggel 8 órakor legyen feltöltve az akkumulátor 85%-ig. Az autók az idejük nagy részében egy helyben állnak, ami azt jelenti, hogy jóval több idő áll rendelkezésre a kívánt töltöttségi szint eléréséhez, mint amennyire egyébként szükség lenne. Az alkalmazás ezt a rugalmasságot használja ki arra, hogy az energiapiacon bevételt generáljon. Ezt nevezi a Mobility House okos töltésnek, amiért a felhasználók havi bónuszban részesülnek. A háttérben a rendszer összesíti a csatlakoztatott elektromos autókat egy nagy virtuális erőműbe, és automatikusan szabályozza, hogy melyik jármű mikor, milyen teljesítménnyel töltődik, miközben figyelembe veszi az áram tőzsdei árát és a felhasználók által megszabott kereteket. Dinamikus tarifát több más szolgáltató is kínál, az Eyond azonban más elv szerint működik. A dinamikus tarifák esetében a felhasználó ki van téve az áram árának ingadozásából eredő kockázatoknak, amit nem mindenki vállal. A Mobility House ezzel szemben egy 12 hónapra szóló fix összegű tarifát kínál, amelyet az ügyfeleik csökkenthetnek az app segítségével. A másik különbség már kevésbé látható a felhasználó számára. A dinamikus tarifák esetében a legtöbb szolgáltató csak a villamosenergia-tőzsde másnapi piacát veszi figyelembe. Itt a tárgynapot megelőző napon aukciót tartanak, hogy az előrejelzett termelés és fogyasztás függvényében meghatározzák a következő nap összes negyedórás idősávjára vonatkozó villamosenergia-árat. A Mobility House nemcsak ezt a piacot veszi figyelembe, hanem a rövidebb távú, napon belüli piacot is. Ha a termelés és a fogyasztás a nap folyamán eltér az előző napi előrejelzésektől, akkor itt lehetséges a teljesítés előtti órákban, percekben is ügyletet kötni, így azok a piaci szereplők, akik eltértek a menetrendtől, az utolsó pillanatban még meg tudják venni/el tudják adni a kiegyenlítő energiát. Ezen a piacon tehát a rugalmasság az érték: ha egy villamosenergia-kereskedő módosítja termelését vagy fogyasztását, azzal pénzt kereshet. Hogyan működik az áramtőzsde? A túlkínálat – például a hajnalban termelt szélenergia – olcsóbbá teheti a villamos energiát, amit az elektromos autók képesek lehetnek felhasználni. A rugalmas töltésnek azonban nem csak anyagi előnyei vannak, a megoldás ugyanis megakadályozhatja, hogy egy drága és szennyező gázerőművet kelljen beindítani a csúcsidőszakban. „Most érett meg az idő egy ilyen tarifa bevezetésére” – mondta Marcus Fendt, a Mobility House ügyvezető igazgatója. „Már vannak intelligens mérőórák, amelyek szükségesek ehhez, vannak dinamikus villamosenergia-tarifák, és az elmúlt években nőtt az energiatárolás bevételi potenciálja a szabályozási piacon, és az Eyond most a járművek akkumulátorai számára is megnyitja ezt.” „Kezdetben ez egyirányúan történik majd” – teszi hozzá Fendt. Ez azonban csak előkészítése a következő lépésnek: jövőre a Mobility House a kétirányú töltést is be kívánja vezetni a piacra. A Chargepilot töltési és energiagazdálkodási rendszert is kínáló töltési megoldások szolgáltatója már korábban is számos tesztet végzett, és úttörőnek számít ezen a területen. Heiko Bayer, a The Mobility House termékigazgatója szerint még az egyirányú töltéssel is reális, hogy évente 2500 kilowattórát rugalmas módon töltsenek, és így 250 eurós jóváírást szerezzenek az ügyfeleik. Ha a kétirányú töltést is beépítik, szerinte ez lényegesen magasabb lehet. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!