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 Viszonylag régóta elérhetőek már azok a megoldások, amelyek segítségével a töltőre csatlakoztatott elektromos autók akkumulátorát fel lehet használni a megújuló energia váltakozó termelésének kiegyenlítésére, az ötlet gyakorlati megvalósítására azonban ezidáig nagyon kevés példa akadt. Ahhoz, hogy ez megváltozzon, és az áramszolgáltatók, illetve a hardvergyártók hajlandóak legyenek finanszírozni a szükséges fejlesztéseket, mindenképpen látniuk kell, hogy a villanyautósok részéről megvan-e a kellő nyitottság a technológia alkalmazására. Sokan úgy gondolják, hogy az emberek többsége túlságosan fél az akkumulátor esetleges degradációjától, ezért elzárkózna egy ilyen lehetőségtől, de hogy ez a feltételezés tényleg helytálló-e, azt valójában nem tudhattuk. Legalábbis eddig. A Civey piackutató intézet az Eon megbízásából nemrégiben 1500 német villanyautóst kérdezett meg a témában, akiknek a kétharmada már rendelkezik fotovoltaikus rendszerrel, további 19%-a pedig tervezi annak beszerzését. Az áramszolgáltató felmérése szerint az elektromos autóval és fotovoltaikus rendszerrel rendelkező lakástulajdonosok 83%-a szeretné valamilyen formában kihasználni a kétirányú töltésben rejlő lehetőségeket – azaz a jármű akkumulátorából származó áramot a háztartási vagy közüzemi hálózatba táplálni. A fotovoltaikus rendszerrel nem rendelkező háztartások 74%-a érdeklődik ez iránt. A megkérdezettek elsősorban a saját háztartásuk járműről történő energiaellátása iránt (V2H) érdeklődnek kiemelkedő arányban – a saját napelemes rendszerrel rendelkezők 84%-a, az ezzel nem rendelkezők 77%-a használná ezt a lehetőséget. A V2H segítségével a tulajdonosok a saját fotovoltaikus rendszerükből származó felesleges napenergiát a jármű akkumulátorában tárolhatják, és később, amikor már nem süt a nap, visszatáplálhatják azt otthonukba. Ez növeli az önfogyasztás mértékét, és csökkenti a hálózatból származó villamos energia mennyiségét. Kép: Hager Group A válaszadók némileg szkeptikusabbak voltak a tárolt energia hálózati visszatáplálásával kapcsolatban (vehicle-to-grid, röviden V2G). Ezt az opciót 65 %-uk használná – az arányok itt hasonlóak a napelemes rendszerrel rendelkező és a napelemes rendszerrel nem rendelkező lakástulajdonosok esetében. Ezzel szemben a válaszadók egynegyede mondta azt, hogy nem szeretne a hálózatba visszatáplálni, 10 százalékuk pedig nem tudott válaszolni a kérdésre. A kétirányú töltés széles körű elterjedése azonban valószínűleg még évekbe telik. Ennek oka, hogy még mindig nincsenek olyan elektromos autók tömegével a piacon, amelyek az Európában bevezetett CCS-szabványon keresztül alapfelszereltségként lehetővé tennék a kétirányú töltést – és alig vannak megfelelő töltők. Néhány autógyártó azonban már bejelentette, hogy hamarosan ilyen modelleket dob piacra, és a közeljövőben a kétirányú töltést támogató fali töltők is egyre nagyobb számban válnak elérhetővé a nagyközönség számára. Ennek ellenére a V2G-vel kapcsolatban még mindig vannak szabályozási akadályok, amelyeket a német kormánynak kell elhárítania. Ha okosan töltenek, az áramtőzsdén kereshetnek pénzt a német villanyautósok 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!