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
auto

Autógyárat vásárol, akkugyártót ad el a Nio

üzlet

A Nio az egyik legismertebb új, kínai prémium villanyautó-márka, de talán kevesen tudják, hogy autóit eddig a JAC készítette bérgyártásban. Arról viszont talán már többen hallottak, hogy a jelenleg a CATL és a CALB aksijait használó márka saját akkugyártást tervezett.

Most mindkét fronton változás történik.

Spórolnak

A Nio eladásai az idei év első kilenc hónapjában 33 százalékkal, 110 ezer darabra emelkedtek, de sajnos ezzel párhuzamosan a cég veszteségei 77 százalékkal – kerekítve – 2,2 milliárd dollárra nőttek. Így az autógyártó nemcsak új modelleket, de szerkezeti átalakítást is elhatározott.

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

Bár a Nio eddig a CATL és a CALB akkucelláit használta, a vállalat már egy ideje tervezi, hogy saját akkugyárral egészíti ki ezeket a forrásokat. A tervezett kínai üzem 2025-ben kezdhet termelni, és évi 40 GWh kapacitással rendelkezik majd – a hírek szerint egy a Tesla 4680-as celláihoz hasonló nagy hengeres formátumot terveznek gyártani. A vállalat még a konkurensektől, így a Giga Nevadából is csábított át szakembereket.

A Reuters azonban úgy értesült, hogy még idén év vége előtt külön, független cégbe szervezik a szárnyait még csak bontogató akkugyárat, amelyhez azután külső befektetőket is keresnek. Ez nemcsak az építés és a fejlesztések költségeit osztaná meg másokkal, de a cégen belül is megszűnne több pozíció, míg egyes alkalmazottakat más osztályok vennének át. Az üzlet része az akkugyártáshoz kapcsolódó szellemi tulajdon és a már megvásárolt tesztberendezések is.

Nio EL6

De furcsa mód nemcsak az épülő gyár eladásával, hanem gyárak vásárlásával is a spórolna a vállalat. A Nio autóit jelenleg nem saját maga, hanem partnere a JAC gyártja, de hamarosan ez is változhat.

December 4-én a kínai hatóságok bejegyezték ugyanis a márkát az autógyártók listájára, majd másnap a Nio bejelentette, hogy 442 millió dollárért megvásárolja a JAC két, jelenleg is nekik termelő gyárát. A lépéstől azt remélik, hogy 10 százalékkal csökkennek a költségek.

Beszáll a Geely a Nio akkucsere bizniszébe

Többször próbálkoztak

A CnEVPost információi szerint a Nio az elmúlt években már kétszer is próbálkozott a szükséges engedélyek beszerzésével, hogy saját maga gyárthasson, de ez eddig nem sikerült.

Először még 2016 elején próbálkoztak, amikor a központi kormányzat kiadta az utolsó 15 darab engedélyt az új villanyautó-gyártóknak. Az illetékesek azonban ekkoriban már keményebb feltételeket támasztottak, hogy megakadályozzák a gombamód szaporodó, de sorozatosan csődben végződő újabb és újabb autógyártók történetének ismétlődését. Csakhogy a Nio első modellje az ES8 nem készült el időben, és kicsúsztak a határidőből.

NIO ES8

2018-ban azonban már a helyi hatóságok hatáskörébe delegálták a kérelmek elbírálását, így az autógyártó ismét próbálkozott, de ekkor még nem érte el az éves darabszámra és forgalomra vonatkozó minimális követelményeket.

Így végül maradt a bérgyártás a JAC-nél, ám a messze nem felhőtlen kapcsolat mellett, ez azt is jelentette, hogy az elmúlt három évben 75, 100, illetve 160 millió dollárt kellett a partner részére kifizetniük. Tavaly a vállalat 122 ezer autót adott el, így ez autónként 1300 dollárnak felelt meg.

3000 embert bocsát el a Nio

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.