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
auto

Berlinben is gyárthatják majd a Tesla kamionját

elektromos teherautó
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

A tegnapi napon a Giga Berlinbe látogatott Elon Musk, és beszélt a gyárba érkező új projektekről is.

Ebből eddig csak egy volt ismert.

Óvatos megfogalmazások

Bár a látogatásról szóló német sajtóhírek kicsit bátrabb címekkel jelentek meg, érdemes észben tartani, hogy Musk nem új termékek bejelentése végett érkezett a gyárba, így konkrét gyártási időpontokról sem beszélt. A vállalat vezérigazgatója a gyújtogatás és a gyárleállás után, egy előre nem tervezett négyórás látogatást tett a gyárban, amelynek célja elsősorban a morál javítása volt.

A támadást követően gyakran előkerült, hogy a cég vajon marad-e Németországban, vagy legalábbis az új termékeket ott akarja-e majd gyártani, vagy esetleg máshol épít gyárat. Ez sem a jelenlegi munkaerő megtartásának, sem a toborzásnak nem tesz jót.

Musk a dolgozók kérdéseire is válaszolgatott a találkozó során, és itt hangzottak el az ominózus mondatok.

Egy a német Handelsblatt által látott videón valaki a Tesla Semiről kérdezte a cégvezetőt, aki erre úgy válaszolt, hogy, igen, szerinte lenne értelme a kamiont a Giga Berlinben is gyártani. Hogy ez már konkrét, a második fázisban építendő gyártócsarnokokat érintő terveket jelent-e, az viszont nem derült ki.

Hasonlóan megkérdezték Muskot a vállalat 25 ezer dolláros, Redwood kódnéven fejlesztett kisautójáról is, amelynek kapcsán a cégvezető már tavaly év végén megosztotta, hogy a Giga Berlinben is tervezik annak gyártását. A tervek ennek kapcsán nem változtak, válaszában Musk úgy fogalmazott, igen, hosszú távon mindenképp Berlinbe érkezik a típus.

A 25 ezer dolláros kisautó kapcsán a beszállítóktól folyamatosan az az információ szivárog, hogy a vállalat 2025 harmadik negyedévére tervezi a gyártás megkezdését, ekkorra kell készülniük az alkatrészekkel. A napokban az Evercore befektetési bank egyik elemzőjére hivatkozva több lap is azt írta, az új kis Tesla valószínűleg csak 2027-ben kerülhet piacra, ám ez a szalagcím nem egyezik a forrásanyaggal. Chris McNally egy a texasi gyárban tett látogatás után azt írta jelentésében, szerintük 2026-ban legfeljebb 500.000 darab készülhet a típusból, és az egymilliós darabszámra 2027-ig kell majd várni.

A Tesla jelenleg ismert tervei szerint az új típus gyártását a Giga Austin kezdi majd meg, és ha itt már megoldották az új gyártási módszerek gyermekbetegségeit, akkor replikálják a gyártósorokat Mexikóban, illetve további gyárakban.

Fizetésemelés

A látogatást követően a gyár üzemi tanácsának képviselője azt is megerősítette, hogy az inflációt kompenzáló prémium mellett 18 százalékot is elérő béremelést hajtanak végre a Giga Berlinben. Ez valószínűleg nem azt jelenti, hogy mindenki pont ennyit kap majd, és az időzítés sem lehet véletlen, hiszen hamarosan új üzemi tanácsot választ majd a gyár.

Sajtóhírek szerint a fizetési csomag részeként az alkalmazottak kedvezményes autóvásárlási lehetőséget is kapnak majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás