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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Berlinben is gyárthatják majd a Tesla kamionját

elektromos teherautó
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

A tegnapi napon a Giga Berlinbe látogatott Elon Musk, és beszélt a gyárba érkező új projektekről is.

Ebből eddig csak egy volt ismert.

Óvatos megfogalmazások

Bár a látogatásról szóló német sajtóhírek kicsit bátrabb címekkel jelentek meg, érdemes észben tartani, hogy Musk nem új termékek bejelentése végett érkezett a gyárba, így konkrét gyártási időpontokról sem beszélt. A vállalat vezérigazgatója a gyújtogatás és a gyárleállás után, egy előre nem tervezett négyórás látogatást tett a gyárban, amelynek célja elsősorban a morál javítása volt.

A támadást követően gyakran előkerült, hogy a cég vajon marad-e Németországban, vagy legalábbis az új termékeket ott akarja-e majd gyártani, vagy esetleg máshol épít gyárat. Ez sem a jelenlegi munkaerő megtartásának, sem a toborzásnak nem tesz jót.

Musk a dolgozók kérdéseire is válaszolgatott a találkozó során, és itt hangzottak el az ominózus mondatok.

Egy a német Handelsblatt által látott videón valaki a Tesla Semiről kérdezte a cégvezetőt, aki erre úgy válaszolt, hogy, igen, szerinte lenne értelme a kamiont a Giga Berlinben is gyártani. Hogy ez már konkrét, a második fázisban építendő gyártócsarnokokat érintő terveket jelent-e, az viszont nem derült ki.

Hasonlóan megkérdezték Muskot a vállalat 25 ezer dolláros, Redwood kódnéven fejlesztett kisautójáról is, amelynek kapcsán a cégvezető már tavaly év végén megosztotta, hogy a Giga Berlinben is tervezik annak gyártását. A tervek ennek kapcsán nem változtak, válaszában Musk úgy fogalmazott, igen, hosszú távon mindenképp Berlinbe érkezik a típus.

A 25 ezer dolláros kisautó kapcsán a beszállítóktól folyamatosan az az információ szivárog, hogy a vállalat 2025 harmadik negyedévére tervezi a gyártás megkezdését, ekkorra kell készülniük az alkatrészekkel. A napokban az Evercore befektetési bank egyik elemzőjére hivatkozva több lap is azt írta, az új kis Tesla valószínűleg csak 2027-ben kerülhet piacra, ám ez a szalagcím nem egyezik a forrásanyaggal. Chris McNally egy a texasi gyárban tett látogatás után azt írta jelentésében, szerintük 2026-ban legfeljebb 500.000 darab készülhet a típusból, és az egymilliós darabszámra 2027-ig kell majd várni.

A Tesla jelenleg ismert tervei szerint az új típus gyártását a Giga Austin kezdi majd meg, és ha itt már megoldották az új gyártási módszerek gyermekbetegségeit, akkor replikálják a gyártósorokat Mexikóban, illetve további gyárakban.

Fizetésemelés

A látogatást követően a gyár üzemi tanácsának képviselője azt is megerősítette, hogy az inflációt kompenzáló prémium mellett 18 százalékot is elérő béremelést hajtanak végre a Giga Berlinben. Ez valószínűleg nem azt jelenti, hogy mindenki pont ennyit kap majd, és az időzítés sem lehet véletlen, hiszen hamarosan új üzemi tanácsot választ majd a gyár.

Sajtóhírek szerint a fizetési csomag részeként az alkalmazottak kedvezményes autóvásárlási lehetőséget is kapnak majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.