PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Berlinben is gyárthatják majd a Tesla kamionját

elektromos teherautó
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

A tegnapi napon a Giga Berlinbe látogatott Elon Musk, és beszélt a gyárba érkező új projektekről is.

Ebből eddig csak egy volt ismert.

Óvatos megfogalmazások

Bár a látogatásról szóló német sajtóhírek kicsit bátrabb címekkel jelentek meg, érdemes észben tartani, hogy Musk nem új termékek bejelentése végett érkezett a gyárba, így konkrét gyártási időpontokról sem beszélt. A vállalat vezérigazgatója a gyújtogatás és a gyárleállás után, egy előre nem tervezett négyórás látogatást tett a gyárban, amelynek célja elsősorban a morál javítása volt.

A támadást követően gyakran előkerült, hogy a cég vajon marad-e Németországban, vagy legalábbis az új termékeket ott akarja-e majd gyártani, vagy esetleg máshol épít gyárat. Ez sem a jelenlegi munkaerő megtartásának, sem a toborzásnak nem tesz jót.

Musk a dolgozók kérdéseire is válaszolgatott a találkozó során, és itt hangzottak el az ominózus mondatok.

Egy a német Handelsblatt által látott videón valaki a Tesla Semiről kérdezte a cégvezetőt, aki erre úgy válaszolt, hogy, igen, szerinte lenne értelme a kamiont a Giga Berlinben is gyártani. Hogy ez már konkrét, a második fázisban építendő gyártócsarnokokat érintő terveket jelent-e, az viszont nem derült ki.

Hasonlóan megkérdezték Muskot a vállalat 25 ezer dolláros, Redwood kódnéven fejlesztett kisautójáról is, amelynek kapcsán a cégvezető már tavaly év végén megosztotta, hogy a Giga Berlinben is tervezik annak gyártását. A tervek ennek kapcsán nem változtak, válaszában Musk úgy fogalmazott, igen, hosszú távon mindenképp Berlinbe érkezik a típus.

A 25 ezer dolláros kisautó kapcsán a beszállítóktól folyamatosan az az információ szivárog, hogy a vállalat 2025 harmadik negyedévére tervezi a gyártás megkezdését, ekkorra kell készülniük az alkatrészekkel. A napokban az Evercore befektetési bank egyik elemzőjére hivatkozva több lap is azt írta, az új kis Tesla valószínűleg csak 2027-ben kerülhet piacra, ám ez a szalagcím nem egyezik a forrásanyaggal. Chris McNally egy a texasi gyárban tett látogatás után azt írta jelentésében, szerintük 2026-ban legfeljebb 500.000 darab készülhet a típusból, és az egymilliós darabszámra 2027-ig kell majd várni.

A Tesla jelenleg ismert tervei szerint az új típus gyártását a Giga Austin kezdi majd meg, és ha itt már megoldották az új gyártási módszerek gyermekbetegségeit, akkor replikálják a gyártósorokat Mexikóban, illetve további gyárakban.

Fizetésemelés

A látogatást követően a gyár üzemi tanácsának képviselője azt is megerősítette, hogy az inflációt kompenzáló prémium mellett 18 százalékot is elérő béremelést hajtanak végre a Giga Berlinben. Ez valószínűleg nem azt jelenti, hogy mindenki pont ennyit kap majd, és az időzítés sem lehet véletlen, hiszen hamarosan új üzemi tanácsot választ majd a gyár.

Sajtóhírek szerint a fizetési csomag részeként az alkalmazottak kedvezményes autóvásárlási lehetőséget is kapnak majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás