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
auto
2024. 11. 22. péntek

Naperőmű csökkenti az egyik legnagyobb hazai autókereskedő karbonlábnyomát

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

A szomszédunkban dúló háború következtében előálló energiaválság megmutatta, hogy mekkora kockázatot rejt a jelenlegi energiafüggőségünk. Nem elég, hogy a hazai fűtésrendszerek döntő többsége földgázból állítja elő a hőenergiát, de az elektromos áram piaca is végső soron a földgáz árához van láncolva, így amikor egekbe szökik ennek a szénhidrogénnek az ára, a nagyobbrészt atomerőművel megtermelt áram ára is drasztikusan megnő.

Hogyan működik az áramtőzsde?

Hogy ez mekkora problémát tud okozni egy-egy vállalkozás életében, azt nagyon jól példázták azok a sorozatos bezárások, amit az elmúlt években mindenki megfigyelhetett idehaza a saját környezetében. A kisebb éttermektől kezdve a műtrágyagyárakig sok vállalkozás vált veszteségessé az elszabaduló energiaárak miatt.

Aki viszont időben lépett, és kisebb vagy közepes vállalkozásként szaldós elszámolású naperőművet tudott telepíteni a tetőre, az óriási versenyelőnybe kerülhetett, hiszen éves összesítésben helyben megtermelhette az üzlet energiaigényét, aminek az árát egy fix díjon a telepítéskor kifizette, vagy akkor fixált konstrukció szerint megfinanszírozta.

A nagyobb energiaigényű vállalkozások hiába rendelkeznek adott esetben nagyobb tetőfelülettel, a nagyobb napelemes rendszereket már korábban is csak viszwattos rendszerben engedték telepíteni, így a teljes fogyasztást csak többszörösen túlméretezett rendszerrel lehetne ellensúlyozni.

Ilyen esetben kifizetődőbb lehet önállóan telepített és üzemeltetett naperőművel lefedni a vállalkozás áramigényét. Ilyen megoldás megvalósítása mellett döntött tavaly az új- és használtautó-értékesítésben évtizedek óta ismert vállalkozás a Petrányi Autó Kft. is.

„A napelemparkoknak kiadható engedélyek száma véges, ezért biztos voltam benne, hogy ez egy jó döntés lesz.” – mondta el a cégcsoport vezetője Petrányi Zoltán, hozzátéve, hogy a méretezésnél emiatt a jövőbeni igényeiket is igyekeztek figyelembe venni.

A cég Borsod-Abaúj-Zemplén megyében Kurityánban vett át egy előkészített projektet, ami másfél hektáros területen fél megawattos naperőmű megvalósítására rendelkezett engedéllyel és hálózati előkészítéssel. A cég olyan projektet keresett, ami képes lehet éves szinten 1 millió kWh (1 GWh) megtermelésére. A cégcsoport jelenlegi igénye ugyan csak 600 ezer kWh, így a cégcsoporton belül megtermelt zöld energia a jövőben fedezni tudja majd az elektromos autó töltéseket is.

A legtöbb ilyen parkot úgy tervezik, hogy csúcson tudjon 500 kW-tal termelni, de Petrányi Zoltán vállalkozóként inkább a túlpanelezés mellett döntött, hogy kevésbé ideális körülmények között is maximumon mehessen a termelés. Így a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kurityánban közel 1800 darab 450 wattos panel került fel a tartószerkezetekre, amivel a kevésbé napsütéses napokon is hosszabb ideig ki tudják használni a hálózati csatlakozás teljes kapacitását.

Bár a termelés egy jelentős része az esetükben egybeesik a szalonok és a szervizek fogyasztásával is, nyáron többet, télen kevesebbet termelnek, mint amit elhasználnak. De a beruházás alapvető célja az volt, hogy a zölden, házon belül megtermelt energia lefedje a saját fogyasztásukat, és ennyivel is csökkentsék a karbonlábnyomukat. A rendszer már ma is csökkenti az energiahordozók áringadozásával szembeni kitettségüket, de ha később a szén-dioxid kibocsátás után konkrétan fizetniük is kell a cégeknek, akkor a napelempark megléte anyagilag is óriási előnyt fog jelenteni.

A rendszer telepítésekor természetesen gondoltak az akkumulátorokra, így a rendszer könnyen kiegészíthető, de energiatárolóra egyelőre nem ruháztak be. Szeretnék megtanulni ennek a rendszernek az üzemeltetését és látni a számokat. Amennyiben a jövőben az akkumulátorok ára csökken és az ösztönzőrendszerek is támogatják az akkutelepítést, akkor abba is belevágnak majd. Addig is egy más szereplőkkel együtt kialakított energiaközösség és egy mérlegkör létrehozásán dolgoznak, amiben az így megtermelt tiszta áram a lehető leghatékonyabban felhasználható. A naperőmű januárban állt szolgálatba, március végén egy-egy napsütésesebb napon már elérte a termelése a 3,8 MWh-t is.

Mivel a naperőművek energiatermelése erősen függ az időjárástól, a menetrendezés, vagyis a várható termelés negyedórás bontásban való kiszámítása egy komoly feladat minden napelempark számára. Ehhez a Petrányi cégcsoport is külső partner segítségét veszi igénybe.

Amikor elkezdték a beruházást, akkor a 16-18%-os kamatszinten nem volt értelme megtérülést számolni, de akkor is lehetett látni, hogy az a szint nem maradhat fenn örökké. 5%-os kamat mellett 8 éves megtérüléssel lehet számítani, ami egy családi vállalkozás számára jól belátható időszak. Az önálló naperőmű mellett szólt az is, hogy míg az épületek tetejére szerelt napelemrendszerek növelik ugyan egy ingatlan értékét, de nem képviselnek külön értékét, addig egy különálló napelempark önállóan is piacképes.

(Fotók forrása: Petrányi-Autó)

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.