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 Három csuklós és hat szóló elektromos busszal, valamint egy hidrogén üzemanyagcellás autóbusszal bővítené flottáját Miskolc – szúrta ki egy pályázati felhívásban a magyarbusz.info. A kiírásból a fontosabb műszaki paraméterek is kiderülnek. A HUMDA múlt heti közleményéből már ismert, hogy az országosan megpályázott 4 db hidrogén busz közül egyet Miskolc tervez megvásárolni. Hidrogénüzemű buszokra is pályáztak a magyar városok A miskolciak már elkezdték az ismerkedést a hidrogénhajtással, ugyanis a városban egy hónapig már vendégeskedett – tesztüzemben – egy Solaris Urbino 12 electric H2 hidrogén üzemanyagcellás autóbusz, amely nyáron újra egy hónapos tesztre érkezik Miskolcra. Februárban Miskolcon tesztelik a hidrogénbuszt Most azt is megtudtuk, hogy milyen paraméterekkel rendelkező buszt vásárolna Miskolc. Nem határozták meg a jármű meghajtását biztosító elektromos vontatómotor elhelyezését, így az lehet központi elhelyezésű vagy akár kerékagymotor is, azonban központi meghajtásnál minimum 160 kW, vagy kerekenként legalább 120 kW teljesítmény a követelmény, minimum 8,6 kW/tonna névleges folyamatos teljesítménnyel. Solaris Urbino 12 electric H2 (Fotó: HUMDA) Az üzemanyagcellás autóbuszban legalább 30 kWh, és legfeljebb 50 kWh akkukapacitást és legalább 60 kW teljesítményű üzemanyagcellát kell beépíteni. A hidrogén tárolására szolgáló kompozit tartályok össztérfogatának legfeljebb 1500 liternek kell lenni. A busztól elvárt minimális hatótáv 350 km, a SORT 1 fogyasztásmérési jegyzőkönyv alapján. A hidrogén üzemű busz beszerzésére 100% támogatási intenzitású pályázat keretében kerülhet sor, a HUMDA 1 milliárdos keretösszegű pályázatán, amelyben országosan négy hidrogén-üzemanyagcellás busz megvásárlását tervezik. A hidrogén busz a közbeszerzési eljárás 15 hónapos időtartamát alapul véve, ideális esetben 2025 végéig megérkezhet a városba. A hidrogén busz töltésére – legalábbis jelen pályázat keretében – nem épül Miskolcon hidrogéntöltő-állomás, így a töltést az egy hónapos tesztüzemben alkalmazott megoldással, azaz mobil töltőegységgel és tréleres hidrogénszállítással, saját telephelyen tervezik megvalósítani az első közforgalmú hidrogénkút megépüléséig. Korábbi információnk szerint ezzel a módszerrel a buszok hidrogén tartályát nem lehet teljesen feltölteni, mivel a tréleres hidrogénszállítás esetén a maximális megengedett nyomás 200 bar, a buszok tartálya pedig 350 bar nyomásnál lenne tele, így a pályázatban elvárt 350 km hatótáv is arányosan 200 kilométerre csökkenhet, amíg nem épül Miskolcra hidrogén töltőállomás, melynek költségei ismereteink szerint már egy töltőfej esetén is milliárdos nagyságrendet jelentenek, azaz az egyetlen kb. 250 millió forintból beszerezett buszhoz 1 milliárd forintos töltőre lenne szükség, hogy képes legyen a 350 km-es hatótávra. A tisztán elektromos autóbuszok töltése jelenleg is megoldott Miskolcon, ugyanis az MVK Zrt. flottájában már közel két éve fut 10 db BYD szóló elektromos busz, melyekhez egy tíz szatelitből álló KEMPOWER töltőállomást is kiépítettek, és a most beszerezni tervezett 9-13 buszhoz további 4 szatelitet építenének ki a pályázat keretében. A most kiírt felhívásban alapmennyiségként 3 darab, opcióban pedig további 1 csuklós autóbuszt szeretne beszerezni az MVK Zrt. A buszok lehetnek két hajtott tengellyel rendelkező járművek is, de alapvetően tolócsuklós villanybuszok megajánlását kérik. Az elvárt motorteljesítmény egy beépített villanymotor (azaz központi meghajtás) esetén legalább 160 kW, két erőforrás esetében pedig egységenként legalább 120 kW. A legnagyobb gördülő össztömegre vonatkoztatott, minimálisan elvárt tartós motorteljesítmény legalább 8 kW/tonna. A csuklós buszok minimális akku kapacitását legalább 400 kWh-ban határozták meg, amely az UITP SORT 2 előíráson alapuló fogyasztásmérések alapján, folyamatos üzem mellett legalább 300 kilométeres hatótávolságot biztosít egy feltöltéssel. Miskolc 10 db szóló elektromos BYD busza együtt már több mint egymillió kilométert futott, miközben 200 millió forintot takarítottak meg a városnak (fotó: MVK Zrt.) A 12 méteres szóló elektromos buszokból 6 darabot, plusz opcionálisan további 3 járművet szereznének be. A járműveket meghajtó villanymotor elhelyezését itt sem kötötték meg, az lehet központi vagy kerékagymotor is, az elvárt teljesítmény a hidrogén üzemanyagcellás buszokkal azonosan 160, illetve 120 kW, minimum 8,6 kW/tonna névleges folyamatos teljesítménnyel. A szóló buszoknál szintén 300 km-es minimális hatótávot várnak el, ehhez azonban itt elegendő a 300 kWh-s akku kapacitás. Túl az egymillió kilométeren a miskolci villanybuszok Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!