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 A villanymotorok sokkal szélesebb fordulatszám-tartományban képesek működni a belső égésű motoroknál, ezért a legtöbb elektromos autóban nincs sebességváltó. Ugyanakkor a villanymotorok hatásfoka is változik a fordulatszám függvényében, ezért gyakran kell kompromisszumot kötni, hogy városi tempóban vagy autópályás használatban legyen hatékony egy villanyautó. A problémát a Porsche a Taycanban egy kétfokozatú automata sebességváltóval kezelte, az összkerekes modelleknél pedig az egyik motort egyenletes haladásnál gyakran leválasztják, tengelykapcsolóval vagy elektronikusan, és ezért használ a Tesla egyes típusokban elől és hátul eltérő működési elvű villanymotort. Munro: a nyugati autógyártók önmaguk árnyékai lesznek Sandy Munro neve már ismerősen csenghet olvasóink számára, az autóipari veterán cége azzal foglalkozik, hogy apró darabokra bontja az autóipar újdonságait, amelyről részletes elemzéseket készít, melyet a konkurenciának, vagy akár a gyártóknak saját maguknak értékesít, így a legjobb gyakorlatokat eltanulhatják egymástól. A cég elektromos hajtásrendszerekkel foglalkozó mérnöke, Paul Turnbull ezúttal a Kia EV9 motorjának egy ötletes, hatékonyságnövelő megoldását mutatta be. A háromfázisú motorok álló része hagyományosan három csatlakozóval rendelkezik. A Hyundai csoport korábbi, például az Ioniq 5 modellbe épített motorjánál már 4 kivezetést alkalmaztak, így a motor gerjesztését felhasználták arra, hogy a 800 voltos rendszerű jármű akkumulátorát 400 voltos töltőről is tölteni tudják. Az Ioniq 5 töltőbajnok a kisebb teljesítményű töltőkön is Ez a trükk teszi lehetővé, hogy az e-GMP platformra épülő modellek a 400 voltos töltőoszlopok maximális teljesítményét képesek legyenek felvenni szinte a teljes töltési folyamat során, legalábbis kb. 100 kW teljesítményig. Az EV9 motorjánál, amelyet egyébként a Vitesco gyárt, tovább léptek, és 6 kivezetéssel látták el az állórészt, azaz mindhárom fázis tekercselésének mindkét vége hozzáférhető. Minden, amit az elektromotorokról tudnod kell Ezzel lehetőség nyílt ugyanazt a motort delta és csillag kapcsolásban is működtetni, melynek előnye, hogy csillag kapcsolásnál alacsony fordulaton nagy nyomaték áll rendelkezésre, amely a városi forgalomban jön jól, delta kapcsolásnál viszont nagy sebességnél nagy teljesítményt ad le a motor, így autópályán is hatékonyabban üzemelhet a jármű ugyanazzal a villanymotorral. A hat kivezetéses motorokat már korábban is alkalmaztak ugyan, de nem elektromos autókban. Az ipari használatú háromfázisú aszinkron motorokat a frekvenciaváltók elterjedése előtt csillag-kapcsolásban indították, mivel így indításkor a névleges áram harmadára csökken a delta-kapcsoláshoz viszonyítva, igaz cserében az indítónyomaték csak a névleges nyomaték 20-50 százaléka. Miután a motor felvette az üzemi fordulatszámát, delta-kapcsolásba váltva névleges terheléssel üzemelhet a motor. A KIA EV9 motorja (fotó: Munro Live / Facebook) A KIA EV9 esetében az igazi varázslat tulajdonképpen nem a motorban, hanem az inverterben történik. Kb. 70 km/h sebességnél a motort menet közben, terhelés alatt, a járművezető számára észrevétlenül állítják át csillagból delta kapcsolásba, így városi közlekedésnél és autópályán egyaránt maximalizálják a hatékonyságot, vagy ha úgy tetszik, csökkentik az energiafelvételt. Címlapkép: Munro Live / Youtube 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!