A villanymotorok sokkal szélesebb fordulatszám-tartományban képesek működni a belső égésű motoroknál, ezért a legtöbb elektromos autóban nincs sebességváltó. Ugyanakkor a villanymotorok hatásfoka is változik a fordulatszám függvényében, ezért gyakran kell kompromisszumot kötni, hogy városi tempóban vagy autópályás használatban legyen hatékony egy villanyautó. A problémát a Porsche a Taycanban egy kétfokozatú automata sebességváltóval kezelte, az összkerekes modelleknél pedig az egyik motort egyenletes haladásnál gyakran leválasztják, tengelykapcsolóval vagy elektronikusan, és ezért használ a Tesla egyes típusokban elől és hátul eltérő működési elvű villanymotort. Munro: a nyugati autógyártók önmaguk árnyékai 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 Sandy Munro neve már ismerősen csenghet olvasóink számára, az autóipari veterán cége azzal foglalkozik, hogy apró darabokra bontja az autóipar újdonságait, amelyről részletes elemzéseket készít, melyet a konkurenciának, vagy akár a gyártóknak saját maguknak értékesít, így a legjobb gyakorlatokat eltanulhatják egymástól. A cég elektromos hajtásrendszerekkel foglalkozó mérnöke, Paul Turnbull ezúttal a Kia EV9 motorjának egy ötletes, hatékonyságnövelő megoldását mutatta be. A háromfázisú motorok álló része hagyományosan három csatlakozóval rendelkezik. A Hyundai csoport korábbi, például az Ioniq 5 modellbe épített motorjánál már 4 kivezetést alkalmaztak, így a motor gerjesztését felhasználták arra, hogy a 800 voltos rendszerű jármű akkumulátorát 400 voltos töltőről is tölteni tudják. Az Ioniq 5 töltőbajnok a kisebb teljesítményű töltőkön is Ez a trükk teszi lehetővé, hogy az e-GMP platformra épülő modellek a 400 voltos töltőoszlopok maximális teljesítményét képesek legyenek felvenni szinte a teljes töltési folyamat során, legalábbis kb. 100 kW teljesítményig. Az EV9 motorjánál, amelyet egyébként a Vitesco gyárt, tovább léptek, és 6 kivezetéssel látták el az állórészt, azaz mindhárom fázis tekercselésének mindkét vége hozzáférhető. Minden, amit az elektromotorokról tudnod kell Ezzel lehetőség nyílt ugyanazt a motort delta és csillag kapcsolásban is működtetni, melynek előnye, hogy csillag kapcsolásnál alacsony fordulaton nagy nyomaték áll rendelkezésre, amely a városi forgalomban jön jól, delta kapcsolásnál viszont nagy sebességnél nagy teljesítményt ad le a motor, így autópályán is hatékonyabban üzemelhet a jármű ugyanazzal a villanymotorral. A hat kivezetéses motorokat már korábban is alkalmaztak ugyan, de nem elektromos autókban. Az ipari használatú háromfázisú aszinkron motorokat a frekvenciaváltók elterjedése előtt csillag-kapcsolásban indították, mivel így indításkor a névleges áram harmadára csökken a delta-kapcsoláshoz viszonyítva, igaz cserében az indítónyomaték csak a névleges nyomaték 20-50 százaléka. Miután a motor felvette az üzemi fordulatszámát, delta-kapcsolásba váltva névleges terheléssel üzemelhet a motor. A KIA EV9 motorja (fotó: Munro Live / Facebook) A KIA EV9 esetében az igazi varázslat tulajdonképpen nem a motorban, hanem az inverterben történik. Kb. 70 km/h sebességnél a motort menet közben, terhelés alatt, a járművezető számára észrevétlenül állítják át csillagból delta kapcsolásba, így városi közlekedésnél és autópályán egyaránt maximalizálják a hatékonyságot, vagy ha úgy tetszik, csökkentik az energiafelvételt. Címlapkép: Munro Live / Youtube 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!