PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 09. 20. péntek

A villanymotorok sokkal szélesebb fordulatszám-tartományban képesek működni a belső égésű motoroknál, ezért a legtöbb elektromos autóban nincs sebességváltó.

Ugyanakkor a villanymotorok hatásfoka is változik a fordulatszám függvényében, ezért gyakran kell kompromisszumot kötni, hogy városi tempóban vagy autópályás használatban legyen hatékony egy villanyautó. A problémát a Porsche a Taycanban egy kétfokozatú automata sebességváltóval kezelte, az összkerekes modelleknél pedig az egyik motort egyenletes haladásnál gyakran leválasztják, tengelykapcsolóval vagy elektronikusan, és ezért használ a Tesla egyes típusokban elől és hátul eltérő működési elvű villanymotort.

Munro: a nyugati autógyártók önmaguk árnyékai lesznek

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

Sandy Munro neve már ismerősen csenghet olvasóink számára, az autóipari veterán cége azzal foglalkozik, hogy apró darabokra bontja az autóipar újdonságait, amelyről részletes elemzéseket készít, melyet a konkurenciának, vagy akár a gyártóknak saját maguknak értékesít, így a legjobb gyakorlatokat eltanulhatják egymástól.

A cég elektromos hajtásrendszerekkel foglalkozó mérnöke, Paul Turnbull ezúttal a Kia EV9 motorjának egy ötletes, hatékonyságnövelő megoldását mutatta be.

A háromfázisú motorok álló része hagyományosan három csatlakozóval rendelkezik. A Hyundai csoport korábbi, például az Ioniq 5 modellbe épített motorjánál már 4 kivezetést alkalmaztak, így a motor gerjesztését felhasználták arra, hogy a 800 voltos rendszerű jármű akkumulátorát 400 voltos töltőről is tölteni tudják.

Az Ioniq 5 töltőbajnok a kisebb teljesítményű töltőkön is

Ez a trükk teszi lehetővé, hogy az e-GMP platformra épülő modellek a 400 voltos töltőoszlopok maximális teljesítményét képesek legyenek felvenni szinte a teljes töltési folyamat során, legalábbis kb. 100 kW teljesítményig.

Az EV9 motorjánál, amelyet egyébként a Vitesco gyárt, tovább léptek, és 6 kivezetéssel látták el az állórészt, azaz mindhárom fázis tekercselésének mindkét vége hozzáférhető.

Minden, amit az elektromotorokról tudnod kell

Ezzel lehetőség nyílt ugyanazt a motort delta és csillag kapcsolásban is működtetni, melynek előnye, hogy csillag kapcsolásnál alacsony fordulaton nagy nyomaték áll rendelkezésre, amely a városi forgalomban jön jól, delta kapcsolásnál viszont nagy sebességnél nagy teljesítményt ad le a motor, így autópályán is hatékonyabban üzemelhet a jármű ugyanazzal a villanymotorral.

A hat kivezetéses motorokat már korábban is alkalmaztak ugyan, de nem elektromos autókban. Az ipari használatú háromfázisú aszinkron motorokat a frekvenciaváltók elterjedése előtt csillag-kapcsolásban indították, mivel így indításkor a névleges áram harmadára csökken a delta-kapcsoláshoz viszonyítva, igaz cserében az indítónyomaték csak a névleges nyomaték 20-50 százaléka. Miután a motor felvette az üzemi fordulatszámát, delta-kapcsolásba váltva névleges terheléssel üzemelhet a motor.

A KIA EV9 motorja (fotó: Munro Live / Facebook)

A KIA EV9 esetében az igazi varázslat tulajdonképpen nem a motorban, hanem az inverterben történik. Kb. 70 km/h sebességnél a motort menet közben, terhelés alatt, a járművezető számára észrevétlenül állítják át csillagból delta kapcsolásba, így városi közlekedésnél és autópályán egyaránt maximalizálják a hatékonyságot, vagy ha úgy tetszik, csökkentik az energiafelvételt.

Címlapkép: Munro Live / Youtube

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.