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
auto
2024. 07. 27. szombat

E-pedál technológiával érkezik az új Nissan LEAF

Az elektromos autók (és most kivételesen értsük ide a hagyományos hibrideket is) egyik legkedvesebb képessége, hogy lassításnál a mozgási energiából nem hőt, hanem újra felhasználható elektromos energiát állítanak elő. Így a piros lámpa előtti lassításnál elveszett energia egy jelentős részét (természetesen nem az egészet, hiszen az fizikai képtelenség lenne) fel tudjuk használni a gyorsításhoz. Lényegében ebből adódik a legegyszerűbb hibrid autók fogyasztáscsökkenése is, hiszen a lassításkor generátorként működő motorral termelt energiát használva tudja újra mozgásba lendíteni az autót.

Az elektromos autókban ez a regeneratív fékezés különböző erősségűre van behangolva, de olyan autó is akad, amiben az autós a saját ízléséhez igazodóan tudja beállítani a motorfék erejét. Ahol erős a motorfék, ott a gyorsító pedál felengedésekor az autó komoly lassulásba kezd, így a vészfékezést és a komplett megállást leszámítva az autó sebessége egy pedállal is kontrollálható. A hagyományos autók után ez elsőre furcsa, de gyorsan megszokható és megszerethető. Amely autóknál ez a motorfék gyenge, ott a regeneratív fékezés erejét a fékpedál lenyomásával lehet szabályozni.

A Nissan LEAF-ekben a lassító hatást felszereltségtől függően két- vagy háromféle erősségre lehet beállítani. Normál módban (D) a motorfék minimális, a regeneratív fékezés a fékpedál enyhe lenyomásakor aktiválódik. Eco módban már jelentős lassulás érezhető, ha felemeljük a lábunkat a pedálról. A magasabb felszereltségű modellekben elérhető B mód az Eco móddal kombinált D módnál is egy kicsivel nagyobb mértékű regeneratív fékezést aktivál. Ezek közös jellemzője azonban, hogy az autót egyik sem állítja meg teljesen, szükség van a fékpedál aktív használatára.

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

Új Nissan LEAF – e-Pedal előzetes (forrás: Nissan)

A Nissan LEAF hamarosan érkező következő verziójában bemutatkozó e-Pedal funkció azonban valós egy pedálos vezetési élményt ígér. A kapcsolóval külön aktiválható funkció segítségével az autó a gyorsító pedál fokozatos felengedésével lassítható, és akár teljesen meg is állítható. Tejes megállásnál a funkció akár lejtőn vagy emelkedőn is megfogja az autót, meggátolva az előre vagy hátragurulást. A Nissan közleménye szerint az autós az vezetés 90%-át meg tudja oldani pusztán az e-Pedal használatával, ami kényelmesebbé és élvezetesebbé teheti a városi forgalomban való közlekedést.

Az új Nissan LEAF leleplezésére 2017. szeptember 6-án kerül sor Tokióban, és a várakozások szerint akár már idén megkezdődhet a forgalmazása.

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

Villanyautósok