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
auto
2024. 11. 22. péntek

Brutálisak a novemberi Tesla eladások Norvégiában

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

November elején indítottuk cikksorozatunkat a Tesla értékesítési adatainak alakulásáról és a tervek szerint minden hónapban megnézzük, illetve megbecsüljük majd a számokat. Az októberi adatokat itt lehet elérni, a novemberről pedig majd nagyjából 1 hét múlva tudunk érdemben nyilatkozni. Most mégis „rendkívüli kiadással” jelentkezünk, mert valami nagyon furcsa dolog történik Norvégiában.

Tesla bolt Oslóban. Forrás: dn.no

A skandináv ország három szempontból is fontos nekünk:

Egyrészt az évek óta kedvező villanyautós környezetnek (adókedvezmények)  és a tehetős és környezettudatos lakosságnak köszönhetően a világon kiemelkedő az elektromos autók részesedése az eladásokból. Idén októberben például az BEV (tisztán elektromos) és PHEV (hibrid) autók az új autó eladások 43%-át tették ki, ami döbbenetes. Másrészt az ország a Tesla európai zászlóshajója, még akkor is, ha Nagy Britannia lassan kezdi átvenni az első helyet a rangsorban. Végül pedig, a fejlett közigazgatási rendszernek köszönhetően, minden nap, szinte valós időben követhetjük a www.teslastats.no segítségével az új Tesla regisztrációkat – ez is egyedülálló a világon.

A Tesla idei eladási Norvégiában. Erősen kilóg a november. Forrás: teslastats.no

No, de ne kerteljünk tovább, még a végén megvádol a kedves olvasó, hogy szenzációhajhász címmel csaltam ide. 2017 novemberében a Tesla majd ezer, egészen pontosan 987 új autót regisztrált Norvégiában ami bődületesen jó szám.

Mint az említett sorozatindítóban elmagyaráztuk, a Tesla gyártási és szállítási rendszere miatt az eladások egy elég szabályos ciklust követnek. A negyedév első két hónapja elég lapos, majd az utolsó hónapban jön a tűzijáték. Éppen ezért, érdemes összehasonlítani, hogyan festettek a negyedévek második hónapjai idén? A fenti grafikonon pirossal ki is emeltük, de nem nehéz látni mi lóg ki a sorból:

  • február: 100 autó
  • május: 226 autó
  • augusztus: 195 autó
  • november: 987 autó

A 4. negyedév is viszonylag szokványosan indult, már ha az októberi 295 autót szokványosnak lehet mondani, hiszen ez egy átlagos „első hónap” 3-4 szerese. A november azonban egészen elképesztő módon az év második legjobb hónapja lett a maga közel ezer autójával.

Nos a sok bombasztikus szám és jelző után, azért próbáljuk kicsit lehűteni a várakozásokat. Nagyon veszélyes lenne csak 1 ország, 1 adatpont alapján azt várni, hogy akár egész Európában, vagy pláne az egész világon hasonló folyamatok játszódnak le.

De akkor mi történhetett Norvégiában?

Oslóban még a taxi is Tesla. Forrás: electrek.co

Nos, a legvalószínűbb megoldás a rejtélyre a politika mocskos mancsa. Történt ugyanis, hogy Norvégiában idén szeptemberben parlamenti választásokat tartottak. Már a kampány idején felvetették egyes pártok, hogy lassan csökkenteni kellene az elektromos autók adókedvezményeit. Azután, szinte pontosan egy hónappal választási győzelmük után, az új kormányzó erő meglebegtetett egy tervet, melynek következtében a Model S kb. 2%-kal , az X pedig 10%-kal drágulna.

A törvényjavaslat ugyan november végén elbukott, de ki tudja, megrémiszthette-e a norvégokat annyira, hogy sokan előrehozták vásárlási szándékukat. Nem ez lenne az első eset, hogy ilyen történik, hiszen az elmúlt pár évben Hong Kongban és Dániában pontosan ezt láttuk, igaz ott a törvények  életbe is léptek. Bár ez a magyarázat elég logikus, kérdés, vajon az új „Tesla adó” október 11-i híre óta eltelt pár hét elég volt-e arra, hogy a Tesla legyártsa és leszállítsa a norvégoknak az autókat?

A következő pár hónapban választ kapunk erre a kérdésre. Ha a Tesla decemberi és/vagy januári számai nagyon visszaesnek a skandináv országban, akkor csak a pánik keltette vásárlási lázról volt szó. De ha szinten maradnak, vagy esetleg illeszkednek egy nagyobb európai trendbe, akkor „mindössze” az elektromos autók és a Tesla további diadalmenetét látjuk.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.